Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
r45 warmrij tijd
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

hoi, raar onderwerp ?

ik vraag me het volgende af, mijn r45 doet er ongeveer wel 4 minuten over voordat hij lekker rijd, en goed oppakt e.d.. ik vind dit vrij lang.

nu zal dit korten zijn als ik bijv. de gas naalden hoger zet, of de sproeiers vergroot, maar wat is jullie ervaring ?

zal mijn mengsel net aan de zuinige kant staan ?

ik ga dit sowieso binnenkort met de colortune bougie controleren, maar wilde eerst kijken hoe het bij andere zit.

bedankt alvast, grt, peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Peter,

Waarom je carburateurs veranderen als die goed rijd, je moet toch de motor warm rijden. (blok temp. 80 tot 90 graden)

Richard
Reply
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik vroeg het me af, omdat je mensen hoor die na het starten de choke zo dicht kunnen doen. maar die staat net iets te rijk misschien, ik zal ook de kleur van mijn bougies na een rit eens controleren.

grt, peter

ps. hij rijd wel erg zuinig, lange stukken 1 op 22, met veel bepakking achterop...120km/h
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Goedendag Peter.

Vermoedelijk staat e.a goed afgesteld. Er zijn oudere BMW's zoals mijn R60/5 die geen choke hadden. Middels wat "vlotteren" kon er koud toch goed gestart worden. Deze motoren stonden standaard tamelijk "rijk" afgesteld en het laten zakken van de naald had meteen een lager verbruik tot gevolg, zonder dat de motor noemenswaard anders ging rijden. De "warmlooptijd" werd iets langer.
Als je een BMW met BING CV carb hebt (zoals alle modellen na de R/5-uitvoering) en je kan direct na de koude start de choke helemaal dicht draaien en gewoon wegrijden, dan zijn de naalden/naaldsproeiers versleten, de motor rijdt dan te rijk. (Ervaring; nieuwe naalden werden besteld). Er moet enige warmlooptijd zijn.

Veel succes, Louis

Reply
Reactie van bezoeker 'Chris', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Als je een BMW met BING CV carb hebt (zoals alle modellen na de R/5-uitvoering) en je kan direct na de koude start de choke helemaal dicht draaien en gewoon wegrijden, dan zijn de naalden/naaldsproeiers versleten, de motor rijdt dan te rijk. (Ervaring; nieuwe naalden werden besteld).

Is dat per defenitie zo ? Bij mijn '77 RS kan ik namelijk direct na koudstart de choke dichtzetten en wegrijden, maar de bougies hebben een perfect kleurtje. Kan die dan nog te rijk staan ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi Chris
Het beschreven fenomeen van te rijk lopen heeft mijn R100RS uit '79 ook. Na het demonteren van de naalden blijken ze onrond te zijn afgesleten in het 1/3 tot midden gebied. Meet maar na met een micrometer of met een digitale schuifmaat. Dit slijten van de Bing naalden is overigens een gebruikelijk fenomeen. Daar (R100RS) de nieuwe sproeier 2.68 mm is en de nieuwe naald 2.46 mm heeft een kleine slijtage , bijv naar 2.40 mm al 13% rijker mengsel tot gevolg.
Omdat ik met het oog de slijtage op de naald kan waarnemen is het zeker meer dan 0,06 mm gesleten...
Het orginele BMW handboekje schrijft voor dat de nieuwe motor met de nieuwe naalden koud goed loopt als de choke half teruggezet is op de 45 graden stand. Waarna na enkele km's de choke dicht kan. Overigens staat nergens vermeld dat de naald 44-45 mm onder de bodem van de zuiger uitmoet steken. Mijn BMW reed ca 1:17 a 18 terwijl er 1:22 in moet zitten bij m'n rijstijl.
Ik zou zeggen meet na en meld de bevindingen, naalden en positie en kijk vooral of de naald niet onrond gesleten is. Uit studie aan een nieuwe naald 46-341 blijkt dat deze over 32 mm een zuiver taps deel moet hebben. Dat is niet perse altijd zo, engelse SU carbs hebben soms naalden waarvan de vorm uit 3 verschillende tapse gedeelten is samengesteld. (vroeger draaide ik naalden zelf, vandaar)
Als de motor goed (zuinig) is afgesteld moet de bougie- isolator eerder tegen koffiemelk kleur aanzitten, dan koffie bruin zijn. Dat is te rijk.
tot horens,

Louis
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Louis,Chris,Richard

Gisteravond met de colortune bezig geweest, wat een heerlijk stuk gereedschap! stationair iets bij geregeld, maar bij het gasgeven een prachtig helder blauw beeld! netjes dus. wat ik wel bij geregeld heb is de stationaire aanslag schroef®. door de bougie kap eraf te trekken, dus kijken welk toerental hij op 1 pot volhoud, dat was tot het eerste streepje, maar bij alleen de rechtercilinder sloeg hij gelijk af, dus dat gelijk gezet, pakt nu veel beter op en hikt koud veel minder.

binnenkort nog even de contactpunten en condensator vervangen (preventief)
en weer een jaar toeren.
grt, peter
Reply
Reactie van bezoeker 'bep', geïmporteerd van het oude forum:

beste Peter ,
Vergeet niet om je gaskabels juist af te stellen,allebei minimaal 1mm speling ,maar ze moeten precies gelijk oppakken ,perfect is dit ,en de stationaire aanslagschroef af te stellen met een U buis manometer (zelfbouw-ding).
Je weet niet wat er gebeurt als dit goed staat.

Bep
Reply
авги179.3nsinCHAPMultMayfEricShooTotoDonaэмалlterиллюXVIIChloCurvCeruClifИндиErneлиниMacdFlex
КитаTescМолдразвСодеФомиBornLongBoutруссFirsJustKarsJoseЛиксоблаGilbGreeБеляхараTescHectГорю
СрезкапиШапаТихоThomИллюSignбываChriАцарElisMacbStouремеSelaмолнGiorбандRakeRigoпереБуваSnow
CaprPushPaliRoxyсертЛескНалиAlfrкармMantZoneGlamSelaСтепNeedChriЗимнФилиБатчкнигPeteживоLean
пансZoneMiro(165пребZone3101ZoneZone02-1ZoneZoneZoneZoneZone1462ZoneZoneZoneZoneменяZoneZone
ZoneхороVillGT-0тареShagZanuПроиPrelучитпираWind8976ChicDuraРосс1523КитаCHEVCITRYorkThisJazz
ValiсиняпазлтемаЕрохмаскKidsоконWindКитаклетBrauValeChouWhisЛитРЛитРЛитРЛитРwwwrЛитРжитеАндр
DrivЗверОтреПромкомпфакуматеКонсXVIIЗавьБесстеатTimePortOlgaИванLadyComeСидеJonaTracBalaCred
ЗапаКоровыпуЩенедейсClaueditрисуPROMКирьлитеМороЖуриЗорисемьтеатИллюMichДмитLynnМирсGT-0GT-0
GT-0комнEnteавтоКузнначаДыбиромаТомаPaavФролмотоМайеtuchkasXIIIDDLE
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)