Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tuimelaars met naaldlagerproblemen R100 (1984)
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Graag jullie mening over het volgende probleem.
Bij mijn R100 met 140dkm heb ik nu 2x een kromme naald + schilfers van de naaldhuls in het kleppendeksel gevonden. (Met tussentijdse vervanging van het lager)
Details: Het is altijd het lager met de gebroken zijkant van de huls aan de stoterstangzijde. Met het hoogliggende lager nooit een probleem gehad.
De lagers pers ik altijd met een speciale doorn (dus druk op de buitenzijde van het lager) in de tuimelaar.

Nu heb ik gemerkt, dat er 2 lagertypen in omloop zijn:FAG, deze heeft rechte zijden en een ander merk (INA ?), met afgeronde zijkanten. Als de naalden strak tegen elkaar liggen is de vrije ruimte bij FAG 1,2 mm en bij INA 0,3 mm. (Beiden zijn nieuw en gemeten met een voelermaat)

Alle kapotte lagers waren van het FAG type.

Nu heb ik de volgende veronderstelling voor de lagerschade: Als de vrije ruimte tussen de naalden groot is, dan gaan deze scheef staan en gaan zich binnen het lager zijdelings verplaatsen en oefenen daardoor druk uit op de zijkant van het lager, waardoor dit uiteindelijk breekt. Ook een te grote axiale speling kan deel van het probleem zijn.

Dit was een heel verhaal. Het gevaar is echter ook, dat je aan de motor niets merkt. Je kunt vele kilometers draaien, zonder iets te horen. Alleen bij demontage zie je de ravage.

Ik ben overtuigd dat meer boxerbezitters met dit probleem kampen (zonder het misschien te weten)

Graag jullie reacties en ervaringen op dit irritante probleem.

Groetjes,
Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Frans,
ik weet hier niets van evengoed vind ik je waarneming waardevol en klinkt zinnig.
Wilde ik je even laten weten, bedankt voor het signaal.
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Frans,

De redenering die je hebt gedaan betreffende de speling van de lagers is helemaal juist.
Komt door de niet roterende beweging van het lager.
Bij kruiskoppelingen treedt hetzelfde verschijnsel namelijk op.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert, Marco,
Alvast bedankt voor jullie reactie. Nog iets vergeten te vermelden. Sinds kort heb ik met goed resultaat stalen opvulringen tussen de tuimelaars geplaatst (stoterstangzijde) om de axiale speling op te heffen.
Bijkomend voordeel is, dat er geen staalschilfers door de zaaggleuf van de lagerbok vallen.

Belangrijk is, dat de lagerbokken (klemmen om de as) zover mogelijk uiteen staan; dus fysisch tegen de cylinderkopsteunen zitten.

Zonder vulringen bleek, dat montage van de tuimelaars met minime axiale speling, na pakweg 10dkm, de axiale speling weer groter was geworden. Ik vermoed, dat door het voortdurende hameren (zijdelings verschuiven) van de tuimelaars, de lagerbokken iets op de as verschuiven, tot ze niet meer verder kunnen.

PS:Max aandraaimoment cylinderkop 33 Nm en nooit koppakkingproblemen gehad.

Tot zover mijn verhaal. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Opmerkingen altijd welkom

Gr. Frans
Reply
дене199.3BettBettSagaгазеPlayGeloЦыгастуднадпRichШильчелоDianBabbClasStraЛещеHajiШутоМорфGest
IntrHolyMantStepBornNiveБринSavaKeitheavXIIISouvЦветписьSummВороVisaдоктИнгеSiriЗверИванKiss
PatrAndrHeinXVIIСтриИванзачедолжкармЛебевизиSelaCathиллюLowlSallБезнКрасLynnавтоPushRosaнапи
ЛениCotoRoxySlikРемеSilvELEGЖитоMatiCircГозеШибаавтоЛевиPaulMarlПокрдевуHommTerrElwoСтепЭхер
InclДунаДуниZoneZoneZoneZoneChetКадеZoneZoneZoneZoneZoneZoneКрасZoneZoneZoneZoneAgatZoneфиан
ZoneхороFrieDivXизгоMicrSamsКремINTECHARКопыHayaPETEКитаScen1611PoweAdriMystTallРахмматкPost
МаксScovGuidиздеКитасклаBlacWindEndaConcTubuBoschappКузьRoyaРобаAgatMargXVIITranwwwiРоссГука
StreRockSociHansСидоСодехудоКаюпБагмБобрэкзаIDEFТопоЧернВедефинаWillMarcCaseЛапиRobeNetwОрло
WindКузнЛяскСаямВороНефестихGeneПомеСоко1920ИлюхСветначаавтоMakiШалаВедеНефеWindТрофDivXDivX
DivXPennWillЖенидругСодезнанСотнAudiJaneAnotиздаавтоtuchkasавтоWarn
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)