Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'arco', geïmporteerd van het oude forum:
gisteren een 75/5 gekocht via internet, beestje heeft lang stil gestaan en de verkoper had de benzine al vervangen en de membranen in de carburateurs vernieuwd. teven had hij met wat wyns(?) carburateurreiniger geklooid.
toen ik daar kwam starte hij goed en reed lekker. koop gesloten beestje mee naar huus op de aanhanger en de volgende ochtend niet meer starten.............bougies eruit, kurkdroog zelfs na een startpoging die een komplete acculading kostte....
ik heb de verkoper gebeld, advies is het reinigen van de carb en sproeier aan de linkerzijde omdat daar ook het probleem zat bij hem zei hij, na wat quickstart te hebben ingespoten deed ie het bij hem wel.......
nu lijkt het mij sterk dat de boel zowel links als rechts volledig verstopt zit (hij heeft immers 2 droge bougies) en wel zo verstopt dat ie zelfs niet een pruttel geeft.....dat kan toch niet na een ritje op de aanhanger?
wie heeft een tip? hoe pak ik zo'n lange stilstaander goed aan?
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:
Haal de vlotterbakken er af (beugel aan onderzijde) en kijk of er benzine inzit, draai de kraan open en kijk of er benzine uitkomt. Ja, dan sproeiers er uit en schoonmaken, Nee, dan benzine kranen en filtertjes nakijken. Over Carbs. en het reinigen daarvan is al een heel boek geschreven op dit forum, even zoeken.
Heel veel succes
Reactie van bezoeker 'arco', geïmporteerd van het oude forum:
ik heb er vanmiddag 1 vlotterbak afgehaald en die stond vol benzine, het slangetje vd benzinekraan getrokken en ook dat liep lekker door.
ik zal dus maar beginnen met de sproeiers te reinigen hoewel het me nogmaals sterk lijkt dat beide sproeiers ineens 100% dichtzitten na een rit op de aanhanger....???
ik zla inderdaad maar eens goed zoeken op het forum over reinigen carbs, bedankt!
Reactie van bezoeker 'arco', geïmporteerd van het oude forum:
vandaag de beide hoofdsproeiers bekeken, allebei schoon.....hoe kan het nu zijn dat je na 10 minuten starten nog 2 mooie droge bougies hebt? je zou toch zeggen dat ie dan echt geen benzine krijgt?
Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Arco,
Hoe zit het met je choke ?? In de carburateur zit ook een buisje, wat uitkomt in een apart gedeelte van de vlotterkamer/ vlotterbak. Hier, in de vlotterbak, zit een kleine boring naar een aparte kamer, met eventueel een sproeier, die zorgt dat de benzine bij choke-gedeelte kan komen. Als deze boringen verstopt zijn, zal de motor nagenoeg nooit aanslaan bij de koude start.
Dus nogmaals vlotterkamer eraf en controleren.
Sucses en Boxergroet,
Ludo.
Reactie van bezoeker 'arco', geïmporteerd van het oude forum:
hallo luud, ik weet niet of we hetzelfde bedoelen maar als ik het deksel vd flotterkamer in mijn handen heb steekt daar recht omhoog een dun messing buisje uit dit deksel, als ik in dat buisje blaas dan lijkt het of de boel dicht zit, dit buisje is toch een overloop pijpje? bedoel je dit buisje of een andere?
iedergeval lees ik op dit forum dat het buisje wat ik bedoel ook de beluchting van de flotterkamer is en dan denk ik bij mezelf als dit buisje inderdaad dichtzit dan ontstaat er onderdruk boven de benzine in de vlotterkamer tijdens het starten en kan er volgens mij geen benzine omhoog door de hoofdsproeier heen?
of is dit niet juist en trekt ie de benzine desondanks gewoon omhoog?
al met al blijf ik het vreemd vinden dat ik toen ik hem haalde de motor met 1 druk op de knop aan de praat had, er nog 5 minuten op gereden heb en vervolgens een dag later bij thuiskomst er geen geluid meer uit krijg.....of zou de verkoper een beetje benzine in de kop gedaan hebben om hem aan de praat te brengen en dat ie vervolgens blijft draaien als ie eenmaal loopt?
vreemd allemaal.............
Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum:
Hay Arco,
Het buisje wat jij bedoeld zit vast aan het vlotterkamerhuis, is inderdaad het overloopbuisje. Als je de vlotterkamer los hebt van de carb. komt er een messing buisje omlaag. Dit zit vast aan de carb, en gaat in een aparte opening in een hoek van het vlotterkamerhuis. Deze ruimte word met benzine gevuld middels een kleine boring, eventueel met sproeier.
Hier haald de choke zijn extra benzine uit.
Overloopbuisje moet inderdaad open zijn, doch lijkt me stug dat hierdoor een druk zou ontstaan die de benzine zou beperken omhoog te gaan.
Je verhaal klopt wel, dat men de motor gestart kan hebben met een extra brandstof, hetzij met benzine of een andere starthulp. Als de motor eenmaal gelopen heeft, heb je een groot aantal uren geen choke meer nodig.
Heb je in het vlotterkamerhuis wel een aparte, kleine ruimte???
Boxergroet,
Ludo.
Reactie van bezoeker 'arco', geïmporteerd van het oude forum:
ik heb inderdaad in 1 vd hoeken een boring zitten waar een buisje in valt welke in de carb vast zit, ik zit nu op mijn werk maar zal morgen de zaak een goed bekijken en doorblazen.
ik heb zelf ook starthulp gekocht en ook carb reiniger welk in de tank gemengd moet worden, wellicht scheelt me dit een hoop schoonmaakwerk door als ik hem eenmaal aan de praat heb de boel schoon te rijden ipv te poetsen?
ik ben benieuwd wat ik morgen aantref met dat buisje van jou, hoewel ik tijdens het starten ook een paar keer aan het gashebdel gedraaid heb en ondanks dat ook geen gepruttel heb gehad en ook geen natte pit....???
kan de verkoper tijdens het vernieuwen vd membranen niet toevallig iets verkeerd of verkeerd om hebben geplaatst? hoewel ik dan denk hoe kan ik er dan mee gereden hebben en gestart? verkeerd = en blijft verkeerd zou je zeggen...........
Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum:
Arco,
Je hebt met de motor gereden, dus lijkt me niks mis met de membramen. Als je de motor start met de startmotor, heb je nog te weinig onderdruk om de gasschuif omhoog te bewegen, en heeft gasgeven weinig zin. Je hebt voor aan te slaan een rijker mengsel nodig, en hiervoor hebben ze de choke bedacht. Als de choke-behuizing ooit eens is gedemonteerd, kan het zijn dat de schijf verkeerd gemonteerd is. Doch het zijn kleine kanaaltjes, en deze kunnen door lange stilstand ook makkelijk vervuilen.
Haal de vlotterkamer nog maar eens los, controleer of er benzine in het choke-gedeelte zit, zet de choke vol open, en blaas de choke-leiding in de carb. door vanuit het buisje wat uit de carb. komt en in de vlotterkamer steekt.
Je kan starthulp gebruiken, maaaaar: hij moet gewoon zo starten, dus ben geen voorstander van dit soort oplossingen. De carb. is heel eenvoudig van constructie, en een reinigingsbeurt met lucht kan al heel afdoende werken.
Sucses en Boxergroet,
Ludo.
Reactie van bezoeker 'arco', geïmporteerd van het oude forum:
ik zal doen wat je adviseert! echter ik denk dat ze de boel dus open gehad hebben, welke schijf kunnen ze evt verkeerd gemonteerd hebben, hoe kom ik daarbij en hoe moet hij er goed in?
ik begriijp dat het starten vd koude motor in principe met volle choke en geen gas gebeurd?
en je schrijft dat er met de startmotor te weinig onderdruk is om de gasschuif omhoog te bewegen........wat gebeurd er dan als ik aan het gashendel draai? blijft de gasschuif dan beneden? ik heb geen ervaring met die vaccuum carbs! ik sleutel altijd aan de gewone bing versies (zundapp 125).
als het zo is als jij zegt (en ik schat je behoorlijk kundig) dan zou dat dus kunnen betekenen dat wanneer die gasschuif niet opent ondanks draaien aan het hendel er ook geen benzine in de cilinder komt en dat verklaart weer de droge bougies....kortom bij het starten met de startmotor kun je de boel niet verzuipen als je stationairsproeier/kanaal verstopt zit? zie ik dat juist?
tevens verklaart dit dan dat wanneer je wat brandstof door het bougiegat in de cilinder doet dat dan de motor wel aanspringt ondanks het verstopte kanaal! en als ie dan eenmaal loopt dan is er wel onderdruk genoeg om de gasschuif omhoog te laten bewegen en kun je dus rijden.....zou dat dan gebeurd zijn tijdens de verkoop???zouden ze de boel op die manier gemaskeerd hebben door een paar druppels vooraf in te brengen???
of ie mijn hele theorie onmogelijk?
|