Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schakelen van 1 naar 2 R80
Reactie van bezoeker 'Ruud', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R 80 van 1988 schakelt van de 1e naar de 2e versnelling met enig geknars. Hij doet dit ongeacht het toerental van de motor.
Mijn koppelingskabel staat exact afgesteld zoals voorgeschreven, dwz 2,5 mm speling op de handel en 201+2mm tussen koppelingshevel en versnellingsbak.
(hevel staat ongeveer 4 graden naar achteren).
De koppeling slipt ook niet door en de andere versnellingen doen het perfect en hoor je tijdens het schakelen alleen een tik.
Wat zou dit kunnen zijn??
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Ruud,

rustiger schakelen, en/of iets tussengas geven.

Richard
Reply

Rustig schakelen doe ik altijd al. Met tussen gas kan ik gaan proberen.
Ik weet niet of dit probleem vaker voorkomt tussen de 1e en de 2e versnelling??
Reply
Reactie van bezoeker 'oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

hoi Ruud,

Je kan wat experimenteren met andere oliesoorten, bijv iets dunner, of 20w50 (inderdaad een motorolie) of een syntheet proberen, de olie inhoud is niet zo groot dat het je de kop kost.

Grt, en succes; peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Nooit Motor olie in je versnelingsbak. i.v.m additieven.
Je kunt wat andere transmissieolie proberen wellicht helpt het.
Trouwens motorolie 20W50 heeft pakweg dezelfde viscositeit al transmissie olie 80W90.
Bij de transmissie olie heeft men voor een andere aanduiding gekozen om duidelijk onderscheidt te maken.
Aldus is mij vetreld door een olie-expert.
Reply

Gaarne geen onjuist heden op dit forum!

De viscisiteit is aangegeven in het getal, dus 80-90 is zeker dikker dan motor olie, wees niet ongerust, mijn peugeot hoort 20w50 in de bak te hebben, ook bij onze mazda 626 advieseerde de dealer het, tijdens moeilijk schakelen in de winter.

Niet zo geschokt doen dus....
Reply
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Ruud
Een R80/7 BMW is nooit een toonbeeld van perfect en soepeltjes schakelen, in de versnellingsbak van mijn r80 en Rt heb ik dikkere versnellingsbakolie gedaan. Verkrijgbaar bij de Hobbyist (ons allen wel bekend) n.l Bellray 90 W-140, deze blijft aardig dik en in mijn geval een perfect schakelende bak (ook bij een warme motor).
Deze dikte Hypoid olie is trouwens bij andere motorzaken in de buurt ook te koop, waarschijnlijk onder een andere mernaam
Blijft de bak "kraken" dan adviseer ik om hem na te (laten) kijken

Boxergroet
maarten
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Oossanen ,

Over onjuistheden gesproken ??

Volgens mij hoort er transmissie olie in een versnellingsbak te gaan. ook al is die dan wat dunner voor wintergebruik.
Daarnaast zul je in vele goed gemeende adviezen op dit forum wel eens een onjuistheid ontdekken.
Reply

Ik heb al een paar adviezen gekregen. Dikkere olie zou kunnen helpen, maar het probleem doet zich alleen voor van de 1e naar de 2e versnelling en zou de dikkere olie het euvel verhelpen??
Reply

Dick,

Er zijn veel meer autoos, met die olie in de bak(met de viscociteit van motorolie), zelfs sijstemen waarbij de motorolie ook de bak smeert, denk aan de bekende mini, maar ook de bx modellen hadden dat, model 83-89 plusminus. komt dus erg vaak voor. je moet je realiseren dat je alleen wat kogellagers heb en tandwielen vet moet houden. Mijn bejaarde 404 heeft gewoon 20w50 olie in de bak.

Als het probleem zich bij alleen deze versnellingen afspeel, denk ik eerder aan een probleempje in de bak.

Grt, Peter
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)