Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
carburateurrevisie R100RT zelf doen?
Reactie van bezoeker 'Niek Mul', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

kan iemand mij vertellen of een carburateurrevisie aan een R100RT goed zelf te doen is? Heb je bijvoorbeeld per s
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Niek,
volgens mij kan je het zelf prima doen, tenzij er ernstige beschadigingen of zo zijn. Ik doe het ongeveer jaarlijks, en mijn brommer doet het daarna gewoon weer. Met als grote verschil dat alles wat sopeler werkt na de revisie. En in dit forum heb ik nog wat bij geleerd, zoek maar ens bij carburateurs. Het slimste is dat je eerst zorgt alle vervangingsdelen te hebben, zoals O-ringen, eventueel naalden en sproeiers (als dat nodig is) en pakkingen.
Vervolgens neem je de carburateurs 1 voor 1 onder handen, zodat je links en rechts gescheiden houdt. Een blad met opstaande rand is handig om de kleine onderdelen bij de les te houden. Ik gebruik zelf een oude blikken desinfecteerbak, groot genoeg en makkelijk schoon te houden. Als je de vlotterbak losneemt komt er waarschijnlijk brandstof uit, dus kan je het beste buiten werken. Een boek met goede tekeningen helpt altijd. En noteer hoe je de chokeschuif er af hebt gehaald zodat die er weer goed op komt, met de gaatjes op de juiste plek. Alle asjes een klein beetje smeren met silicinensmeermiddel is handig. Als een asje erg stroef loopt of er zit witte aanslag op kan je soms met fijn schuurpapier (1000 watervast) veel effect bereiken. Let ook op dat je de gasklep goed terugzet als je die loshaalt. Enne, een ultrasoon heb ik nooit gebruikt, kruipolie en oude lakens doen wonderen.
Veel plezier ermee, ik vind het altijd een leuk werkje.
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Niek Mul', geïmporteerd van het oude forum:

OkÈ Egbert,

bedankt voor je reactie. Begrijp ik goed dat er eigenlijk weinig fout kan gaan? Zijn er geen regelschroeven of aanverwante 'knoppen' waarvan ik de stand/positie moet vastleggen? Kan je ook nog iets zeggen over de aanpak bij montage en weer in gebruik nemen? Gebruik jij een vacu¸mmeter?

Alvast bedankt voor je reactie (of die van iemand anders! mag ook natuurlijk)

Niek Mul
Reply

Niek,
Het kan alleen maar mis gaan als je daar zelf moeite voor doet (slecht gereedschap, geweld gebruiken, onderdelen verwisselen en zo).
Het is inderdaad een goed idee om te noteren hoe de regel en afstelschroeven zitten. Bijvoorbeeld tellen hoeveel slagen je moet draaien tot ze helemaal vast zitten en dit als uitgangspunt nemen bij het weer monteren. Was ik even vergeten te melden. Overigens in de meeste handboeken wordt ook wel de basisstand genoemd, maar dat is algemeen. Nadat je hebt schoongemaakt zal je toch even opnieuw moeten regelen, er is altijd wel iets veranderd.
Ik gebruik een vacuum-meter voor de synchronisatie, dat werkt snel en goed. Is ook leerzaam als je kijkt hoe het reageert op verdraaien van de aanslagschroef. Vooral bij langzaam gas geven en zo.
Slim idee (zie ook elders) is om de membranen kritisch te bekijken en eventueel bij voorbaat te vervangen. Als het al wat ouder is gewoon doen. Kost niet de wereld en geeft weer meer bedrijfszekerheid. De Hobbyist heeft goedkoop geprijsde imitaties en die doen het ook.
Veel plezier en mail eventueel boesrijk@home.nl als je nog ergens mee zit.
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn een van mijn vlotterkamers stroomt nu regelmatig over. (gelukkig nooit verder dan tot "reserve")
In eerste instantie hoopte ik dat het iets verbuigen van het metalen lipje soelaas zou bieden maar helaas.
De vraag is; Kunnen die dingen lek gaan?
Ik ga zoiezo de vlotternaalden vervangen maar anders neem ik gelijk twee nieuwe vlotters mee.
Hij heeft het wel verdiend.

Jan
R100RT '79
277.000km
Reply

Jan,
dit probleem heeft een tijdje terug al heel veel aandacht gehad. De naalden kritisch bekijken was het beste advies: vuil ertussen of versleten in de zitting. Dus (ook gezien de prijs) is vervangen een goed idee, lijkt mij.
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'pieter', geïmporteerd van het oude forum:

Niek
Betreffende het overlopen van de votterkamer het
volgende.De naald die voor de afdichting van de brandstof zorgt kan je verstellen.Als de caburateur gemonteerd zit aan de cilinder en de brandstofkraan is in de dicht stand en je haald de vlotterkamer los dan moet als je de vlotter horizontaal houden en de brandstofkraan open zetten als je dat doet mag er geen brandstof uit de toevoer stromen is dat toch het geval probeer dan de vlotter iets omhoog te drukken en kijk dan of de brandstof toevoer stopt.
Is dit niet het geval dan is de afdichting niet goed
Stopt de brandstof toevoer wel bij omhoogdrukken van de vlotter dan kan je de lip waaraan de vlotter zit iets verbuigen
Wil je bekijken hoe alles in elkaar zit met tekening en beschrijving kijk dan op www.bing.de
sluit na gebruik van de motor ook de brandstof kranen
de afdichting in de carburateur is niet bestand tegen
langdurige constante druk
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Da's een leuke link.
Welk type moet ik bij kijken?
Er zijn er twee die er op lijken.
Maar ik neem aan dat het de laatste uit het rijtje is.

De overstromingen zijn nu weer wat weg maar ik moet zeggen dat hij een stuk mooiere loopt met twee gelijke niveaus.
Dat had ik 100.000 km eerder moeten doen!
Reply

Als je op de bing site het datablad van jouw carburateur wilt zien moet je de eerste 2 cijfers van je carburateur-typenummer nemen. Voor mijn R80 dus 64 en dan kan je onder service het bijbehorende datablad downloaden.
Leuk toch, zo'n service.
Egbert
Reply
куль205.1AIDSmirrМороRodmLuisDreaCalaстатпласРоссBaraTescVincIsis2154ЖикатексДжерценнBrucSPSS
РайгPremбомописаПлатStonНевеPoweMakeбитвConfSpecЖемчЛяск(197ИшимотстКазасертMagCФранWinsJule
НикоSigiсертКоваучащLineКвасчитаПинс(190ВолкELEGXVIIFallBrixAlexDarkXVIICindсценВВРоSieLсерт
вузоSieLзеркMausQuikVentCircRajaThisSmitZoneSeikSelaгазеВасиJuliКлюемастВМаяHansБабкМитрDent
Нико9004CandшахмРегуZoneсереLAPIZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneчистZoneZoneZone3110ZoneZoneZone
ZoneуспевоскDC-7КорнMarkIndeInbobathНепрДестAdri0000ChicхудоWoodКрас9051STARPROTсентПедиJazz
CityRubiEverиздехудоReinоружWindautoXVIIконсKenwViteChouSimbКочеПетрGeorЛитРFantЛитРКускPana
УчитЛитРЛеонKarlLewiAlphСоделите(190AcadводесемьпольГудкMPEGразвJeweГармКрасRhei(ВедbackНики
MartсредТищеКанкАртеСветonlyрисуСоко39-5автоКловСемеAntoЧудоТандвозьSpenПереНефеКощеDC-7DC-7
DC-7стенПимепблеЧудоRunnБейскартToroаспипослКасаКремtuchkasЛипоБахр
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)