Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair afstellen en synchroniseren jaren 70 boxermotor
Reactie van bezoeker 'arco', geïmporteerd van het oude forum:

wie heeft er voor mij een paar goede tips/trucs om zonder vaccuummeter en ander profi spul toch eenvoudig en goed mijn boxer r75/5 stationair af te stellen en redelijk synchroon te krijgen? dank u.
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Eerst de kleppen en ontsteking stellen en alle aansluitingen op de carb's controleren op luchtdicht zijn.

Start motor en rij hem warm.
Stel stationair af op 1500rpm, zo, dat de motor mooi rond loopt, niet dat de ene cylinder de andere meesleept.
Trek nu een bougiekap los, en bemoei je met de andere kant.
Draai de luchtmengselschroef in of uit tot deze cylinder het snelst loopt, verder draaien zal de boel weer slechter maken.
Draai nu de staionair-aanslag terug tot de motor net blijft lopen, of na een paar slagen afslaat.

Nu herhaal je dit aan de andere kant.

Stel uiteindelijk het stat tt af op 1000-1100rpm door beide schroeven evenveel te verdraaien.

Nu de beide gaskabels afstellen op 2mm speling, zo, dat beide tegelijk aan het hefboompje trekken, en de motor netjes oppakt.

Met een beetje gevoel en luisteren wat de motor doet, en dan lukt dat prima zonder hulpmiddelen.

Groeten, Paul.
Reply

hallo paul, vandaag heb ik per post mijn peeters boek ontvangen, je verhaal is redelijk juist, in het boek echter hebben ze het over het "kortsluiten" van de bougie en niet over het eraf trekken van een bougiekap.....volgens peeters bestaat daarmee de kans op een bobine die naar de haaien gaat.....??? klopt dit verhaal van peeters? en hoe sluit je een bougie kort? ik neem aan dat ik dan eerst de motor uit moet zetten om vervolgens een andere bougie in de dop te stoppen en dan deze bougie op de cilinder leggen om hem een vonk te laten trekken en dus de motor weer starten op 1 pit...?? moeilijk allemaal dus........
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Peeters heeft deels gelijk, wat meteen een van de tekortkomingen is van Peeters.

Bij een oudere motorfiets met contactpunten kan je ongestraft een dopje trekken, zonder dat er iets stuk gaat.
Dat probleem heb je wel kans op bij elektronische ontstekingen.

Die moet je wel kortsluiten, hoe? geen flauw idee.
Ik zet dan de motor uit, en laat de losse dop met een bougie vonken.

Sinds jaar en dag stel ik af met stroboscoop, kwikkolom en de laatste jaren een CO meter.
Dat gaat allemaal in 1 moeite door.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

twee veilige kortsluitmethode;
methode 1
a) je neemt een bougiekabel die je niet meer gebruikt.
Ikzelf gebruik een oud autoexemplaar,
b) je knipt de bougieaansluiting eraf en vervangt die door
een klem van bijv startkabels.
c) om kort te sluiten verwijder je de originele bougiekabel
door de geknutselde met de klem bevestigd aan een
cilinderkoelrib

methode 2
1)Las op een oude bougie een startkabelklem. dit
knuselwerkje vervolgens op een koelrib of een ander
BETROUWBAAR massapunt
2)bevestig de motoreigenbougiekabel aan het
knutselwerkje en ziehier een betrouwbare kortsluiter
die nog sneller werkt dan methode 1

Reply

ik begrijp dat ik met mijn oudere 75/5 ongestraft Îen dopje kan trekken" tijdens bedrijf?
Reply
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:

Arco
Waarom zo moeilijk gebruik een oude bougie en leg deze op de cylinder de bobine kan nu de hoge spanning kwijt aan de bougie en is interne overslag uitgesloten.
Zorg ook dat de gaskabels voor het afstellen reeds voldoende speling hebben anders loop je de kans dat stationair afstellen fout gaat.
Voor de luchtmengselschroef geeft BMW op hoeveel slagen (BIJV 1,5) als basis kan worden ingesteld, rondom deze zetting moet de motor goed rond lopen.
Synchroon afstellen carburators is eigenlijk niets meer dan het gelijk en even ver open trekken van de gasklep,
als je je gashandel volledig opendraait komt de hefboom tegen een aanslag , zorg dat bijde aanslagen gelijk tegen de aanslag lopen, als je langzaam het gas open draaid kun je van bovenaf goed zien welke er later is , dit kun je dan verhelpen door deze kabel iets langer te maken met de stelmogelijkheid op de kabel(motor loopt niet bij deze afstelling ) .
In het begin stelde ik ook de rondloop af door steeds een bougie los te trekken, maar als je goed luisterd hoor je heel goed wanneer een cylinder mee gaat doen of er mee stopt probeer maar eens .

Joop
Reply

gisteravond bij dealer geweest, alles doorgemeten en tijdstip gecontroleerd, stond goed, alles goed....
waarschijnlijk houdt ie in door de rijstijl van de vorige eigenaar die de 90 niet is gepasseerd.....
overigens stond de synchronisatie vd carbs er volledig naast dus de trucjes op dit forum om zelf je carbs en stationair af te stellen werken absoluut niet dat blijkt....ook het verhaal "dopje trekken" kan volgens de dealer niet bijdragen aan een goede sfstelling, ik zou iedereen die zelf op gehoor en gevoel de zaak heeft afgesteld willen aanraden om een de dealer op te zoeken en de electronica te proef op de som te laten nemen dan kom je er wel achter!
Reply
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Arco,
kan jij even aangeven hoe die monteur je carburators heeft gesynchronizeerd. Ik dacht niet dat de Bings van jouw R75/5 zijn voorzien van aansluitnippels, iets waar ik met mijn R100RS uit 77 ook tegen aanloop.

Dirk
Reply

de carbs van de 75/5 (type vaccuum) hebben wel degelijk aansluitnippels! er zit een kruiskopschroefje aan de buitenzijde van de carb wat eruit moet, vervolgens gaar er een rubber slangetje over het tuutje waar het schroefje uit komt wat naar de computer gaat.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)