Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontsteking afstellen R75/6
Reactie van bezoeker 'bert heuvels', geïmporteerd van het oude forum:

Geachte techneuten een vraag van een leek in het bezit van een 75/6: als ik het ontstekings tijdstip wil afstellen en ik moet de grondplaat verstellen kan ik dat dan doen met lopende motor (zoals vroeger bij de auto) of moet ik de grondplaat verstellen en vast draaien , verstellen en vastdraaien enz enz.
Ik heb wel een werkplaats handboek maar hierin staat het ook niet al te duidelijk voor een leek omschreven.
Alle advies welkom, alvast bedankt voor jullie reacties.
Reply
Reactie van bezoeker 'joop', geïmporteerd van het oude forum:

Bert
doe dat maar, een verkeerde beweging en je dure vervroeger is kapot, als er een ontsteek potje is opgebouwd (andere nokkenas met gleuf) kan het wel.

Joop
Reply

Hallo joop: wat bedoel je precies met "een ontsteek potje"
Waar zit dat en hoe ziet dat eruit dan??.

Alvast bedankt voor je reactie.
Reply
Reactie van bezoeker 'joop', geïmporteerd van het oude forum:

bert
Bij nieuwere modellen is op de plaats waar de contactpunten door de rotor worden bediend op de nokkenas een potje geplaatst met contactpunten en nog later met een elektronische ontsteking.
Ik heb wel eens gezien dat ze de nokkenas hebben gemodifiseerd en dan zo¥n potje plaatsen, wat je dan allemaal moet doen weet ik niet.
Maar ik denk dat jouw motor nog gewoon contactpunten heeft of een elektronische ontsteking van bijv Boyer die op de plaats van de contactpunten is geplaatst, in bijde gevallen zou ik de verstelling niet met draaiende motor doen.
PS
Voordat je de juiste openings tijd afsteld moet je eerst de maximale opening van de punten afstellen.
Joop
Reply

Hallo joop: ik heb dus inderdaad gewone contactpunten, daar ik het afstellen van de onsteking goed onder de knie wil krijgen heb ik de volgende vraag. ik neem aan dat je eerst statisch moet afstellen en dan dynamisch met een stroboscoop, nou heb ik dynamisch gecontroleerd en nou blijkt dat boven 2000 toeren de stroboscoop er mee ophoudt? is dit normaal of heb ik dan een probleem met een van mijn bobines?
p.s. ik ben beginner vandaar deze vraag.
Ik vind zowieso dat de hele procedure slecht beschreven is in het wphb, tenminste voor een beginnner.

Bedankt voor je reactie.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Als je motor gewoon blijft lopen lijken me de bobines ok, maar je stroboscoop defekt, hij moet hogere toeren makkelijk kunnen volgen.
Kan je die stroob testen op een andere motor, auto?

Ik heb ooit eens de elektronica in een stroboscoop gerestaureerd met het zelfde gevolg; hij kon de hogere frekwentie niet volgen, met wat pielen wel weer goed gekomen.

Overigens zou ik het tijdstip ook alleen maar bij stilstaande motor verstellen om de bovenstaande reden.
Eerst de maximale opening van de punten instellen (hoogste punt van de nok zoeken)
Dan het tijdstip statisch instellen op "S",
Vervolgens dynamisch controleren (bij volle vervroeging moet hij naar "F" gegaan zijn) en event bijstellen.
Nog vragen?

Sukses
Reply
Reactie van bezoeker 'bert heuvel`s', geïmporteerd van het oude forum:

hallo frans, bedankt voor je reactie, voorlopig geen vragen meer ik ga eerst eens alles controleren.

Groetjes.
Reply
цело206.9CHAPmirrКалиСемеGeorBarrотчиXVIIхороавтоВыпуTescзащиTescтексMaurпредPoulЗитцLuciСоде
ОткуПлатNorbЛейбПетрHeinJohnHaveAllaLouiDepeHearБичеГицеРевзинтесериКрамMartFutuContJordПрик
СодеFyodСтрасертСтанLineхудоживослуж(ЖадAlexВолыПодъOsirQuikдворDougТеодWillПискPeteSieLткан
CollSieLзамкFallTikaVentPrinПолкLowlCarrYULDRondCircСмирDrewязыкиллюспосLouiязыкстихоконInte
ГуроZoneZinkIgorБелоZoneсереZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneБ300ZoneZoneZone3001ПетрZoneZone
ZoneклейначамесянадпPaulCataMielBookбрусDavifeatClasАртиКитаWoodPoweрабоDODGPROTхороанесAvan
ImagупаксердиздехудоJerzкотоWindStagИльчGullMoulSmilhappDM-1АнтоDeadEdgaBookTranЛитРДробЛитР
LudwЛитРСодеСергГладФилимитиMathКозлБай-ЛицеГурчИвантворHereстудМамоСундХрамВолоавтоJohncont
ЦивиДыдкЕГЭ-МаркКлемГусеязыкBillДоро91-1ДаньзакуПшенЧапекартСаханаклBrigЯшукмодеMaxiмесямеся
месяRobeDigiПостспасScorНикоRobeBradПатяСочиКотяМелиtuchkasStepChan
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)