Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
temp.meter koelsysteem aansluiten
#1
Reactie van bezoeker 'Rob Dijkhuizen', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb onlangs voor mijn K75RT bwjaar '91 een losse koelvloeistof temeratuurmeter (origineel BMW) gekocht. Er zit een kort stukje kabel aan met een groene 4 polige connector. Nu heb ik ook het werkplaatshandboek van Haynes gekocht van de K75 en K100, mar van het elektrisch schema wordt ik ook niet veel wijzer. Ik heb begrepen dat de koelwater sensor aan een buis is bevestigd boven de radiator, maar daar hoef ik volgens mij niets aan te doen. Volgens de persoon van wie ik de meter heb gekocht, zou er onder de tank een connector moeten zijn waar ik hem aan moet sluiten. Is het inderdaad zo simpel ?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Goeiedag.

Voor zover ik weet zit de sensor gemonteerd in de gecombineerde olie/waterpomp. Dus het koelwater zal afgelaten moeten worden om de sensor te plaatsen. (je hebt toch wel een sensor he??) Standaard zit er nog geen sensor in dus met een beetje pech moet je die er ook nog bijkopen. Waar de stekker aangesloten moet worden weet ik zo ook niet, dat verhaal van een connector onder de tank heb ik ook vaker gehoord.

Succes er mee!
Josje.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Rob Dijkhuizen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:. (je hebt toch wel een sensor he??)
Succes er mee!
Josje.
Goede vraag, weet ik eigenlijk niet.Moet toch maar eens straks onder de tank kijken en bij de olie/waterpomp !!
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Rob,

De sensor komt op de plaats van de aftapplug van het koelwater onder bij de water/olie pomp, daar zit al 1 sensor voor de oliedruk.

Groet Clem
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Rob Dijkhuizen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Rob,

De sensor komt op de plaats van de aftapplug van het koelwater onder bij de water/olie pomp, daar zit al 1 sensor voor de oliedruk.

Groet Clem
Okee, maar weet je dan ook wat dit is ? Ik heb een plaatje gescand uit het Haynes boek. Ze hebben het hier over een coolant temp.sensor which is fitted into the right-hand side of the coolant pipe stub.

Dit is de link van het plaatje:
http://www.linuxwebsite.nl/images/7/sensor1.bmp
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'rob dijkhuizen', geïmporteerd van het oude forum:

De aftapplug.. Dat MOET deze zijn:
http://www.linuxwebsite.nl/images/7/drain.bmp
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Rob,

Die op het tweede plaatje, daar wordt de sensor voor de temp. metertje geplaats.

Eerst plaatje is voor de controle lampje teller unit en de elektrische fan, zover ik weet.

Groet Clem
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Rob Dijkhuizen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi Rob,

Die op het tweede plaatje, daar wordt de sensor voor de temp. metertje geplaats.

Ik heb nog eens wat verder gekeken. Ik kreeg een goede link van iemand anders.
Link:http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/MainDiagrams.asp?mospid=47906

Op dit schema zie je duidelijk dat de sensor wordt gemonteerd, zoals bij bij op het plaatje (http://www.linuxwebsite.nl/images/7/sensor1.bmp).

Maar jij zegt dat het 2e plaatje de goede moet zijn.

Elders op dit forum vind ik ook dit verhaal:

Testen van de temperatuursensor K75 en K100 serie.
(http://www.hobbyist.nl/forum_reacties.php?id=1036)

BMW K-serie was de eerste motor met een computer gestuurde onsteking en brandstofinjectie.
Bij een carburareur motor moet er ter compensatie van het condenseren van de dure benzine bij en koude start de choke worden gebruikt, waardoor er extra benzine werd toegevoegd aan de inlaatlucht.
BMW doet dat met zijn computer door de temperatuur van het koelwater te meten met een electronische sensor. Deze is gemonteerd in de vertikale standpijp van het koelwater aan de linkerzijde vooraan achter de radiateur en naast het inlaatspruitstuk.

Deze persoon zegt hetzelfde... Nou begrijp ik het niet meer goed. Het lijkt wel of het 1e plaatje is bedoeld om de temp.sensor aan te sluiten via de boordcomputer die de brandstofinjectie regelt.

Maar daaar gaat het mij niet om. Het andere verhaal, om de sensor aan te sluiten op de aftapplug is ook logisch. Het is alleen maar een temp.voeler. Zal wel een soort NTC zijn ofzo iets. Als de temp. verandert, verandert ook de weerstandswaarde van de voeler. De spanning over die weerstandsvoeler zal dan ook veranderen wat resulteerd in een andere uitslag op het metertje.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Rob Dijkhuizen', geïmporteerd van het oude forum:

Hmm, ik heb nog wat verder gezocht op het forum van Flying Brick.de, en kwam daar het volgende tegen:

Link: http://f3.webmart.de/f.cfm?id=2385371&l=...&t=2411446

Een heel duidelijke foto en goede omschrijving. Dus voor iemand die twijfeld (mijzelf inbegrepen !! ), is dit artikel duidelijk te zien hoe het dus aangesloten moet worden.

Overigens staat er ook op :
http://www.flyingbrick.de/assets/downloa...umente.zip
Een foto en omschrijving laat ook hier zien dat de temp. voeler toch echt op de plaats van de aftapplug komt !!

Jos en Clem, jullie hebben gelijk !!!
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:

Rob,

Nou je hebt nu een mooi dokumentatie, dus kan er weinig misgaan.Heb je bij de gekochte meter wel een sensor?Anders ff eentje halen bij de dealer, kost iets van 10 euro.Veel succes ermee.

Groet Clem
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)