Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Jelle', geïmporteerd van het oude forum:
In de meeste beschrijvingen (die ik tot nu toe gelezen heb) over het afstellen van een ontsteking van oudere boxermodellen (51/3, 67 enz.) gaat men altijd uit van het afstellen op het S-merkteken van het vliegwiel. Wat echter veel belangrijker is dat het F-merkteken te voorschijn komt bij een bepaald toerental.
Wat ik mij nu afvraag is of het niet veel handiger is om de ontsteking af te stellen op het F-merkteken. Je trekt je gewichtjes van de vervroeger (voorzichtig) naar buiten zodat deze maximaal vervroegt en je controleert (met m.b.v. een proeflampje of Ohmmeter) of de contactpuntjes gaan openen. Mij lijkt deze methode nauwkeuriger dan het afstellen op het S-merkteken omdat het veel belangrijker is dat een ontsteking maximaal vervroegt. Aangezien deze methode nergens beschreven wordt, denk ik dat ik iets over het hoofd zie! Ben benieuwd wat jullie ervaringen en reacties zijn!
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Jelle,
Volgens mij moest ik mijn dnepr of ural ook zo afstellen!
Is inderdaad belangrijk, aangezien je tuurlijk de meeste tijd in dit, maximaal vervroegde' toerengebied rijd.
Ben benieuwd naar de anders formers...
Reactie van bezoeker 'ton', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Jelle,
Volgens mij gaat er niets boven het afstellen met een strobscoop. Je test dan meteen alles; zowel het ontstekingstijdstip in de lagere toerentallen als in de hogere toerentallen. Statisch afstellen blijft een momentopname en zegt niets over de qdequate werking van het vervroegingsmechanisme. (conditie veertjes bv) Toch?
Ton
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:
Jelle,
Wat je wilt bereiken is dat je goede starteigenschappen hebt en dat je door het hele toerengebied optimaal gebruik maakt van de bij ontsteking ontwikkelde verbrandingsdruk. Hiervoor is het noodzakelijk dat er bij hogere toerentallen mÈÈr voorontsteking is dan bij ontsteking exact op het S-teken. (is op zich al voorontsteking, want voor het bdp). Hiervoor is een centrifugaal vervroeger gemonteerd die vanaf een bepaald toerental het ontstekingstijdstip toerentalafhankelijk vervroegt ten opzichte van het basistijdstip. Controle van basis ontstekingstijdstip en vervroeging bij hogere toerentallen met een stroboscoop geeft uitsluitsel over correcte afstelling en over correcte werking van de vervroeger. Probleem bij de door jou genoemde methode is, dat je geen vast uitgangspunt hebt, want je vervroegt door met de hand de gewichtjes uit te trekken. Je hebt geen enkele zekerheid dat dit correct is. Bovendien loop je het risico de veertjes net te ver te rekken en dan werkt je vervroeger sowieso niet correct meer. Dus vast uitgangspunt (S-teken) en ten opzichte daarvan toerentalafhankelijk vervroegen geeft volgens mij het beste resultaat.
Groeten,
Ton (een andere)
Reactie van bezoeker 'jelle', geïmporteerd van het oude forum:
Ton (beide!),
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb de methode met de stroboscoop wel een aantal keren gebruikt maar ik krijg toch wat de kriebels om het motorblok onbelast (veel) toeren te laten draaien om het vervroegingstijdstip te controleren (het F-merkteken te voorschijn krijgen). Bij Harleys (met contactpunten) wordt deze methode (de vervroeger handmatig verdraaien) overigens wel gebruikt vandaar ik dacht dat deze manier nog niet zo gek was!
Reactie van bezoeker 'Jano', geïmporteerd van het oude forum:
Heb je een Harley wel eens horen lopen dan :-)
boem, boem.......boem.......boem...boem.............
Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Jelle,
Kan zelfs een BMW best tegen. (het hoge toerental bij het controleren. Het controleren duurt immers maar effe. Is het merkteken op het vliegwiel slecht te zien, zet er dan een streepje op met type ex of id. Ton N. Ik had het niet beter kunnen uitleggen.
Groet
Ton 1
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Jelle,
je zou het proef-ondervindelijk vast kunnen stellen, als je eerst de ontsteking afsteld volgens jou aangegeven methode, dus maximaal vervroegen op F-merkteken.
Kijk dan eens of het correspondeerd met het
S-merkteken.
Ben benieuwd.
Boxergroet,
Ludo.
Reactie van bezoeker 'Jelle', geïmporteerd van het oude forum:
Ludo,
Als ik volgens mijn methode (maximaal vervroegen op F-merkteken) de ontsteking afstel, staat deze op het S-merkteken enkele graden te vroeg. Op het F-merkteken exact op tijd. EÈn en ander wordt bevestigd door de stroboscoop. Toch een iets onnauwkeurige vervroeger?