Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
remslangen
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:

Kan mij iemand vertellen wat de duurzaamheid van de remslangen is? Zag gisteren bij het poetsen, van die ringetjes om de remslangen, met een dot. 09-83, dus als ik het zo bekijk zijn die net zo oud als de machine '84.

Groet Clem
Reply
Reactie van bezoeker 'martin', geïmporteerd van het oude forum:

bij gelegenheid vervangen door staalflex slangen, remt echt veel beter! Kan ook rustig dot 4 in of is het 5 da's niet hygroscpisch. Zelf proefondervinderlijk erin gegooid (6 jaar terug) onder het motto als de afdichtingen oplossen is het tijd om te overhalen, zit er nog in en nooit meer iets aan gedaan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Clem,

Het slang gedeelte vaneen remslang bestaat in principe uit drie delen:
- een vloeistof dichte rubberen binnenslang, deze kan geen remolidruk verdragen, daarom

- over de rubber binnenslang wordt tijdens de fabrikage een canvas mantel gemonteerd. Nu kan de slang wel de remdruk weerstaan.

- Omdat de canvasslang erg kwetsbaar is voor mechanische of andere soorten van aantasting, moet deze worden beschermd. Hiervoor kan je leisen uit een rubber bechermlaag of van RVS.

Als dus de buitenste rubber mantel scheyrje gaat vertonen is dit niet direct een aanwijzing van een gevaartijke situatie, de slang is nog even sterk, maar wel kwetsbaar geworden, via de scheurtjes kan vocht bij de canvas mantel komen.
Het canvas wordt hierdoor zwakker etc.

Ook kan de binnen mantel door de remolie worden aangetast waardoor de doorstroomdiameter kleier wordt en dus dedruk in de remcilinder(s) niet snel of volledige terug kan stromen en de remmen dus onder druk blijven.

Is dit alles niet aan de orde en kan je geen aantasting van de remslang constateren, dan is de slang niet aan vervangen toe.
Vind je de datum hinderlijk dan kan deze weg schuren zonder de veiligheid in gevaar te brengen.

Bovenstaand is ongeveer de norm die bij APK keuring van de personenauo's moet worden gehanteerd.

Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Clem,

Ook al zie je niets aan de remslangen ((haar)scheurtjes of uitstulpingen) dan wil dat nog niet zeggen dat ze veilig zijn. Het kan toch zijn dat de canvasmantel beshadigd is maar nog niet genoeg om het waar te nemen. Bij een ouderdom van 21 jaar zou ik niet twijfelen en alle rubber slangen vervangen. Ik rij al bijna 30 jaar Saab 900 classic en bij de vier die ik heb gehad bleken steeds na zo'n jaar of 10 blazen op de slangen te ontstaan. Ik heb niet het gevoel dat de BMW-slangen beter kunnen zijn. Ik heb de slangen van mijn R80 1985 met s-kuipje en mijn CX500 1980 vervangen door staalflex en het resultaat was verbluffend. De remhandel voelt veel harder aan en de remdruk laat zich meer lineair opbouwen waardoor je beter gedoseerd remkracht kunt ontwikkelen. Het geeft een veilig gevoel.

Groeten.
Reyer R80 1985 met s-kuipje
Reply

Heren,

Bedankt voor de reactie.
Het enigste waar ik wat kan zien is, de slang boven gij het stuur daar zitten wat scheurtjes in.Maar ik bedoelde in het algemeen ook, gaan die slangen 20 jaar mee, niet dat je straks meteen keer bij een stevige rempartij, het spul opblaast, het gaat natuurlijk om de veiligheid, en dan zijn de remmen natuurlijk ÈÈn van de eerste vereisten.Heb een aanbieding voor staalflex leidingen voor en achter, voor 134 euro.En dat lijkt me zo geen verkeerde prijs, maar wel veel geld, kan natuurlijk ook alleen het bovenste slangetje vervangen.
Ik weet ook uit ervaring dat je vaak ook aan de buitenkant niets ziet, terwijl dat de slang aan de binnenkant verspocht is, zodat de remblokken niet meer vrij komen, maar dat is bij mij niet het geval.

Groet Clem
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:

Lees ik dat goed, Clem, speel jij met je leven (remslangen van 20 jaar oud) voor een luizige E 134,= ?
Reply

Hoi Hans,

Nou liever niet, daarom ook de gestelde vraag, van de levensduur van de slangen, en de expertise van dit forum.

Groet Clem
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans L.', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Clem

Ik maakte misschien een te harde opmerking. Sorry.

Je kent die uitdrukking, "If it aint broke, don't fix it" maar dat gaat voor sommige dingen niet op, tÚch? Ook al komt een expert (Marco) aan het woord die stelt dat je gerust een datum kan wegschuren op een essentieel onderdeel moet je gewoon op je gevoel af gaan. Remslangen van 20 jaar oud moeten eraf. Ook banden met van die ouderdomsscheurtjes zijn naar mijn mening onveilig. Rubber te hard enzo. De wat oudere motoren worden niet zoveel gebruikt, maar dat wil niet zeggen dat ze niet slijten van het nix doen.
Reply

Hoi Hans,

No hard feelings, maar zo heb ik het ook niet opgevat hoor.En natuurlijk gaat veiligheid voor alles,gebruik de motor ook regelmatig, en ook een nieuwe achterband is in bestelling.Maar het is gewoon nu ff dat de centen er uit vliegen, heb net nieuwe prog. voorvork veren geplaatst, da's al een hele verbetering, ook de achterschokker vervangen door zgn. goede gebruikte, de oude gaf een dansend gevoel achter in, bij een lange bocht, maar ik kan deze nu ook niet super vinden, met belading( op stand 2) kwam ie van het weekend al weer op het stootblok, staat nu op 3, ik weet niet hoe zich de originele achterveer van de bmw zich houd, of dat ik toch een keer naar een ander merk veer moet kijken.
Ik moet binnenkort toch naar een man die bmw dealer geweest is, kijken of die nog wat heeft liggen.

Groet Clem
Reply
Reactie van bezoeker 'hans L.', geïmporteerd van het oude forum:

Jij volgt ongeveer hetzelfde pad als ik. De progressieve veren van de Hobbyist zijn mijn laatste verbetering. En ik wilde dat ik dat eerder had gedaan! Ik heb mijn R75/7 uit 1977 nu zo'n 5 jaar. Elk jaar weer iets nieuws vervangen, zo gaat dat meestal, gezien de prijzen van de onderdelen....

Veel rijplezier toegewenst.

groet

Hans
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)