Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accu problemen
Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik rijd op een K100RS 16v. 2 maanden geleden heb ik een nieuwe accu gekocht. Op de juiste manier opgeladen en verder geen problemen gehad. De motor heeft afgelopen 2 weken buiten stil gestaan. Met contact branden de lampjes niet meer ect. Bij het opmeten zat er nog maar 0.34 v. in de de accu. De motor gestart met een jump starter en bij gas geven gaf de meter 13.9/14.2 V aan. Dus het probleem zit niet in de dynamo ect.
Het kan toch niet zo zijn dat mijn klokje in 2 weken de accu leegzuigt.
Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken?
Of zou het kunnen dat met de hevige regenval er ergens een storing is opgetreden.

Gr, Lion
Reply
Reactie van bezoeker 'Jakob', geïmporteerd van het oude forum:

Heeft je Motor ABS, en/of Alarm, en/of Radio?
Reply

Hallo Jacob,

De motor heeft alleen ABS maar die deed het toch al niet. relais is stuk. Maar zou dat een oorzaak kunnen zijn ook als het contact uit staat? Ik heb na de nieuwe accu regelmatig gecontroleerd of deze op spanning bleef en kon niets ontdekken.
Heb net 2 uurtjes gereden en de accu staat nu op ongeveer 10 v.

Gr, Lion.
Reply
Reactie van bezoeker 'JaKob', geïmporteerd van het oude forum:

Kun je nu niet even met de multimeter meten hoeveel stroom er getrokken wordt rechtstreeks uit de accu?
Reply

Sorry, maar hoe doe ik dat? Of bedoel je een pool losmaken en
kijken wat het voltage is en dan er weer op en kijken wat
deze dan aangeeft?

Lion
Reply
Reactie van bezoeker 'Jakob', geïmporteerd van het oude forum:

Plus kabel van de accu halen.

Multimeter op stroommeting zetten. (Heeft meestal wel een 10A aansluiting)

Min kabel multimeter aan de plus kabel.

Plus kabel multimeter aan de plus van de accu en aflezen maar.
Reply
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Met mijn k100rs16v een soortgelijk probleem gehad.
De oorzaak was een doorgesleten draadboom.
Het betrof bij mij de draadboom die voor uit de relais bak
komt onder de tank.
Deze draadboom loopt krap onder een dwarsverbinding van het frame door, onder deze dwarsverbinding was hij doorgesleten. Het betrof toevallig ook nog een draad die
constant onder spanning staat, dus ook met het contact uit.

suc6 Arie K100rs16v
Reply

Hoi Jacob,

Na een nacht is het voltage gezakt van 10v naar 5v. Er wordt 0.04 A uit de accu getrokken, met de multimeter stand op 10A. Is dat veel? Ben de accu nu aan het oplaten. Er is 2 mnd geleden een stroomstoring geweest. Ik wou starten ( met een slechte accu ) en de motor bleef hangen terwijl de startmotor draaide. Het gevolg was dat de startmotor vast zat. Heb toen met de jumpstart de boel weer aan de gang kunnen krijgen maar dit veroorzaakte veel hitte omdat de startmotor uit zijn positie moest komen. Daarna heb ik dus een nieuwe accu gekocht. Ergens is waarschijnlijk zoals Arie schreef waarschijnlijk een draad gesmolten en maakt kortsluiting. Mijn ABS relais is sinds die tijd dus ook stuk. Wordt wel een klus om uit te zoeken waar de sluiting zit. Als dat het is.

Gr, Lion.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Nog een accu vraagje.....
Hoeveel volt geeft een gezonde accu eigenlijk af als hij in ruststand is? Ik heb het idee dat mijn k100rs langzaam maar zeker een slechtere accu krijgt, maar omdat dit zo langzaam gaat merk je het eigenlijk niet slechter worden. Nu met kouder weer draait de startmotor na mijn mening moeizamer rond.
Brommert word dagelijks bereden en ś avond geeft de accu zo 12.6 volt. Is dit te weinig, en zo ja wat geeft een gezonde accu af??

Alvast bedankt!
Jos.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

@ Jos: een gezonde accu geeft in rust bij 100% lading 12,7 Volt.
12,3 V = ong 60%
Tussen 12,3 en 12,7 V is normaal.
Aangeraden wordt vanaf 12,3 / 12,4 V bij te laden.
12,6V = volkomen gezond.

@Lion: 0,04 A gedurende 12 uur = 0,48 Ah
Bij een accu van 30 Ah merk je van zo'n verlies echt niets.
Anders wordt het na 14 dagen, zo'n 14 Ah verlies!

Wat natuurlijk ook kan is dat die 0,04 A een momentopname is. Bv als er ergens een doorgesleten kabel tegen het frame ligt. Op andere momenten kan die stroom dan veel groter zijn.

Verder zou ik de accu controleren door hem na een rit los te maken, op te meten en na 24 en 48 uur nog eens.
Want naar 10 V en dan naar 5 V kan niet door 0,04 A komen......
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)