Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'patrick', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ben op zoek naar een BMW voor langere tourritten naar het buitenland met passagier en bagage. Hij moet goed meekunnen op de autosnelweg (max 140km/u) met voldoende koppel voor in de bergen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de oudere tweecylinders maar welk model, type of bouwjaar kan ik best kiezen?
Welke zijn het betrouwbaarst gebleken en zijn het best onderdelen te vinden aan redelijke prijzen?
Waar moet ik op letten bij de testrit?
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Voor wat je omschrijft zou een Rt ((toer-model met kuip en dergelijke) wellicht een optie zijn. Kijk of je een 100 kan vinden, die is gewoon sterker dan een 80.
Voor je bagage heb ik eventueel een originele kofferset te koop, kompleet met rek en eventueel gemonteerd ;-)
Veel plezier
Egbert
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb vorig jaar met een R100/7 4500 km afgelegd via Italie, Kroatie, OOstenrijk, Duitsland en zo. Veel bergen en veel snelweg ook. Dat ging allemaal heel prima. Het was ook erg warm daar, en dan is een kuip erg vervelend - je sterft van de hitte in je pak en zonder rijwind verkoeling. Ik had alleen een windschermpje en dat was een goed compromis. Mijn rij-maatje reed met een volle Glaserkuip op een R80 en die had het erg zwaar - zweette zich gek en stonk zo vreselijk dat er geen woorden voor zijn. Ook viel hij bijna een keer om door uitdrogingsverschijnselen agv dat gezweet. Maar in voor- en najaar is een kuip waarschijnlijk weer prima. En in de winter is het een genot.
Onderdelen zijn voor 100% te krijgen en eenvoudig onderhoud is uitstekend te doen.
Reactie van bezoeker 'Wouter Rooseboom', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Patrick,
Met een R80/7 (hoge compressie, dus 5 pk meer dan een gewone r80/7) uit '79 met vrouw en bagage (tent etc) in de jaren 80 naar de Alpen geweest. Geen punt.
140 Op de snelweg al helemaal niet.
Een R100 heeft wel beduidend meer power. Het is maar wat je krachtig genoeg vindt. In de jaren '50 ('30) knorden ze ook over de passen met minder pk.
Welk model? Elke r80 of r100 vanaf /7 is prima. Een jaren '80 fiets is technisch verder ontwikkelt (oa elektronische ontsteking), oogt minder "klassiek". Het is wat je mooi en oud vind en 'jonger' heeft ook weer zijn prijs.
Kuip/ruit. Op mijn r80 heb ik een groot stuurscherm (met 160 zonder problemen met jethelm uit de wind rijden) Onderlijf minder beschermd. Kuip (RT) heeft de hierboven genoemde voor- en nadelen.
Tip: maak proefritten op diverse typen.
Reactie van bezoeker 'patrick', geïmporteerd van het oude forum:
Waar staat die /7 voor in het typenr?
'Vanaf /7' zegt me niets.
Bedankt voor de reakties.
Patrick
Reactie van bezoeker 'hein kuiper', geïmporteerd van het oude forum:
hallo,
Gelul allemaal, ik rij een r65 uit 79,en een hoop kilometers dat ik al gemaakt heb ,er zit ook een kuip
op doe zomers een lichtere jas aan. Mijn plannen zijn om
met mij n r65 naar de noordkaap te rijden.
Reactie van bezoeker 'hein kuiper', geïmporteerd van het oude forum:
hallo,
Gelul allemaal, ik rij een r65 uit 79,en een hoop kilometers dat ik al gemaakt heb ,er zit ook een kuip
op doe zomers een lichtere jas aan. Mijn plannen zijn om
met mij n r65 naar de noordkaap te rijden.
Reactie van bezoeker 'patrick', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ben ondertussen nog verschillende K rijders tegengekomen. Heb hen uitgevraagd over hun ervaringen en die waren allemaal zeer entousiast over hun K. De K serie blijkt ZEER betrouwbaar te zijn. Dat heeft me overgehaald om toch naar een K te gaan zoeken. Eerst nog een LT geprobeerd maar die vond ik een beetje log sturen en altijd door een plexi windscherm kijken vond ik maar niks. Het RS model beviel me meer.
Verleden weekend ben ik dan naar een K1100RS van 93 gaan kijken en getest. Ik was gelijk verkocht. Prachtige motorfiets, tijdloos design, rijd geweldig. Nu nog de paperassen in orde brengen en we zijn weg.
Bedankt voor alle reakties!
PS tot nu toe (23 jaar ) heb ik alleen met een Gillet 500 van 1951 rondgetoerd. In vergelijking met de RS maak ik dus een sprong van de middeleeuwen naar de moderne tijden. Ik hou wel van het kontrast tussen die twee.