Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baehr Verso; ontstoren?
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Egbert,

Even wil ik inhaken op de door jou gememoreerde spanningsstabilisator.
Als elektronicus van origine weet ik exact hoe een gestabiliseerde voeding of een spanningsstabilisator te ontwerpen, berekenen en te bouwen.
Een spanningsstabilisator werkt in pricipe volgens het vergelijken van een referentie spanning die relatief simpel is te maken.
Echter de afgeregelde spanning zal nooit meer kunnen zijn dan de te stabiliserende spanning verminderd met de spanningsval die door de regeltransitoren aanwezig moet zijn, dit bedraagt theorethisch minimaal de spanningssval tussen emitter en collector van de regeltransistor, deze is stroom afhankelijk en zal al snel de waarde van 4-5 volt bedragen.
Dit betekent dat deze spanningsval van de voedingsspanning dient te worden afgetrokken.

Een oplossing hiervoor is om de voedingsspanning te gaan verhogen door middel van een elektronische wisselspanningsgenerator, net zoals de trillers in ouderwetse buizen autoradio's.

De spanningsstabilisator kan voor een bepaald ritme in de spanningsvariatie worden ontwikkeld, dit is over het algemeen een laagfrequent ritme.
Dit is voor wat betreft de ontsteking voor een 4-cilinder 4-tact motor twee maal het (maximum) toerental van de motor, plus of min een geringe correctie factor in verband met de hysteresis van het regelsysteem.

Nu is het stoorsignaal van een duizende malen hogere frequentie (radio golven), dus de stabilisatie op zich werkt niet.

Wat wel werkt zijn de condensatoren die zich inwendig in de spanningsstabilisator bevinden, deze zullen als ontstoringscondensator werken, het werkt dus zeer zeker wel.
Het grapje is dat een enkele ontstoringscondensator, al of niet in combinatie met een zelfinductie spoeltje in de voedings draad vlak voor de condensator, minstens zo goed, zo niet veel beter zal werken. En kost veel minder.
Vaak is het zo dat eenvoud te prefereren is.

Het is niet mijn bedoeling de wijsneus uit te hangen of jou te bekritiseren, je geeft een zeer positieve input op een duidelijke wijze aan het forum.
Mijn bedoeling is om op een simpele manier een goede en betrouwbare oplossing aan te dragen voor het heel moeilijke bestrijdingsproces van RFI.
Overigens voor de puristen: Het gebruik van metalen afscherming ( geaard ) om de bougiekabel geeft een verrassend resultaat, zoals de militaire benzine motoren moeten zijn beschermd tegen elektromagnetische straling.

Met collegiale groet,
Marco Stubenitsky
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,
dan zou die frequentie voor een 2-cylinder 1 maal het maximum toerental zijn, uitgezonderd de oude boxers die op elk BDP beide cylinders een vonk geven?
Zou betekenen dat je voor de boxer ook 2 maal max toerental moet nemen, lijkt mij.
Klopt deze gedachte?
Groeten,
Egbert
Reply

Dag Egbert,

Met het voorbeeld van de frequenties in mijn verhaal heb ik getracht uit te leggen dat er een gigantisch verschil bestaat tussen de frequentie van de stroompieken door de stroombelasting ten gevolge van het ontstekingsproces, dit is lineair aan het toerental en de storing die je uit de speakers hoort, dit is van een heel hoge frequentie, radio golven zou je kunne zeggen.

Deze worden door de (onjuiste) dimensionnering van de elektronische schakeling veroorzaakt.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Marco,
dit is helder, er zijn idd verschillende invloeden denkbaar. Evengoed zou ik het leuk vinden om te horen of ik het ja of nee juist heb met mijn veronderstelling.
Groeten,
Egbert
Reply

Quote:Marco,
dan zou die frequentie voor een 2-cylinder 1 maal het maximum toerental zijn, uitgezonderd de oude boxers die op elk BDP beide cylinders een vonk geven?
Zou betekenen dat je voor de boxer ook 2 maal max toerental moet nemen, lijkt mij.
Klopt deze gedachte?
Groeten,
Egbert
Dag Egbert,

Antwoord op je vraag:
Je veronderstelling van de 2 cilinder boxer is juist.
Dus per krukasomwenteling 1 maal een vonk.

De oudere boxer geeft per krukasomwenteling eveneen 1 maal een vonk, maar wel tegelijkertijd aan beide cilinders.
Dus in dit geval exact het zelfde, per krukasomwenteling 1 maal twee vonken op het zelfde moment naar beide cilinders.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Jan,
een spanningspiek is per definitie in Volts in plaats van in Amperes.
Voor de vonk wordt een hoogspanning gemaakt in de bobine van 20000 tot 25000 Volt. Als je oscilloscopebeelden bekijkt zie je dat bovendien bij conventionele ontsteking in het primaire circuit (de 12 Volt die naar de bobine wordt gestuurd) ook schommelingen en pieken ontstaan van makkelijk 300 volt. Onder meer een gevolg van een spoel en een condensator parallel, maar gek genoeg ook bij electronische ontsteking (zie eerdere posting over dit onderwerp). Dit voltage kan hoog genoeg zijn om vervelende storingen in audio systemen te maken.
Groeten,
Egbert
Hallo Egbert;

Sorry voor mijn verkeerde woordkeuze. Je hebt natuurlijk gelijk dat de spanningspiek in Volt uitgedrukt had moeten worden.

[img]/import/photos/p18061s.jpg[/img]
Reply
конц229.6CHAPAIDSXVIIВайхTourSoulМоскChriSpirJohnSide0383MileTescРоссПушкКитаруссзолоDeanCher
СемеJodySherПозиГнезRichстраHoneInteШапоJoviГолоremaяпонГенрЧеркМилтпамяPhilALL5B114пасеEvan
BlacRichтканGeisБахрCotoкандСмирСыроVirgXVIIСтрамедиPaliJonaСказRadcВергKlauГулиразвFunkреда
МитиCamiGUESSelaJohnELEGNikiPhilБызоPaliСтупТАСаMacbFranКомаKeseЛапиприкописискуИванJameприш
RolfКашикубиZoneизвеZoneR2A13110ZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneменяZoneZoneZonediamПопоZoneZone
ZoneклейфарфHSD-тареЧижиSeleBoscCataMargZdenвстрVeloJardMistGiglLeonSQuiSTARPROTржавхируWorl
МаксEditEducиздекамнмесяsingWindWindСинетоплDeLoPhilDiscАртиЖивыGlamСемеинтеWindЛитРЛитРЛитР
ЛитРКалиБомаолигвечеEricСороСокоБакуHerbМоскМиханавсEighСанкFormредаязыкКоваведуПереСтукango
ИващСедоЕремАкимЛаврКнижСлонВестAlfrЛихаAlerГаврthisврачXVIIFielЛипкКнижТараПереJennHSD-HSD-
HSD-АрбавозрСовекартMegaнаклАртюAlesPrefГризФедоЛисоtuchkasМордАфан
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)