Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributieketting en geleiders vervangen K 100 ja of neen?
Reactie van bezoeker 'Jo Akkermans', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb 140.000 km gereden met mijn 19 jaar oude K 100 RT. Wordt het niet eens tijd om de distr. ketting of de geleiders te vervangen of kan ik nog eens 19 jaar verder? Hij loopt nog als een klokje.

Reply
Reactie van bezoeker 'ChrisS', geïmporteerd van het oude forum:

Als je BMW moet geloven dan om de 60.000, maar dan is er meestal weinig te doen. Als 140.000 de eerste keer is, dan wordt het tijd. Bij mijn 84 er 100.000 is vorig jaar de ketting, de spanner en het geleideblad vernieuwd. Aan de ketting zie je weinig, de spanner heeft zich voor die tijd meestal al laten horen, en het geleideblad, daar kon je bijna door heen kijken.
Reply
Reactie van bezoeker 'jo akkermans', geïmporteerd van het oude forum:

Chris,

Bedankt voor de snelle reactie. Dan ga ik maar eens naar de reparateur. Of heb jij misschien een handleiding om zelf te doen? Ik ben nogal huiverig om zelf in de motorblok te gaan.

Groetjes
Reply
Reactie van bezoeker 'Josje', geïmporteerd van het oude forum:

Die van mij zijn vervangen bij een tellerstand van 135dkm. En eerlijkgezegd het was wel nodig (en toch liep ie nog als een zonnetje...).
Geleiding, spanner, ketting en keerring in het deksel zijn vervangen.
Zelf gedaan, maar je moet natuurlijk geen twee linkse handen hebben en niet te bang zijn.
De ontsteking moet er vanaf en er is wat speciaalgereedschap nodig om de keerring te vervangen. Verder goed te doen vond ik.

Succes er mee!
Reply
Reactie van bezoeker 'Arent', geïmporteerd van het oude forum:

Bij 80.000 is de distributie-ketting van mijn K100 vervangen. Dit op advies van de BMW-dealer. De tandwielen bleken nog goed te zijn. Mijn k100 is er behoorlijk van opgeknapt: meer regelmatige stationairloop, meer trekkracht bij lage toerentallen en minder mechanisch geluid. Dat je motor in de loop van de jaren minder goed loopt, merk je vaak pas na vervanging van versleten onderdelen.
Reply
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

misschien een wat simpele vraag, aan wat voor geluid kon je horen dat of de ketting of de geleider op zijn eind is?
ik hoor nu bij te hoge versnelling/ te lage snelheid een soort diesel tikken. dit hoor ik ook als ik op de motor (stevig) afrem.
of moet ik dit in de uitlaat zoeken waarvan een paar jaar geleden de 4e pijp is gelast. ( K1004V)
Reply
Reactie van bezoeker 'Guy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Als je BMW moet geloven dan om de 60.000, maar dan is er meestal weinig te doen.

@ChrisS: dat er een Duitse dealer (Kohl, Aken) is die adviseert om bij 60.000 km de klemband (die maar een paar Euro kost) te vervangen, is bekend. Nergens is te vinden dat BMW adviseert om ketting en spanner te vervangen.
Volgens mijn dealer is het beslist overbodig om uit voorzorg te vervangen.
Ook op FlyingBrick is de algemene mening dat vervanging pas zinvol is wanneer het nodig is en meestal betreft het dan alleen de klemband.
Janosch_C uit Remagen heeft zijn ketting met 400.000 km er minitieus op nagemeten naast een nieuwe en zag geen enkel verschil.

@Maarten: zoek eens op FlyingBrick. Vorig jaar was er een geluidsanimatie van een "rasselnde Steuerkette". Kijk in Forumarchiv, dan op Sitemap. Of gebruik de algemene zoekfunctie.
Reply
ради229.3CHAPAIDSXVIICitiBriaDaddProcДоляручкГрибThisРоссVictTescК-00печаКитаАлекпредDeanTrop
ПермкиноРениБочкДонсГримПариFantЛаврФокиMissЛещеслужИллюШмалWillСамоВизаPeteSN00S81-ЧиркJudd
сертиздаГлазStanExceCotoXVIIунивКомаGeorВинаСлининфеElegбумаБайбполуWaltСиндЭрлиДойчSnowElle
PhilRomaCalvSelaWhatELEGModoPhilFallPaliМартНакаCircMaraНагиFerrКушнпредМоргвозрЕрмоИльиГолу
ЮнцюDashHereZoneБелоZoneChet3101ZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneзакаZoneZoneZonediamГрауZoneZone
ZoneFragXVIIMastWedgКожуNodoBoscCataXboxВогаWindClasJardClasGiglКитаSQuiSTARPROTпативузоompi
BussEditEducиздеКанюTinyкартTeacShowMane904-DeLoTefaсертTrio(УраGuitСодеМансСтепЛитРЛитРЛитР
ЛитРДаниВолиXVIIШторSergФормМалюВалеPhilЛГИТВулиИсаеDonaWallIris(ШкоКарвLuch(ВедEricбржеJoey
РосиКолеавтоМаровидаСодеиллюLawrAlfrШведГируШашуTrinМедвБельDiefпереГолуиспрПуроJennMastMast
MastИванБерлХухлправAlisпросСухиРукаСимаНянкЗахаStratuchkasStepIntr
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)