Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'johan van zwienen', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ben sinds kort in het bezit van een r-50 uit 1957 met een r-75/5 blok.
Ik heb er een electronische ontsteking op gezet waar ik best tevreden mee ben.
Soms echter tijdens het rijden slaat de motor af. Alleen na het aan en uit zetten van het contact doet ie het weer.
Ik heb laatst de lamp gedemonteerd om naar het contact te kijken. Volgends mij ligt het aan het schakelaartje in de lamp.
Heeft iemand ooit het zelfde meegemaakt, zo ja hoe los ik dit eenvoudig op.
Alvast bedankt,
Johan van Zwienen
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:
Is dit het orginele contact(slot) van de R50? Type spijker?
Die maken idd na jaren vaak slecht contact, vroeger werd er wel gereden met post-elastieken om de sleutel/koplamp!
Contacten secuur bijstellen.....
(nieuwe sleutel wil ook wel eens helpen, omdat ook de sleutels slijten)
Reactie van bezoeker 'johan van zwienen', geïmporteerd van het oude forum:
Er zit inderdaad nog het originele contactslot in met die spijker. ik had ook al het vermoeden dat het hieraan lag.
Hoe moet ik dat cotact bijstellen??
Zijn die spijkers nog te krijgen?? Ik ga t eerst eens met een elastiek proberen. Ik woon in Spanje, hier niks te krijgen voor oude bmw's.
Bedankt voor de snelle reactie,
vriendelijke groeten,
Johan.
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:
Jeee, dat is 100 jaar geleden dat ik een R60 had!
Door het indrukken van de sleutel wordt er vlgs mij contact gemaakt tussen twee lippen die tegen elkaar gedrukt worden. Daar zal je aan moeten fiddelen, maar kijk ook eens of eea schoon gemaakt moet worden, fijn schuren en contactolie of vet er op.
Check of het niet aan de sleutel ligt: door de vasthoud-kogeltjes komen er groeven in de sleutel, waardoor hij niet meer in zijn diepste stand blijft zitten.
Met licht aan blijft hij dan vaak wel contact maken.
Bovendien denk ik dat het arme slotje van de R50 overbelast kan worden door zware dynamo van de R75/5.
Je moet op deze site even kijken, er is nog veel in de winkel te koop is. Ze sturen het zo op.
Btw, je woont ook niet naast de deur....
Reactie van bezoeker 'johan vanz wienen', geïmporteerd van het oude forum:
ok dan, soort contactpuntjes heb ik schoongemaakt en gesmeerd. Als ik met licht aan rijd heb ik inderdaad minder problemen.
Het kan best dat het slotje op z'n klote krijgt van die dynamo. Ik frutsel lekker verder.
Mischien moet er maar eens een ander contact op.
Ik heb ook nog steeds de standaard r50 uitlaten erop zitten is dit slim??
Als je eens in de buurt bent kom gerust een bakkie doen,
gegroet,
johan.
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Johan, bedankt voor je aanbod, wie weet!
Heb je op dit forum in de winkel gekeken?
Staat bij "6 Volt ombouw naar H4". Een sleutel, vlgs mij voor jou, voor maar 6,75 Euro. Als je wat bestelt kun je denk ik het beste even bellen of een bestelling klopt, er lopen zeer kundige en vriendelijke mensen rond. Ik kom er al jaren.
Is het een idee om een relais de (waarsch. grote) contactstroom te laten schakelen of om de stroom via een andere (nieuwe) schakelaar te laten lopen?
Dat van die uitlaten lijkt me niks, de R75 uitlaten zijn veel groter (en natuurlijk op de motor afgestemd).
Ik denk dat je daar nog veel kunt winnen, zo te lezen elders op het forum.
Ik heb er echter geen ervaring mee, ben geen ademhalingsdeskundige.
Open anders daarvoor een nieuwe topic?
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Johan,
Dat durf ik ook wel: iemand op de koffie uitnodigen als je 2500 km verderop woont.... Grap.
Ik heb hetzelfde euvel gehad, en jaren met grote elastieken gereden om de koplamp en het sleuteltje. Als ik het licht aandeed was het een stuk minder omdat de sleutel dan een soort van geblokkeerd werd.
Ik heb eerst een nieuwe sleutel gekocht, ging het weer een half jaar goed. Daarna een nieuw slot: alles weer OK.
Volgens mij is dat contactje zo fors uitgevoerd dat de grotere stroom van grotere dynamo niet echt een probleem zou kunnen zijn
Groetjes Johs
Reactie van bezoeker 'johan van zwienen', geïmporteerd van het oude forum:
Hola Johs,
Ik zal je vertellen, het is maar 1500 km. best te doen op een bmw, drie daagjes,.. makkie.
Ik denk dat ik ook maar een nieuw slotje ga bestellen. Heb je ook een R 50 ? Ik zag in het boek dat de R75/5 het zelfde contactslot heeft als de R 50.
thanx voor de reactie,
de groeten,
johan.