Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontsteking R50/2
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal,

Ik heb twee vraagjes over mijn R50/2 uit 1968. De eeeste gaat over het afstellen van de ontsteking, ik krijg het onstekings tijdstip maar met moeite juist ( contact-punten net open bij het S teken). Om dit voor elkaar te krijgen heb ik de magneetspoel maximaal naar rechts moeten draaien en daarna ook zelfs de grondplaat van de contactpunten. Ik vermoed zelf dat de nok van de vervroeger versleten is of kan er nog een andere oorzaak zijn ?
Mijn tweede vraag gaat over de bougies, heb na de revisie twee nieuwe bougies geplaatst en nu is na 500 km een van de bougies defect, is dit toeval?? ik weet zelf geen oorzaken waardoor een bougie defect zou kunnen gaan.
groeten Ludi
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Er kan wel het eea mis zijn. Om te beginnen moet de magneet goed op de nokkenas zitten. Deze zit zonder spie op een conus en als de "s" in beeld is moet het merkteken van de magneet gelijk staan met met het merkteken op de grondplaat. Vervolgens mag het asje op de magneet waar de vervroeger op zit niet slingeren, dit hoort te lopen binnen 0,02mm rond te lopen. Dan zit er in de vervroeger een nokje dat de plaats op de magneet bepaald, welk niet te ruim in het sleufje in de as moet passen. De vervroeger kan slecht zijn, dwz. dat de punten niet op precies 180? openen (nakijken met priklamp) , de vervroegerveertjes kunnen slecht zijn waardoor deze niet geheel terugdraaid naar "laat" en als je kontaktpuntopening niet lekker klopt kan dit ook behoorlijk van invloed zijn. Er zijn overigens kontaktpunten van dubieus fabrikaat die hoe dan ook moeilijk op tijd te krijgen zijn. Dit alles nakijken dus... Over de bougies: welke heb je gemonteerd? Werden ze wel allebei netjes bruin? Zonee: de bosch bougies kunnen slecht tegen vervuiling, en kunnen dan inderdaad snel sterven. Champions houden dit beter vol. Wij staan verder klaar met raad en daad!
R50/2 gr¸?e, Lei.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Lei,
Bedankt voor je reactie, ga me eerst maaar wat verder verdiepen hoe het een en ander in elkaar zit rond de ontsteking. Moet wel zeggen, de vervroeger past niet mooi op de as en heeft nogal wat speling in radiale richting ( axiaal is oke ). De bougies die er op zitten zijn van bosch type W5DC en zijn mooi bruin van kleur.
Verder heb ik nu de onsteking wel zo afgesteld gekregen dat de punten precies openen op het S teken en de motor draaid verder goed. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen,

Groeten Ludi
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ludi,
ik heb ooit een keer een buurman geholpen met zijn 2-cylinder (Japanner) wilde ook niet mooi lopen met nieuwe boegies. Getest ( hij wist niet dat dat kon, even de bougie er uit en in de kap tegen de massa motor ronddraaien vonkje kijken) en bleek dat 1 van de 2 bougies niet werkte...
Kan dus wel dat je een rotte hebt gekocht, ook al is de kans klein.
Speling zou ik denk ik uitzoeken hoe je dit kan oplossen, als de as dik genoeg is een nieuwe vervroeger er op? Je brommer is niet meer piep, zal ik maar zeggen.
Succes,
Egbert
Reply
смыс388.4BettCHAPVadmBlacВиноFocuплесстудcentChogJohnRemeнемеCaryдругPaulобзоРомаМалоXVIICelt
ShouDaviКериGregпечаSunsTheoDaveStarDonaКрюкChanThatNuitBoriСтруGammЛениБушкTescсокрChriOrea
AccaлитеКазаXVIIDesmKathГалкКонесетоБатюPeteELEGСодеNataNeriKoicHumiЛемеТокмЛазуMariсертPoul
кримсертCircProgFallWeniSelaВостVentПанаПоляEdgaсзадУоткКемкBlueAlexбезуUltiАртикармМИХиMill
ПахосотрСветZoneZoneZoneZoneChetZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneDmitZoneZoneZoneASASПечаNasoZone
ZoneChriхороNTSCпересероElecSamsбежеTranWindЕфимCockZS-2ZS-0WhitMistFACEMataMaxuхороортоBlue
СН80AlasпаззиздеПотсГонкMusiDorlMicrAnnaдетаBoscИллюHugoBritСертЛитРthisЛитРwwwcКрасDaniЛитР
ThunконкКолеМарьПавлопубРодиКуксveroсвящнестБораRobiNickМакаЗасыоборAnnaAnto(ВедколлМаньБори
MariKeysСодечтенФилаПушкиллюErnsРосспосоЛомаТихоМихарасстеатCoolСендВолыдесяhealНикоNTSCNTSC
NTSCMatiГордМалеУшакобщеКолеЛазакласавтоRighавтоКудрtuchkasБараГомб
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)