Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K75RT vraag over inbouw 12 boordspanningssteker
Reactie van bezoeker 'Rob Dijkhuizen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi allemaal, ik heb vandaag een K75 RT aangeschaft. Aangezien ik nog nooit BMW heb gereden, heb ik nog geen ervaring hiermee.
Ik wil tzt een Garmin navigatie aanschaffen. Zodoende wou ik zelf zo'n inbouw 12v stekerdoos monteren. Kan ik nu straffeloos de accu loskoppelen ? Volgens de vorige eigenaar moet dan de ABS unit gereset worden door een dealer, is dit waar ?
De K75RT is van 1991, kan hier al euro95 in, of beter toch maar euro98 ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:

Er kan gewoom Euro 95 in.

De accu kun je staffeloos loskoppelen.

Voor het resetten (als dat al nodig is) van de ABS hoef je niet naar de dealer. Op de volgende site wordt wel beschreven hoe dat moet:

http://www26.brinkster.com/bertmeijerink..._reset.htm
Reply
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:

Rob,

Bij de meeste K75RT's zit er al een 12 V contactdoos in het zwarte beschermkapje aan de linkerkant onder de buddyseat, boven het schakelpedaal.
Zo goed als zeker is resetten van de ABS niet nodig.

Willem
Reply

Quote:Bij de meeste K75RT's zit er al een 12 V contactdoos in het zwarte beschermkapje aan de linkerkant onder de buddyseat, boven het schakelpedaal.
Ja inderdaad. De eigenaar liet dit ook zien. Hij gebruikt dit voor de druppellader. Maar ik wou er nog een extra inbouwen. Ik denk dat ik hem maar in het linker (afneembare) deksel monteer. Alhoewel er ook een soort afdichtplug iets meer naar beneden aanwezig is. Het is een politiemotor geweest, dus dat zal wel een intercom aansluiting geweest zijn.

Later wil ik ook nog wel eens een ronde BMW inbouw benzinemeter en misschien een koelvloeistoftemperatuurmeter inbouwen. Ik weet in ieder geval dat ik zonder rare problemen een extra draad (met zekering uiteraard !!!) kan monteren. Bedankt Pieter en Willem !
Reply
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

@ Rob, gefeliciteerd met je aankoop.
De bovengenoemde site van Bert Meijering is de beste om meer over een K te weten te komen.
Op mijn K75RT is omwille van de Garmin een extra BMW contactdoos gemonteerd op de plek waar de contactdoos bij de K75 (naked) standaard aanwezig is. Dwz rechtsboven op de dashpad. Er was in het rubber al een plek voorgestanst, van onderaf te voelen.
Reply

Bij mij zit op die "dashpad"zoals jij het noemt al een ronde aluminium inbouwbakje. Hier zit een rode led in. Zal vast van een alarm geweest zijn. Dat komt mooi uit. Het alarm zit er niet meer op, dus kan ik de vrijgekomen ruimte mooi gebruiken voor de 12v boordspanningssteker.

Ben gisteren bezig geweest om de volledige kuip los te nemen. Misschien niet echt nodig, maar zo kom ik er wel lekker makkelijk bij om de draad onder de tank weg te werken.

Ik heb op de site van Bert Meijerink gezien hoe de tank losgenomen moet worden. Nu heb ik dus de tank van 1991. Volgens die site moet ik de tank losnemen door het verwijderen van borgklemmetjes. Bij mijn tank lijkt het toch wat anders. Het bevestigingslipje op de foto van de site is bij niet aanwezig. het lijkt wel of er bij mij 2 schroeven zijn onder de tank net boven de framebuizen. Maar daar kom je nooit bij ??!!
Misschien gewoon de tankdop losschroeven, en dan de tank wat heen en weer "jutteren"om te zien waar hij nog meer vast zit ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Die 2 schroeven waar jij het over hebt zijn pinnen die aan de tank zitten. Deze zitten als het ware in twee rubbers gedrukt die op aan het frame vast zitten in een soort u-vorm. Tankdop loshalen is zinloos!
Gewoon voorzichtig de tank omhoog wippen ter hoogte van die twee pinnen, kan wel vast zitten hoor.....
Bij montage van de tank iets vet aan de pennen en over een x aantal jaartjes als de tank weer een keer verwijderd moet worden gaat het dan tenminste lekker soepel!

Succes dan,
Jos
Reply
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Rob,

Klopt precies wat Jos zegt.

De genoemde borgveren/klemmen ontbreken trouwens bijna altijd.
Reply

Ik heb inderdaad gemerkt dat het loshalen van de tankdop onzin is. Heb ik in ieder geval gezien wat er allemaal in mijn tank drijft. Ik zie in ieder geval duidelijk de benzine vlotter, de sensor onderaan de tank en rechts de brandstofpomp. Dit heb ik nog booit gezien. Een pomp die notabene in de tank zelf zit. (Ik zal maar niet vragen hoe je dat in godsnaam moet doen als dat ding ooit vervangen zou moeten worden).

Ik heb inderdaad de tank geprobeerd omhoog te trekken vanaf de achterkant. Ik kreeg dat zo gauw niet voor elkaar. Omdat ik niet precies wist wat voor soort constructie het was , was ik bang om te veel kracht te zetten zodat het mogelijk beschadigd zou raken. Ik denk dat de tank er in jaren niet meer is afgeweest. Ik zal in ieder geval wat vet op de pennen doen, als ooit de tank er straks weer af zou gaan. De draad zit in ieder geval op zijn plaats. Klusje geklaard !!!
Reply
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

Quote: Een pomp die notabene in de tank zelf zit. (Ik zal maar niet vragen hoe je dat in godsnaam moet doen als dat ding ooit vervangen zou moeten worden)
alweer: zie de site van Bert MeijerinK
die is ECHT goed
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)