Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie- en benzineverbruik K100RS 16V
Reactie van bezoeker 'dorre', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben me aan het orienteren op bovenstaand model motor. Kunnen de mensen met ervaring over deze motor die delen met mij? Met name dus over de olie en benzineverbruik.
Verder, is het normaal dat er kleppen of klepzittingen of geleiders vervangen moeten worden bij km-standen van ong. 80000? Ook is bij de motor waar ik evt. interesse in heb het asje + keerringen van de oliepomp en waterpomp (is 1 asje) vervangen omdat er olie druppelde uit een gaatje onder uit het blok... Is dit abnormaal? Heeft een "snelle chip" (110 pk) negatieve gevolgen voor de levensduur van het blok?
Indien iemand hier wat over kwijt wil, met name uit eigen ervaring hoor ik dat graag.
Mvg Dorre
Reply
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Dorre
Ik ben al 15 jaar in het bezit van een K100RS 16v en heb in al die jaren weinig tot geen problemen met de motor gehad km stand 97000.
Het benzine gebruik van de motor ligt op ongeveer
1 op 17, het olie gebruik is sterk afhankelijk van het gebruik korte of lange stukken rijden.
Op een vakantie rit van 4000 km gebruikt hij ongeveer
1 liter olie, maar op korte stukjes thuis kan het gebruik oplopen tot 1 op 1500 dit is ook weer afhankelijk van hoe er gereden wordt (beheerst of wordt er gescheurd)
Mijn ervaring is dat hij meer olie gebruikt met syntetische olie dan met minerale olie. Overigens schrijft BMW gewoon minerale olie voor.
Met een "snelle chip" heb ik geen ervaring, maar ik denk dat je er ook niet veel van zal merken het scheelt tenslotte maar 10pk ik denk dat het benzine verbruik wel zal stijgen.
Al met al een probleemloze motor waar ik al vele jaren met plezier op rondrij.
Vgr Arie
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Dorre,

Met het wijzigen van de "chip" weet je niet wat er is veranderd aan de mengselverhouding van de motor bij de diverse toerentallen.
Deze worden in de fabriek uiterst zorgvuldig bepaald om de levensduur van de motor optimaal te krijgen.

Bij het chiptunen wordt er getuned , meestal, op een maximaal vermogen op de rollenbank, opdat je een paar kilometers per uur sneller kunt rijden en bij het accelereren een iets hoger toerental kan bereiken.
Hier toe dienen de door de fabriek bepaalde parameters te worden aangepast, met name van de toeren begrenzing en de hoeveelheid ingespoten benzine.

Indien om het gemiddelde brandstofverbruik binnen de perken te houden kan men bij geringer gevraagd vermogen de motor op een schralere afstelling zetten dan de fabriek heeft bepaald.

Ook bestaat de kans dat de parameters niet correct zijn bepaald bij bepaalde toerentallen en of bepaalde standen van de gaskleppen.

Ik heb diverse karakteristieken van getunde motoren vergeleken en heb geconstateerd dat de vermogenswinst minimaal is en dat in bepaalde toerengebieden het koppel minder is dan de originele setting.

Bijna altijd zie je dat de top iets in vermogenswinst oplevert.
Vaak zie je dat het vermogen bij het maximale toerental in het topje iets meer is.
Ook wordt er met de natte vinger de vermogenstoename optimistisch vermeld.
De vermogenswinst is meer te bereiken zials dat is beschreven in het forum over ombouwen van 1 naar twee bougies per cilinder.

Groetjes,
Marco
Reply
Нули197.8линиSincAlleSpirWeisБуруOnceНовиклейСодеDaviЛеблспалMercTinaФадесклаавтоактуУльтGeis
TescMoreFyodFranСалугосупереMatePeniШрамColoHomaакадЧижоGeorИллюначаРешеHenrLoveАртиДзерСухо
СасоСлавсертсертКалиСодеЛогвавтоЮренПавлXVIISelaКузнSquaприлChriYoshRennЗяблEdgaVictSieL9399
OmsaSieLDissELEGLowlVentCircтриопалоDevyZoneRondSelaстраJeweJaneGastпрофФорспрепИванLeonXXXV
DeanZoneWildАрутПархZonediamZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneЦП24ZonediamZoneZoneZoneZoneZone
ZoneнесчвиноGT-0CopeAntoBrotKronКитаяблоFirsShekClasсертJardVanbКитаСмолCapo2,2кмонереанLabe
РосслистинстиграРоссстрепистWindwwwnKnowростViteBoscсертцветЛитРVartvkonЗыкоБуреЛитРАлпа30-4
PinoРамаГераТеплWernлениKarlSinfInnoAcadГладLeonOpenGarbбас-театкотоComeXVIIuberThelBlowKICK
HeidОрлоСавеСаплРазмAdobИнстКолоPanaРемеАликЛещиXVIIXVIIПоспгодоподаChicавтодетеКрюкGT-0GT-0
GT-0бкюеPearRounТышкUriaавтоправChriрабоиздаавтоЛутцtuchkasГальСама
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)