Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Rechtuit) stabiliteit R80/RT
#1
Reactie van bezoeker 'Bert ', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn motor rijd naar mijn smaak ronduit beroerd. Ik heb het gevoel alsof die elk richteltje volgt. En het lijkt soms wel of het achterwiel meestuurt. Ik moet echt met beide handen het stuur vasthouden anders gaat ie overal heen. Ik heb al geprobeerd de banden te hard op te pompen, maar dat heeft geen positief effect.
Nu is de motor onlangs voor een beurt naar de dealer geweest. En ik vraag me af of die iets gedaan kan hebben wat dit rijgedrag veroorzaakt. Maar dat weet ik dus niet zeker. Zijn er eenvoudige manieren om vast te stellen of de motor goed stuurt/rechtuit rijd? Er bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid dat het aan mij (en bijvoorbeeld de vrij forse wind momenteel hier in Noord Holland) ligt. En dat wil ik eerst uitsluiten voordat ik ermee terug naar de dealer ga.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Krachtige wind laat zich doorgaans vloeiend en gemakkellijk corrigeren. Het niet stabiel rechtuit rijden zoals jij dat beschrijft kan verschillende oorzaken hebben. In volgorde van waarschijnlijkheid: balhoofdlager te strak afgesteld. speling in de achterbrug, speling op de wiellagers. Te slappe voorveren en demping kunnen ook een rol spelen. Alles controleren.

Groeten,
Reyer R80 1985 met S-kuipje
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Bert,
Hoe lang rijdt je al op deze R 80 ?? Deed de motor ,,vroeger" ook zo, of is dit gedrag nieuw? Heb je veel motor-ervaring of ben je een ,,(her)opstapper"?
Rij zelf ook R 80 Rt en herken hier wel wat in! Heb deze motor nu 2 jaar en rijdt niet meer dan 1000 Km per jaar, waardoor ik ook niet echt ,,vrij" met de motor wordt.
Ook ervaar ik achter de Rt kuip nogal eens turbulentie, wat ook nogeens een onstabiel gevoel geeft.
Hoop, als ik ooit meer tijd heb dan incidenteel woon-werkverkeer, meer Km-ters te maken, zodat ik beter leer wat mijn grenzen zijn, en uiteraard die van de motor.
Boxergroet,
Luud.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'floris', geïmporteerd van het oude forum:

Beetje link misschien maar als je motor goed stuurt moet hij rechtuit rijden met losse handen. Als dat kan dan ligt het niet aan de motor.
Om de afstelling van je balhoofd te testen motor op de bok en kijken of het stuur soepel naar links en rechts valt, je mag geen genkik/geknars horen (te strak)

Motor met voorwiel tegen de muur en even flink tegen het stuur drukken, er moet nu geen beweging in het balhoofd zitten (te los).

Balhoofdspeling afstellen is overigens vrij eenvoudig en goed zelf te doen.

Succes,
Floris ex. R80/7 - nu K75RT
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Mijn motor rijd naar mijn smaak ronduit beroerd. Ik heb het gevoel alsof die elk richteltje volgt. En het lijkt soms wel of het achterwiel meestuurt. Ik moet echt met beide handen het stuur vasthouden anders gaat ie overal heen. Ik heb al geprobeerd de banden te hard op te pompen, maar dat heeft geen positief effect.
Nu is de motor onlangs voor een beurt naar de dealer geweest. En ik vraag me af of die iets gedaan kan hebben wat dit rijgedrag veroorzaakt. Maar dat weet ik dus niet zeker. Zijn er eenvoudige manieren om vast te stellen of de motor goed stuurt/rechtuit rijd? Er bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid dat het aan mij (en bijvoorbeeld de vrij forse wind momenteel hier in Noord Holland) ligt. En dat wil ik eerst uitsluiten voordat ik ermee terug naar de dealer ga.

Waarschijnlijk te voor de hand liggend, maar hoekig afgesleten banden veroorzaken ook hetgeen jij beschrijft.

Math
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk eens bij de topic 'banden' vooral de wat oudere boxers zijn gevoelig voor banden. Het merk Metzeler valt regelmatig positief op. Mijn RT had een jaar stilgestaan en begon pas na 1000 km weer prettig rechtuit te rijden.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ervaar mijn R80RT (1985) als nogal gevoelig voor lengte strepen. Dat is een bekende eigenschap van deze serie(s). Van groot belang is de soort banden (ik gebruik de standaard metzler) en de bandenspanning!!. Ook het balhoofd beinvloed dit gedrag aanzienlijk. Ik had een een enorme onbalang bij 70Km/h als je met losse handen reed. Iets aantrekken van het balhoofdlager loste dat voor mij op doch even met te strak balhoofdlager gereden en dat is eng, de fiets lijkt zelf te bedenken of hij een ingezette bocht wil beeindigen of niet en is dan super gevoelig voor lengte strepen. ALs ik jou verhaal lees dan denk ik eigenlijk aan een te strak balhoofd, of anders versleten balhoofdlagers.
Kun je het best bekijken door de motor op de bok te zetten, de kuiprubbers los te maken (vervelend, hoeft alleen los van de kuip, niet demonteren van de vork da's zonde van het werk.) en dan te voelen of het stuur overal even soepel kan draaien. evt ook je tellerkabel loshalen voor het betere gevoel en let op het vrijlopen van de kabelboom.
Als je de kuiprubbers laat zitten kun je het niet goed voelen.

Succes

Robbert.

Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Mars', geïmporteerd van het oude forum:

Bovengenoemde klachten komen mij ook bekend voor. Ik heb sinds 3 weken een R100RT uit 1989 met nieuwe banden. Met name met de harde wind van de afgelopen dagen vlieg ik alle kanten op. Daarnaast duikt mijn motor fors bij het remmen. Navraag bij een BMW dealer leerde dat mijn motor voor veel te laag staat. Het schijnt een bekend probleem te zijn dat de RT's standaard iets te zwakke voorvorkveren hebben. Er schijnt een revisie set met progressief werkende veren verkrijgbaar te zijn. Ik ga deze binnenkort monteren. Volgens de BMW dealer ken je je motor niet meer terug als deze set gemonteerd is. Ik houdt jullie wel op de hoogte.

Groeten,

Marcel W
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zal zelf ook maar eens reageren na al die reaxies. ;-)

Ik ben er uiteindelijk mee terug gegaan naar de dealer. Die zei dat nieuwe banden (er zaten behoorlijk versleten vierkante contis onder) al een stuk zou schelen. Dat scheelt inderdaad heel veel. Ik heb ook gevraagd of ie wou controleren of ie nu wel goed stuurde. De dealer constateerde dat over niet al te lange tijd de balhoofdlagers vervangen dienen te worden.
Tevens rijd de motor echt heel veel stukken beter met die nieuwe banden. Niet meer zo richtingsgevoelig. En goed voelbaar waar ie in een bocht heen wil.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marcel,
Weet niet of reclame maken mag, maar informeer eens bij de Hobbyist. Zeer prettig geprijst en niet goed geld terug-actie. Een aanrader!!!!!
Heb ze zelf bij mijn R 80 Rt vervangen een jaar geleden.
Boxergroet,
Ludo.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)