Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Dutch', geïmporteerd van het oude forum:
ik heb de Baehr Verso van mijn K100RT omgebouwd naar de 1200GT. Alles werkt prima, alleen hoor ik nu iedere vonk van de bougies, de abs pomp als ik rem en de knipperlichten. Ik heb de kabels voor de headset en de Garmin vanonder de zitbank langs de tank naar het dashbord getrokken waar de stekkers zitten.
Hoe krijg ik deze storende geluiden weg ?
Dutch
Reactie van bezoeker 'Ron Janssen', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb ook een Baehr Verso en had hetzelfde probleem.
Heb al verschillende malen de kabels omgelegd, weg van alle andere kabels etc.
Werd wel minder , maar niet weg.
Nou had ik nog een Pioneer autoradio in mijn garage liggen en deze radio's hebben aan de pluskabel een ontstoorder zitten.
Deze heb ik er afgehaald en op de pluskabel van de Baehr Verso gemonteerd. Probleem volledig opgelost !!
Geen geluiden meer !
Misschien een idee voor jou ??
Reactie van bezoeker 'Cees C', geïmporteerd van het oude forum:
Probeer de kabel eens te isoleren van de storende elementen door er bijvoorbeeld alufolie om te draaien.
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:
Sluit de 12V eens ergens anders aan.
En vooral de massa. Bijv, allebij rechtstreeks op de accu.
Zo'n ontstoor kern kun je bij de autoradiohandel wel "krijgen".
Bij mij waren het de orginele "ontstoorde" BMW bougiekappen.
Die heb ik eraf geknipt en vervangen voor NKG 5Kohm bromfiets doppen. Probleem opgelost.
Succes.
R100RT '79 277.000km
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Dutch,
Mocht je een Verso XL hebben dan is er waarschijnlijk toch iets anders aan de hand, want de XL is al vanaf de fabriek ontstoord. Probeer de plus eens vanaf het achterlicht te pakken (zo kan je hem ook niet vergeten wanneer je motor afzet, want geen spanning op je verlichting is ook geen spanning op de Verso) en de min gewoon rechtstreeks op de min-pool van je accu. En alle kabels zover mogelijk bij de hoogspannings kabels vandaan, want een bougie is maar 12 volt maar de spannings (amperË) piek is vrij hoog.
Succes,
Jan.
[img]/import/photos/p17933s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Jan,
een spanningspiek is per definitie in Volts in plaats van in Amperes.
Voor de vonk wordt een hoogspanning gemaakt in de bobine van 20000 tot 25000 Volt. Als je oscilloscopebeelden bekijkt zie je dat bovendien bij conventionele ontsteking in het primaire circuit (de 12 Volt die naar de bobine wordt gestuurd) ook schommelingen en pieken ontstaan van makkelijk 300 volt. Onder meer een gevolg van een spoel en een condensator parallel, maar gek genoeg ook bij electronische ontsteking (zie eerdere posting over dit onderwerp). Dit voltage kan hoog genoeg zijn om vervelende storingen in audio systemen te maken.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Jan,
Eigenlijk is het ontstoren van een ontvanger of een intercom een verdraaid vervelende zaak.
Er zijn twee basis oorzaken van storing:
1) de storingsbron
2) de "storing ontvanger".
Om bij de storingsbron te beginnen:
Wat Egbert suggereerde is wel waar, bijna elk ontstekingsysteem is terug te voeren tot het conventionele systeem, dat wil zeggen, er wordt een sterk magnetisch veld opgebouwd in een spoel, de bobine, dit gebeurt door een sterke stroom te laten lopen vanuit de accu door een spoel van geÔsoleerd koperdraad om de ìweekijzerenî kern in de bobine.
Deze spoel heet de primaire spoel.
Dus ÈÈn aansluiting van de spoel is op het moment van ìopladen van de kernî verbonden met de massa van het voertuig (min accu) en de andere aansluiting van de spoel is aangesloten op dat moment met de plus van de accu.
Het systeem kan veel ingewikkelder worden uitgelegd, maar uit hoofde van de overzichtelijkheid zal ik daar niet verder over uitweiden.
Op het moment dat de stroomkring wordt onderbroken, zal er een condensator* worden opgeladen die in serie staat met de spoel dus simpel gezegd parallel over de al of niet digitale, elektronische of mechanische onderbreker ( lees schakelaar o.i.d.).
Op het moment dat de schakelaar is gesloten zal de condensator zijn kort gesloten, dus op het moment dat de schakelaar open gaat zal er een tegenover gestelde stroom gaan lopen door de primaire spoel en zal het magnetisch veld wat in de kern van de bobine aanwezig is zich gaan ontladen en daardoor een zeer krachtige ompoling van het veld gaan veroorzaken in een korte tijdsduur.
Nu is er nog een tweede spoel in de bobine aanwezig, de secundaire spoel.
Deze is ook om de kern in de bobine gewikkeld , ook van geÔsoleerd koperdraad, maar dan heel dundraad en vele malen meer windingen dan de primaire spoel.
Dit omkeren van het magnetisch veld is de oorzaak van het ontstaan van een zeer hoge spanning in de secundaire spoel.
Nu is het bekend in de elektronica dat als er een spoel en een condensator in serie zijn geschakeld, de wisselstroomweerstand op een zeer speciaal moment nul ohm zal kunnen bedragen.
Nu is het in geval van de serieschakeling van de condensator en de primaire wikkeling van de bobine ook dit het geval dat de (wisselstroom)weerstand tot nul zal gaan benaderen.
Neem het maar aan, het is een lang verhaal en droge stof.
Op dit moment zal er in een tijdsbestek van microseconden een stroomstoot gaan door de condensator en primaire spoel van de bobine.
Dit geeft een korte maar heftige stroompiek in het aangesloten bedradingsysteem en ook over de accu polen.
Hierdoor krijgt de intercom of de ontvanger ook een stroompuls op de voedingsaansluitingen.
Dit geeft storing in het laagfrequent circuit van het apparaat, dit hoor je.
Om dit gedeelte te ontstoren is het belangrijk om te voorkomen dat het stoorsignaal niet naar de rest van de elektrische installatie van het voertuig door dringt maar binnen het circuit van de ontsteking blijft.
Meestal is dit simpel op te lossen door een onstoringscondensator aan te brengen tussen de massa waar de voedingsbron van de ontsteking is aangesloten en de voedingsdraad van de ontsteking, dus op de juiste plaats waar de voedingsdraad op het ontstekingssysteem is aangesloten.
Hierdoor krijg je het effect dat de stoorimpuls van de ontsteking binnen het circuit van de ontsteking blijft, want de condensator fungeert als een kortsluiting voor de zgn. hoogfrequente stoorpulsen van de ontsteking.
Het tweede punt is de storing die wordt veroorzaakt omdat de elektrische bedrading van het motorvoertuig als een soort antenne kan gaan werken en daardoor via de bedrading die het toestel in en uit gaat kan worden opgevangen.
Dit ìuitzendenî van de storingpulsen gebeurt door de bougiekabels, draden van een elektronische toerenteller, niet ontstoorde voedingskabels van de ontsteking, bougies, verkeerde aardingspunten, want door de stroompulsen kan er een minimale spanning tussen de diverse aardpunten optreden en deze kunnen dan bij een verkeerde keuze ook weer op hun beurt het stoorsignaal op het apparaat over brengen.
Oplossingen o.a:
-Ontsteking ontstoren door het aanbrengen van ontstoringscondensator (en).
-De juiste aardingspunten kiezen
-Ontstoorde bougiedoppen
-Ontstoorde bougiekabels
-Het juiste voedingspunt kiezen voor het apparaat, hiervoor moet worden gelet op het
vÛÛrkomen van voedingspulsen rechtstreeks van de ontsteking afkomstig.
-Alle in-uitgaande draden van het apparaat via condensatoren ontstoren, dus dat er geen elektromagnetische signaaloverdracht zal plaats vinden.
-Als de storing hardnekkig is, kan je de voedingsdraad van het apparaat met enkele slagen door een ferriet ringkern wikkelen waardoor het stoorsignaal wordt tegengehouden.
-Vooral is het belangrijk dat het apparaat geen straling door de behuizing kan opvangen, dus een metalen behuizing is ideaal, die ook kan worden geaard.
Mijn verhaal is verre van compleet, ontstoren of met andere woorden het voorkomen van RFI (Radio Frequent Interferentie) is een gespecialiseerde tak binnen de elektronica.
Met vriendelijke groet,
Marco Stubenitsky
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Marco,
zoals gewoonlijk weer een goed en compleet verhaal.
Ik kan er nog 1 optie aan toevoegen:
in de voeding van de intercom een spanningsstabilisator opnemen. Dat is in feite een variatie op de opties die jij al noemt. De puzzle wordt dan hoe je de spanningsstabilisator bouwt, want de meeste kosten je 0,6 tot 3 Volt en die kan je waarschijnlijk niet missen. In gespecialiseerde electronica boeken is wellicht iets te vinden, ik heb momenteel geen tijd om er naar te zoeken, over 2 weken pas weer.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:
En van de meest voorkomende storingsoorzaken is potentiaalverschil tussen verschillende aardpunten.
Zodra die stroomstoot nodig is voor de ontsteking krijg je een potentieel verschil in de aarde.
Dus zorgvuldig kiezen van je aarde en vooral op ÈÈn punt doet het meeste.
Daarna ga je klooien met ferrietkerntjes om de voedingen
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Jan,
ook weer helemaal terecht. Aanvullend op mijn vorige inzending,: je mag verwachten dat de fabrikant al een goede stabilisator inbouwt in de voeding van zo'n stuk voertuig electronica.
Een goed aardpunt vinden is lastig, mede omdat de ontsteking al minstens 4 punten heeft: onderbreker, condensator, 2 bougies. Een meetdraadje aanleggen op verschillende punten en luisteren is de enige optie om deze eventuele oorzaak uit te sluiten.
Wederom succes gewenst,
Egbert
|