Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair afstellen en synchroniseren jaren 70 boxermotor
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben in het bezit van een R100RS ('80) en een R100RT (89) en op beide zit aan de onderzijde een nippel met een schroefje wat als vacuummeetpunt dienst doet. Ik stel vacuum met een zelf gefabriceerde vacuummeter. Een stuk transparante slang met een inwendige diameter van vijf milimeter. Dat bevestig je in een u vorm aan een plank o.i.d. Je vult hem voor 1/3 met afgewerkte motorolie. Dan sluit je beide open einden aan op de beide carburatuers en draaien maar. Afstellen op stationair en op 3000 toeren. Loopt heerlijk trillingsvrij. Werkt eigenlijk hetzelfde als kwikkolom meters. Voor geintresseerden heb ik bouwtekening en/of foto's beschikbaar.

Ad.
Reply
Reactie van bezoeker 'Gilles', geïmporteerd van het oude forum:

Niets van dat naar de dealer gaan!!
Maak van een restje slang en wat gebruikte carter olie een super secure synchronisatie meter en haal een klaar die klus lekker zelf! Ben het helemaal eens met de uuitspraak dat op het gehoor afstellen niet veel goeds kan brengen, maar naar de dealer gaan...dat is toch alleen maar goed als de broek te strak ziet door een te dikke knip.

Daarnaast is zon mooie oldtimer zelf tiptop af te stellen, lekker mechanisch en Peters heb je al binnen. succes
Reply

Vergat je de link naar de doe t zelf carb synchrometer te geven. Als je geinteresseerd bent, laat ff weten, zoek ik dat uit en komt die alsnog
Reply

Vergat je de link naar de doe t zelf carb synchrometer te geven. Als je geinteresseerd bent, laat ff weten, zoek ik dat uit en komt die alsnog
Reply
Reactie van bezoeker 'jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Vergat je de link naar de doe t zelf carb synchrometer te geven. Als je geinteresseerd bent, laat ff weten, zoek ik dat uit en komt die alsnog
Ik ben ook wel benieuwd naar de constructie. Ik heb nog nooit met dit systeem gewerkt maar als ik het goed begrijp, gaan beide uiteinden naat de nippel onder aan de carbs (R100RT) zodat je een gesloten systeem heb. Bij gas geven zou de kolom dan mooi in balans moeten blijven. Zo niet, dan moet er aan de schroeven gedraaid worden tot de balans weer terug is en het stationair mooi loopt. worden of zoiets. Ik wil zelf ook wat meer verstand krijgen van het onderhoud.
Reply
Reactie van bezoeker 'dirk', geïmporteerd van het oude forum:

link: www.airheads.org/contrib/images/4dollarmano.jpg

ik ben van het weekend bezig geweest maar blijkbaar is er bij mijn carb. meer aan de hand dus ik heb een colortune besteld voor de juiste vlamkleur van de bougie.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Gilles, Jeroen en Dirk. Mijn e-mail is bogert@quicknet.nl
voor informatie over de doe-het-zelf vacuummeter.
De link die Dirk geplaatst heeft is correct, daarbij heb ik ook een foto van hoe ik het uitgevoerd heb.
Reply
Reactie van bezoeker 'ludo ', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Ik heb een r100rt van 1994 met een Bing constant vacuum carburator.Het probleem was dat hij bij warme motor een 300t/m hoger draaide dan bij koude en dat hij koud moeilijk start. Normaal zou hij koud moeten starten met choke en zonder gas.Ik moet altijd direkt gas geven als hij effe aanslaat. Nu heb ik de 2 stationairsproeiers ( ZIJN UITGERUST MET EEN O-RING)een 3/4 toer losgedraaid ( deze stonden vast ) en het verschil in toeren tussen koud en warm is minder en de motor komt vlugger op stationnair bij het loslaten van de gashandel en draait stationnair ook beter.De vraag is " mag deze sproeier wel even los staan of moet deze vast"?
Welk probleem ondervindt men als de membramen versleten zijn? Geeft dit ook bv startproblemen?
Kan me iemand hierover inlichten en/of kan iemand mij de uitleg geven over de werking van dit type van carburator?
Hartelijk dank
Reply
Reactie van bezoeker 'arjen', geïmporteerd van het oude forum:

Da's allemaal wel leuk met die vacuumcarb's, maar daar heb ik met mijn r60/5 niks aan.......heeft er iemand ook een tip hoe ik die van mij goed kan afstellen?
b.v.d. Arjen
Reply
Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Arjen,

Lees het verhaal van Paul,en je bent er.

Groeten Arnold
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)