Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanschaf R
Reactie van bezoeker 'Ritske', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen,

Ik ben van plan om binnenkort een klassieke R aan te schaffen. Weet nog niet precies wat het wordt, maar ik denk aan iets uit de jaren 70. Liefst zo groot mogelijk ivm mijn lengte. Ga binnenkort een R75/6 bekijken. Waar moet ik op letten?
Hoe gaat dat met loodvrije benzine?

Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ritske,

Prachtig dat je een BMW klassieker wilt gaan kopen. Het is moeilijk om te zeggen waar je op moet letten. De koppen van een BMW kunnen behoorlijk rammelen. Dat wil niet gelijk zeggen dat er iets versleten is.
Voor loodvrije benzine is het handig om te weten of de koppen gereviseerd zijn en het geharde klepzittingen op zitten.
Ook is het goed om te weten wat er aan onderhoud is gebeurd. Het onderhouds arme karden heeft niet het eeuwige leven. Als deze slijtage sporen heeft zal dat doorwerken op de versnellingsbak. Meestal een lager, dus niet iets ernstigs. Maar, voorkomen is beter.
Van de primair ketting heb ik gehoord dat deze om de 30.000 km vervangen moet worden. Ik heb hem zelf wel vervangen, maar ben niet overtuigd of het ook nodig is geweest.
Verder kan ik zo niet iets bedenken waar je specifiek op moet letten, maar misschien hebben anderen nog suggesties.
Succes!
Gerard
Reply
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:

Nokkenasketting ieder 30.000 km vervangen? Ben je gek! iedere 100.000 is mooi zat.
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ger,

Ik ben het eens met de door jouw genoemde 100.000. voor de dubbele ketting. Maar is er verschil tussen de dubbele keting tot 1981 en de enkele die na die datum is toegepast?
Reply
Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum:

Algemeen oude boxers:
-let erop dat het framenummer (bij balhoofd) en bloknummer (bij peilstok) gelijk zijn. Hieraan kun je ook zien uit welk jaar hij precies komt, iedere BMW-fanaat heeft wel een overzicht van de nummers/jaar;
-De /5-serie is de eerste serie van BMW die gebruik maakt van de degelijke auto-onderdelen (was de redding van het voortbestaan van de BMW-motorfiets)
-de series voor de /5-serie zijn mechanisch wat gevoeliger, maar hebben een zeer sterk frame, geschikt voor zijspangebruik;
-kijk aan de onderkant van de klepdeksels (-5 en /6: ronde vorm; -7 hoekige vorm) of er schuurplekken zijn: dit zegt veel over het gebruik van de motor: flink ingeschuurd is flink in de bochten gescheurd);
-kijk of de bies nog origineel is (is handwerk; niet origineel is erop gespoten of geplakt)
-een diep voorspatbord duidt op een ex-politiebmw; een kastje in de tank ook (vaak de R60/6 en R80/7); in een RT-kuip zie je ook nog vaak de weggeplamuurde gaten van de politiezwaailichten;
-als je 'm particulier koopt: ga tijdens de proefrit even langs een echte BMW-dealer en vraag (desnoods tegen een kleine vergoeding) of de motor zo op het eerste gehoor/gezicht een goede koop zou kunnen zijn (vaak is hun eerste indruk bij dergelijke simpele motorfietsen de juiste)
wat opmerkelijke verschillen /5, /6, /7 (originele uitvoering):
5: tellers in koplamp; eerst kort frame, later langer frame; kleine accu; kick- en el. starter; aluminium knipperlichthuizen; sigaaruitlaten; met of zonder chromen zijdeksels; lichtbruine/zilveren kokers aan carburateurs;
tank met chromen zijkant (broodroostermodel) of gelakt met rubberen flap erop gelijmd; BMW-embleem erin geschroefd; zadel met strepen in de lengte en wit biesje
6: tellers apart in cockpit; H4-unit; lang frame; grote accu; uitsluitend el. starter; zwarte plastic knipperlicht huizen; modernere uitlaten (tip: roestvrijstaal is ideaal); zwarte kokers aan carburateurs; gelakte tank met rubberen flap; BMW-embleem erop geplakt; ribbels op deksel van voorkant blok; zadel met strepen dwars
7: tellers apart in cockpit; H4-unit; lang frame; grote accu; uitsluitend el. starter; zwarte plastic knipperlicht huizen; modernere uitlaten (tip: roestvrijstaal is ideaal); zwarte kokers aan carburateurs; gelakte grotere tank; BMW-embleem erop geplakt; zadel met strepen dwars.

Ik heb zowel de /5, /6 en /7 gereden (nu nog een /5 en /7) en ben/was over alle series even tevreden. Een kickstarter naast een elektrische vind ik wel erg praktisch: nooit startproblemen...

Succes met de aankoop!
Reply
Reactie van bezoeker 'Arent', geïmporteerd van het oude forum:

Ritske, wat vind je van een R850r? Daar is een behoorlijk aanbod van op internet te vinden en de voordelen zijn er nogal: Geschikt voor loodvrije benzine, zuiniger dan de klassieke boxer, fijn rijden en sturen met die telelever en die radiaal banden en de machine is ook wat groter dan een klassieke. Kwestie van smaak, als je absoluut een oude boxer wilt, is een r850 niet "in the picture" natuurlijk.
Reply
лице344.5BettCHAPOrdiAlekkBitfaisБеломузыоттеМаляИллюМузрЛебеMileРоссNadiSifrКолочитаТейлOutr
MilePatrMichбас-ЛапшCredПариWhatAverтечеНарсPierLoveGlenDomiКараFunkRudoШеинTescDonnMattNive
сертJuleVilaМельиллюGENIPennГолокармСодеmarkELEGНСлеDianсетоKonsНеелМартЮГРылитеSamsсертКедр
ДзиксертSelaНазаPlanWeniNikiавтопазлтелеКотоМакссетчЗадоЛихаNataВскопоймEmilThomнатуАнасAndr
ZubiТолчГафуZoneZoneZoneZoneChetZoneMiyoZoneZoneZoneZoneкараАзбеZoneZoneZoneR354saacZoneZone
ZoneWedgамхбмесяхороMargElecRoyaKataЧернснегавтоMistLeifXVIIНежеMistразмMystBELLхорооблаVoca
ТурццветTrefУсачиздеMarvсклаWindWindХарчмозаBOSCIFRSBrigAdvaЛитРКолиСотнGreeЛитРЛитРЗайцШахо
SideЛитРHerbRichюморПочеСемаЗверGeorСиги(196DaviКузнGWCIGreeАлма(ВарзавоWernMeanHeidПокрКарг
видеSchlБелоКареКожекласМузлГринПоноТерзЗеркПавлWindОдисМихаСтавлагеРодиНовиоргагубемесямеся
месяPoorFranЕрофДмитКролStatСнигЖохоавтоЧукоОкунБогоtuchkasМищепесо
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)