Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spanningsregelaar R80/7
#1
Reactie van bezoeker 'Alfred', geïmporteerd van het oude forum:

Sinds een paar jaar rijd ik met veel plezier op een R80/7 uit 1983. Een probleem dat ik heb, is dat tijdens rijden de spanning volgens de spanningsmeter niet boven de 12.5 Volt komt. Na elke rit moet m'n druppellader de accu dan ook weer een tijd bijladen. Het laadstroomlampje is tijdens rijden overigens wel uit... Zonder licht loopt de spanning wel op tot zo'n 13.5 Volt. Is m'n spanningsregelaar nu kaduuk, of moet ik het ergans anders zoeken?

Alfred
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Tja, dat kan. maar kijk eerst eens naar je koolborstels of rotor van de dynamo. Het lijkt er op dat bij "geringe" belasting de dynamo wel voldoende spanning levert en de regelaar keurig op 13,5 volt stabiliseert. Is dit sterk van het toerental afhankelijk of komt ie redelijk snel op 13,5 en blijft stabiel ?
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Dick,
controleer de diodeplaat, waarschijnlijk is er een van de grote diodes kapot of zit los. De drie kleine diodes zijn goed want je laadstroom lampje gaat uit. Onder het rijden moet de accu 13 volt krijgen, dit is met lichten aan. Zonder licht 13.8 volt.
sterke, Richard
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Alfred', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen,

Bedankt voor de tips. Ik ga kijken naar de koolborstels en naar de diodeplaat. Spanning zit direct op 13.5 V bij uischakelen licht en is onafhankelijk van toerental (zolang je niet stationair draait). Zal dus inderdaad wel niet in de spanningsregelaar zitten...
Alfred
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'ROB', geïmporteerd van het oude forum:

Een spanning van 13,5 volt is volgens mij onvoldoende om een accu goed te laden,14,5 volt is een goede laadspanning.
Wanner de koolborstels niet versleten
zijn en alle stekker verbindingen/accupolen goed zijn kun je je dynamo en spanningsregelaar laten testen bij een autoelectrotechnisch bedrijf.

Succes

Reply
#6
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi R drivers,
Motor R100RS, 1979 142.000 km.
Het probleem dat Alfred beschrijft aan het begin van deze tread heb ik precies, exact zo.
zonder licht is er 13,5 volt, 13 volt met licht vanaf 2000-2500 tmp. Na een rit van twee uur met dimlicht aan is de accu gedeeltelijk ontladen. De accu is goed, als deze geladen is gaat de startmotor heel goed rond. Het is heel duidelijk dat na een uur rijden de spanning op de volt meter ook zakt naar 12 volt bij 2500 tpm. Het lijkt op een soort spanningsregelaar-moeheid of diodeplaat moeheid of wat dan ook.
Start je de motor weer na de nacht , dan is het weer 13 Volt bij 2500 Tpm, maar de accu is van de vorige dag niet goed geladen, dus we gaan langzaam de trap af, de donkere kelder in.
De tread heb ik uiteraard goed gelezen en de lopers van de dynamo heel licht schoon gemaakt met schuurpapier 180, De koolborstels zijn 11,5 mm, minimum maat zou 8 mm zijn volgens peters. veertjes zijn goed, een slag rond op spanning. 14 Volt meet ik op de accu met de voltmeter, zonder belasting bij 2000tpm. Met belasting nog 13 maar alles met een "koude" spanningsregelaar en koude diodeplaat en koud blok uiteraard. Dynamo heeft 17 amp opdruk.

Wie kent dit probleem en aan welk onderdeel ligt het precies? Alles vervangen is de domste en duurste oplossing.

Bijvoorbaat bedankt voor jullie reaktie. Voor de winnende tip staat een fles zuidafrikaanse rode wijn klaar om aftehalen. Het probleem is gewoonweg irritant. Hoort niet zo te zijn, is BMW onwaardig.

dag,

Louis van Rijn.

Reply
#7
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb vergelijkbare problemen.
Bij mij is dit dragelijk geworden door een andere spanningregelaar te monteren (van de hobbyist, 25euro) die een hogere spanning geeft.
Nu zie ik duidelijk dat bij koude motor de spanning bij 2000 toeren al rond de 13,5 volt is en na een half uur rijden moet ik meer toeren maken om daar weer te komen. Ook het generatorlampje licht bij koude motor zacht op en bij warme motor fel. Volgens mij komt dat omdat de dynamo dan warm is, dus een hogere interne weerstand heeft gekregen (puur natuurkunde) en daardoor een lagere spanning afgeeft (bij belasting).

Koelen van de dynamo zou kunnen, (flink door plassen rijden), of een zwaardere dynamo...
Heeft iemand een 2e hand 400 watter voor mijn R80? die schijnt te bestaan.

Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi gents,

De tread loopt terug tot 2006.

Naast me ligt een z.g politie spanningsregelaar, die de opdruk Wehrle BMW 1 244737.2 heeft. Productie datum opdruk = 23/06. (week 23/2006) Ik heb na het bericht op de tread in 2006 nieuwe koolborstels en deze z.g. politie-regelaar gemonteerd.
Na het inlopen van de koolborstels was het inzakken van de spanning vrijwel verdwenen.
Afgelopen vrijdag hield deze regelaar het echter voor gezien.(na ca 25.000 km's)
Interessant is echter te zien wat de dynamo zo al vermag als die NIET geregeld wordt.
Met groot licht aan is het volgende waargenomen:
1000 tpm: dynamo laadt niet bij, rood lampje brandt
2000 tpm: komt net aan 12,5- 13 Volt.
2500 tpm: loopt al naar 14 volt, daarna gaat het snel:
3000 tpm: off-scale: ongeveer 16 volt!
De dynamo wil dus wel!
Om de accu te sparen heb ik het bij 2000 tpm gelaten (en stukken vluchtstrook gedaan met 2000 tpm, want ik moest nog 63 km maar kwam zonder brand of kokende accu thuis.) Een goed begin voor het weekend!

De oude, originele regelaar had ik bewaard, teruggezet en deze lijkt precies tot 13,8 Volt te gaan, zoals geadverteerd. De politie regelaar zou 14.2 Volt halen. Inmiddels haalt deze anabole-regelaar in kaduke toestand dus veel meer.

Het inzakken van de spanning op het boord-net zoals veel is beschreven als de motor warmer wordt hoeft niet perse aan de een toegenomen weerstand van de dynamo-rotor te liggen, zo blijkt. Als de rotor warm wordt stijgt z'n weerstand een beetje en haalt die z'n stroom en dus z'n veld niet meer. Het inzakken van het voltage kan ook aan warm worden van deze nu blijkbaar onbetrouwbare Wehrle regelaars liggen.

De regelaars hebben geen koelvin en zijn goed ingepakt in plastic, dat isoleert goed. Goed ontworpen voor een korte levensduur: warmte is n.l. dodelijk voor elektronica.
Aan de onderkant zijn twee aluminium plaatjes te zien (is dat de mini koelvin?)
Ik zal het bul open zagen en ermee naar mijn elektro-nerd gaan. Die zal het schema dan achterhalen en ook kan ik een koelvin er voor ontwerpen. De tekening ervan zet ik dan op dit net.

Wordt vervolgd...

Groet,

Louis
Reply
#9
Het leuke van het Bosch laadsysteem is dat de opgewekte spanning onafhankelijk van de rotorweerstand is. Als de spanningsval in de rotor te hoog is, dus lagere stroom door de rotor, is er een lager magnetisch veld dus een lager opgewekte spanning. De regelaar zal nu, daar is hij voor ontworpen, de spanning op de rotorwikkeling verhogen totdat de opgewekte spanning weer de ideale waarde heeft.

Alles draait dus om de spanningsregelaar, in- en uitwendig. Daar zul je dus de fout moeten zoeken. Maar daar was je zelf ook al achter gekomen na het omwisselen met de oude regelaar.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

Ha Louis, het onderwerp komt zelfs uit 2003, maar blijft actueel met onze oude boxers, Ik moet iets kwijt over die elktr regelaar. Mensen vinden de oude mechnische vaak maar oud en ouderwetsch en vervangen hem al te graag door moderne meuk, ik heb dan ook al vaak gehoord dat die moderne snel kaduuk gaat(en zelf eenmaal ervaren..). Ik had ooit een laad probleempje met de r80-7 die ik had. Rustig de antieke Bosch geopend en het vernufte mechanisme bestudeerd. De puntjes (want dat zijn het) weer netjes opgekuist en hij deed zijn werk weer prima. (De aanslag die door de jaren heen ontstaat moet er even vanaf, das alles) Politie regelaars zijn er voor radio installatie en zwaailichten. Met een normale boxer moet je met de normale uit de voeten kunnen! Er valt zelfs een hogere spanning uit de mechanische te halen deze is namelijk bij te stellen! (buigen) Jij rijd altijd lange stukken dus met de originele installatie zou hij het moeten trekken volgens mij.

Succes, Grt, Peter v OOssanen
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)