Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K75RT betrouwbaar?
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Ik weet niet wat voor motor je nu bezit, maar als dit de eerste keer was dat je op een BMW gereden hebt dan zul ontdekken dat hij niet zo soepeltjes schakeld als een gemiddelde jap. Ik raadt je aan om eens bij een dealer te gaan kijken en eens een proefrit op een andere K75 te maken zodat je wat vergelijkings materiaal hebt.
Er staan er genoeg te koop.
suc6 met de aankoop

Arie K100rs16v
Reply
Reactie van bezoeker 'Jack', geïmporteerd van het oude forum:

Evengoed, als je tussengas moet geven om soepel te kunnen schakelen... Lijkt me geen zuivere koffie.

Is het echt 'hard trappen' of meer 'tikkeltje zwaarder' ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Inderdaad kan het de bak zijn maar een BMW schakelt inderdaad anders als een Jappanner.

Schakelen moet trouwens gewoon goed willen zonder tussengas geven.

Stond de koppeling wel goed afgesteld. Ook dit kan de oorzaak zijn.
Reply
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Ludo,

Het zwaar trappen op de pedaal kan te maken dat er een braam op 1 van de assen zitten in de versnellingsbak.
Ik had er namelijk ook last van en wel op de uitgaande as. Bak is uit elkaar geweest en men heeft de assen geplijst. Gevolg......Motor schakelt als een Jap, dus heel erg goed.
Men vertelde mij dat het te maken heeft met dat je met een K heel erg schakellui kan rijden. Ik bedoel in elke versnelling kan hij goed optrekken, dus in z'n 4 optrekken is geen probleem.
Hier weer het gevolg van dat de tandwielen die over de assen heen en weer gaan in de as trillen, omdat er niet optimaal wordt geschakelt
Als de bak uit elkaar ligt is is er een weerstand te voelen van de tandwielen die over de assen heen we weer glijden.
Als men gewoon op en neer schakelt met een K is er niets aan de hand.
Inderdaad kan het ook aan de kabel van de koppeling liggen. Er moet een speling in de koppelingshandel zitten.
Ik hoop dat het het laatste is.
Reply
Reactie van bezoeker 'ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Jack,

Ik moest echt hard trappen. De koppeling leek me normaal want het omhoog schakelen ging perfect alsook het schakelen van 2 naar 1.
Goed dat ik hem niet gekocht heb want ik denk dat die bak uit elkaar halen heelwat kost zoals Mike zegt..
Reply
Reactie van bezoeker 'ludo wauters', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Paul;

Waar kan ik zo een werkboek voor een K75 kopen?
Nog een vraagje, ik kan ofwel een R100RT met 61000km kopen of een K75RT van 40000km allen in zgst. Deze moet dienen om meestal met tweeen rustig te toeren.Is er hiervoor een voorkeur of zijn ze beiden geschikt?Ik ben
een beginnende motard.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo Wauters', geïmporteerd van het oude forum:

Werkplaatshandboek K100 83 tot 92 en K75 85 tot 96
Haynes ( engelstalig ) ISBN 1 85960 265 5 ( kan je bestellen in o.m. Fnac ) Gaat van eenvoudig onderhoud
tot en met een complete revisie. Zeer duidelijk foto's
van de belangrijkste werkzaamheden en raadgevingen
wanneer er, uitzonderlijk, iets zou fout lopen met de motor. Haynes = , behalve Gilette, the best a man can get . Succes.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Wphb van Haynes zijn goed, Peters is ook wel aardig.
Peters is in NL, maar staan wat foutjes in.

Keuze tussen R100, of K75?

Beide RT-modellen bieden dezelfde zithouding, bescherming ed.
Onderhoud is bij allebei goed zelf te doen.
Vermogen ligt ook bijna gelijk.
De R is wat 'bulliger', koppel bij lagere toerentallen.
De K wil wat hoger draaien om vooruit te komen.

De motorblokken verschillen wel, je kan een 2-cyl boxer niet vergelijken met een 3-cyl lijnmotor.

Probeer beide eens uit.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'leo tholhuijsen', geïmporteerd van het oude forum:

Naar aanleiding van jullie positieve oordeel over de K75 heb ik een vraag. Hoe verhoudt qua kwaliteit/levensuur/onderhoud en rijcomfort de K100 (RT) zich tot de K75.
Is de 100 net zo goed? Ik rij nogal veel snelweg en mij lijkt dat de K100 bij een bepaalde snelheid met minder toeren, dus rustiger kan lopen. Mijn ervaring met auto's op de snelweg is dat ze lekkerder rijden, naarmate ze zwaarder zijn en meer vermogen hebben. Zeker op lange stukken. Geldt dat ook voor motoren.
Reply
Reactie van bezoeker 'marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Leo,

De K100RT is een heel fijne machine en bijna gelijk aan de K75.

Soms klaagt men wel eens over trillingen op de voetsteunen van de viercilinder, zelf heb ik er geen last van met goede schoenen.
Bij oudere modellen zijn de Al platen waaraan de voetsteunen zijn bevestig in rubben opgehangen. Hierdoor gaan deze platen vibreren. Dit is eenvoudig op te lossen door de rubbers door een maasief materiaal te vervangen.
Zelf heb ik dit gedaan met glasvezel versterkt polyester en verdere aanpassingen. Dit was toch wel veel werk maar ik ben er zeer gelukkig mee.

Als je 50 Km/uur rijdt in versnelling 5 en je geeft wat gas rij je snel 150 Km/uur. Dit zie je aan de snelheidsmeter.
Door het grotere motorvermogen is het toerental bij gelijke snelheid ook teruggebracht door een lagere reductie van het cardan.

Olieverbruik na ongeveer 200.000 Km bij mij niet meetbaar.
Op enkele details na is de electronica ook gelijk, er zijn drie ipv twee bobines gemonteerd, vind ik zelf meer ideaal, voor elke cilinder een bobine. Of je het verschil zou merken betwijfel ik.
Kaliteit is volgens mij gelijk, onderhoud is op een bougie na en een drup olie ook vrijwel gelijk en de levensduur zal m.i. van een K75 oets korter kunnen zijn bij gelijk gebruik en onderhoud omdat de motor wat minder wordt belast, je rijdt immers nimmer met maximaal vermogen.

De k75 serie is vind ik iets speelser.

Beide modellen zijn erg fijne motoren maar pech kan je alijd hebben met een bepaald product.
Groetjes,

Marco
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)