06-10-2005, 06:19 PM
Reactie van bezoeker 'Jelle', geïmporteerd van het oude forum:
Jelle,
Dat hoeft niet, hangt er ook af van bij welke toeren tallen je controleert. Bij welk toerental moet er volgens BMW voorschrift maximale vervroeging zijn? Ik wil abosoluut niet belerend zijn, dus vat me niet verkeerd op s.v.p., maar bij jouw methode beÔnvloedt je meerdere variabelen tegelijk, dat geeft altijd een onvoorspelbaar resultaat. Als je het ontstekingstijdstip statisch netjes op de S afstelt en deze afstelling bij controle met de stroboscoop bij stationair toerental ook inderdaad keurig op het S-teken blijkt te zijn (weet je dat in ieder geval zeker), dan kan je vervolgens met de stroboscoop de werking van de vervroeger bij hogere toerentallen controleren en aan de hand daarvan je conclusies over de vervroeger trekken.
Ik weet niet welk model BMW je hebt. Volgens mijn handboek voor de series /5 en /6 begint de vervroeging bij 800/min bij de /5 en bij 1550/min bij de /6. Het statische ontstekingstijdstip is bij beide series 9 graden +/- 3 graden voor bdp. Ik zou in geen geval te veel voorontsteking willen hebben, dus statisch zeker niet voor de S afstellen. Je motor krijgt het dan zwaar voor z'n kiezen (pingelen) en dat wil je natuurlijk niet.
Groeten,
Ton
</blockquote>
Ton,
Je komt absoluut niet belerend over hoor, ik kan alleen maar jouw suggesties waarderen. Het gaat om een R 67/2. Inmiddels heb ik volgens jouw methode de ontsteking afgesteld (dus eerst statisch op S afstellen, dit controleren met de stroboscoop en vervolgens de vervroeger controleren). Het blok loopt nu stationair op S en bij volgas (eventjes maar!) komt keurig de F te voorschijn. Volgens het boek "1000 Tricks fur schnelle BMW's" zou hij bij een toerental van 5800 maximaal moeten vervroegen (dit was dus ook de reden dat ik liever statisch wilde controleren). Het enige dat ik niet kan meten is of de vervroeger bij de juiste toerentallen gaat werken. Ik had ooit een stroboscoop aangeschaft met een ingebouwde toerenteller maar dat apparaat werkte helaas niet op een magneetontsteking.
Quote:<blockquote>
.... Toch een iets onnauwkeurige vervroeger?
Jelle,
Dat hoeft niet, hangt er ook af van bij welke toeren tallen je controleert. Bij welk toerental moet er volgens BMW voorschrift maximale vervroeging zijn? Ik wil abosoluut niet belerend zijn, dus vat me niet verkeerd op s.v.p., maar bij jouw methode beÔnvloedt je meerdere variabelen tegelijk, dat geeft altijd een onvoorspelbaar resultaat. Als je het ontstekingstijdstip statisch netjes op de S afstelt en deze afstelling bij controle met de stroboscoop bij stationair toerental ook inderdaad keurig op het S-teken blijkt te zijn (weet je dat in ieder geval zeker), dan kan je vervolgens met de stroboscoop de werking van de vervroeger bij hogere toerentallen controleren en aan de hand daarvan je conclusies over de vervroeger trekken.
Ik weet niet welk model BMW je hebt. Volgens mijn handboek voor de series /5 en /6 begint de vervroeging bij 800/min bij de /5 en bij 1550/min bij de /6. Het statische ontstekingstijdstip is bij beide series 9 graden +/- 3 graden voor bdp. Ik zou in geen geval te veel voorontsteking willen hebben, dus statisch zeker niet voor de S afstellen. Je motor krijgt het dan zwaar voor z'n kiezen (pingelen) en dat wil je natuurlijk niet.
Groeten,
Ton
</blockquote>
Ton,
Je komt absoluut niet belerend over hoor, ik kan alleen maar jouw suggesties waarderen. Het gaat om een R 67/2. Inmiddels heb ik volgens jouw methode de ontsteking afgesteld (dus eerst statisch op S afstellen, dit controleren met de stroboscoop en vervolgens de vervroeger controleren). Het blok loopt nu stationair op S en bij volgas (eventjes maar!) komt keurig de F te voorschijn. Volgens het boek "1000 Tricks fur schnelle BMW's" zou hij bij een toerental van 5800 maximaal moeten vervroegen (dit was dus ook de reden dat ik liever statisch wilde controleren). Het enige dat ik niet kan meten is of de vervroeger bij de juiste toerentallen gaat werken. Ik had ooit een stroboscoop aangeschaft met een ingebouwde toerenteller maar dat apparaat werkte helaas niet op een magneetontsteking.