Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Op mijn r45 -1979-hoor ik rond te rijden met de volgende bandenspanning: voor 1,9 achter 2,1. Ik vind dit erg zacht. Waar rijden jullie mee????
Dus gaarne wat ervaring en motivaties om af te wijken van de voorgeschreven spanning.
Grt, Peter
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:
Peter,
Hangt af van de banden die je er om legt. In 1979 waren dit normale bandenspanningen. Moderne banden hebben beduidend meer druk nodig. Houd je aan het voorschrift van de bandenfabrikant.
Groeten,
Ton
Reactie van bezoeker 'coen zondervan', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Peter,
Ik heb een R100 RS uit 1977 recent voorzien van nieuwe Metzelers. Ook hiervoor geldt, een beetje afhankelijk van de belasting en snelheid, 1.9 voor en 2.1 achter. E.e.a. volgens advies van Metzeler en BMW. Gewoon doen wat Ton zegt, de fabrieksspecificaties aanhouden.
Overigens valt het me wel op dat een kleine daling (0,2) in de bandenspanning al negatief merkbaar is. Ik loop ze dus regelmatig even na. "Klein" is overigens relatief, in procenten gezien is 0,2 t.o.v 2 bar best wel veel.
Groeten, coen
Reactie van bezoeker 'rindert', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb een R60/6 uit 1976 en heb achter 2,5 bar en voor 2,3 bar. Bij de aanschaf van nieuwe Metzelers banden werd mij dit aangeraden door de bandenboer.
Groet
Rindert
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
ok, bedankt allen tot zover!
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Rindert,
Ik hoop dat die bandenboer wel bekend is met oudere motoren. Tegenwoordig gelden geheel andere waarden voor de luchtdruk in de banden.
Officieel zijn deze voor de oude Metzler banden:
Voor solo 1.9
achter solo 2.0
voor duo 2.0
achter duo 2.25
Gemeten bij koude banden. (bij warme banden:wordt 0.3 bar meer gemeten)
Heb ik uit het onderhoudboekje voor BMW/5.
NB; ik hou mij hier al 20 jaar aan: met succes.
Bij zo'n bandenboer is het maar net wie je spreekt....
Groetjes Johs