Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
niet startende 75/5 na lange stilstand
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Arco,
Als je aan het gashandel draaid, open je een smoorklep, die de vacuumlucht vanuit de cilinder regeld naar de gasschuif. Hierdoor onstaat tussen de smoorklep en de gasschuif een onderdruk waardoor het membraam omhoog gezogen word. Hierdoor kan meer lucht naar de cilinder gaan, doordat de gasschuif door die onderdruk/membraam omhoog gaat. Tevens gaat de conische naald onderaan de gasschuif mede omhoog uit de sproeier, waardoor er ook meer benzine aangezogen kan worden door de langsstromende lucht.
Als je de motor start en de gashandel, smoorklep dus, verdraaid, valt een deel van de onderdruk weg, omdat je de weg naar de gasschuif openmaakt. De gasschuif zal wel iets omhoog proberen te komen ???, waardoor de onderdruk nog verder wegvalt.
Als je het gashandel (smoorklep) dicht laat, gebruikt de carb het vacuum om via een dunne leiding tussen de smoorklep en inlaatspruitstuk, door je chokemechanisme, rechtstreeks benzine aan te zuigen uit de vlotterkamer, weet je wel, dat dunne buisje.
Dus komt er wel benzine in je carb. via je choke-inrichting.
Als je de bing-carb van je zundapp kent, weet je dat deze een choke-klep heeft achter bij de luchtfilteraansluiting.
Als je deze chokeklep sluit, krijg je een vacuum in de hele carb tot aan de chokeklep. Draai je nu aan het gashandel, dit is dus de wel gasschuif, dan maak je via die conische sproeier, die ook aan de gasschuif zit, en het vacuum, de weg vrij om meer benzine aan te zuigen. Omdat de chokeklep de luchttoevoer afsluit, krijg je hierdoor een rijker mengsel.
Als ik jou was, zou ik eerst nog even de vlotterkamers demonteren, en kijken en controleren of de choke-leidingen open zijn, zoals hierboven al geschreven.
Als je ze hebt doorgeblazen, alles monteren, choke vol erop, geen gas geven en motor zou aan moeten slaan.
Je theorie om de motor toch aan te laten slaan middels starthulp, klopt. V.w.b. het verzuipen, lijkt mij niet aan de orde, maar staat los van stationairsproeier.
Je choke zit in een aparte behuizing tegen de carb. opgeschroefd, daar waar de choke-kabel vastzit.
P.s. vind kundig een te groot compliment, doch samen moeten we hier wel uitkomen.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'arco', geïmporteerd van het oude forum:

net alles losgehad en helaas voor mij waren alle sproeiers en kanaaltjes schoon..........ook de choke doorgang en buisje.
ik ga dadelijk de bougies eruit draaien en maar eens kijken of ik een vonk heb, ik geloof nu niet meer zo in een carburatie probleem namelijk.
ik heb nog wel wat vraagjes over de carbs: achter de vlotterkamer zit een schroef (luchtregeling?) wat is ongeveer het aantal slagen open?
de beide chokehevels aan de zijkant van de carbs, hoe staat de choke erop? als deze hevels opgetrokken worden of als ze onder staan?
de gasschuiven waaraan de membranen zitten hebben ieder 2 gaatjes onderin, moeten deze naar de cilinderkant of de luchtfilterkant kijken als ik de schuiven monteer?
klopt het dat als de schuiven onderin staan er nog een flinke kier openblijft onder de schuiven in de carb?

groetjes en wordt vervolgt.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hay Arco,
Weer een hele serie vragen. In eerste instantie zou ik nergens aankomen, motor heeft uiteindelijk gelopen in deze positie.
Een flinke kier onder de gasschuif is mij niet bekend.
Zou eerst maar eens naar de vonk gaan kijken. Als deze goed is, en er is brandbaar mengsel, zou hij moeten lopen, en dat heeft hij gedaan lees ik uit je verslag.
Als hij wel vonkt, zou ik uiteindelijk een starthulp gebruiken, dan moet hij lopen.
Heb zelf veel aan een werkplaatshandboek, zou er zeker een aanschaffen als je dieper in jou 75/5 techniek wilt duiken.
Weet niet waar je woont, maar mag die van mij wel lenen, als Zuid Limburg een optie is.
Sucses en Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Een leuk wegenwacht truukje of het een brandstof of ontstekingsprobleem is: tijdens starten in de inlaatbuis spuiten met contactcleaner, (het zou zelfs met een slangetje in de aansluiting van de vaccuummeter kunnen). Dit spul op zich brandt niet, maar het drijfgas van de spuitbus is butaan (bijna LPG) waar zowel een benzine als een dieselmotor op kan lopen.
Dus bij niet aanslaan: inspuiten met spuitbus, wanneer motor aanslaat dan is het een brandstofprobleem. Hiermee voorkom je dat je ontstekingsdelen onnodig loshaalt en daardoor onbedoeld zou kunnen beschadigen. Remmenreiniger is erg agressief en startpilot (ether) helemaal!
succes en laat het ons weten!
Reply

HIJ DOET HET!!!!!!!vraag me niet hoe het kan..............ik heb beide carbs eraf gehad en schoon gemaakt, geen verstoppingen kunnen vinden overigens ook niet in het stationaire en choke gedeelte.....
evengoed niet starten na deze schoonmaak beurt!
vonken deed ie dus ik heb bij de inlaat vh luchtfilter (bovenop het blok) een flinke stoot startpilot ingespoten en jawel daar ging ie aan de loop.....
direct 5 km gereden, carbreiniger in de tank gedaan door de benzine heen en hij rijdt als een tierelier, pakt goed op en rijdt lekker door.
nu maar hopen dat ie morgen met een koude start het zonder pilot doet......
tevens heb ik alle olie nu afgetapt om morgen alles te verversen en de filters te vernieuwen, vindt ie wel lekker na zoveel jaartjes denk ik.
ik meldt me even morgen om te melden of ie nu wel of niet start met koude start.
Reply
Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum:

Arco,
GEFELICITEERD, lijkt toch een carb.probleem te zijn.
Wacht met belangstelling je bericht morgen af.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb er al enkele keren over geschreven:
Ik heb vele jaren een 75/5 gereden. 's Winters (echte kou) is het starten een ramp. Te kleine accu, te langzame startomwentelingen, lijkt geen brandbaar mensel uit vac. carbs te trekken.
Ik reed jaren met een bus startgas (ether), het slangetje liet ik in het luchtfilter zitten. Vlgs mij is het voor een benzinemotor niet zo schadelijk als voor een diesel.
Als je niets bij je hebt kun je de vlotterkamers (1 voor 1) loshalen en vol laten lopen door je benzinekraantje even te openen.
Ik had ook wel een injectiespuit bij me, vulde die met benzine en spoot in elke inlaatbuis (buis vanaf luchtfilter) 1cc benzine in voor-gefabriceerde gaatjes.
Start bij de eerste vonk!
Sukses...
Reply

je verhaal kende ik frans, ik had het gelezen.
vandaag een koude start geprobeerd, weer hopeloos en weer startpilot en lopen maar.....
ik heb bij warme motor getracht de zaak een af te stellen stationair, echter als ik de rechter bougiedop eraf trek om het toerental van de linkerpit te beluisteren dan slaat alles af kortom hij draaid links gewoon niet stationair....als ik dezelfde truc uithaal met de linkerbougiedop dan blijft ie wel netjes lopen....op de rechterpit dus.
ik denk dat deze beroerde afstelling misschien ook ten grondslag ligt aan het startprobleem...???? ik heb nu de linker stationair sproeier weer eens goed schoongemaakt en zal morgen proberen de zaak stationair goed af te stellen.
ik zal een nieuw onderwerp openen om tips te vergaren
Reply
Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum:

verwissel de bougiekabels een op de bobine(s).
Als dan het probleem van cilinder wisselt weet je dat je het in de bobine(s) moet zoeken.

succoet Ab
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Ik denk toch dat je het in de linker carb moet zoeken.
Met name in het stationaire deel.
Zijn de luchtschroeven schoon en hun O-ringetjes heel?
Puntje van de schroeven nog netjes scherp?

Misschien wordt het tijd die carb's eens helemaal te demonteren en dan in een ultrasoon badje te gooien.
Daarna met nieuwe pakkingen en O-ringen weer in elkaar zetten.

Groeten, Paul.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)