03-01-2005, 10:40 PM
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Dank je vriendelijk voor je reactie op mijn uitleg over de piepende remmen. Ik ben zelf niet georrienteerd op het maken van samenvattingen als ik iets uitleg, waarschijnlijk voortvloeiend uit de tijd dat ik leraar ben geweest.
Groetjes en bedankt,
Marco
Quote:Voor degenen met beperkt concentratievermogen hier de concrete tips in Marco's wederom excellente uitleg (in helaas meer dan twee zinnen):
"Je kunt simpel al volstaan met een zacht metalen plaatje tussen de remblok en de piston te monteren, of zoals ook vaak fabrieksmatig een dun laagje remvoering op de achterzijde van het blokje aanbrengen."
"Er worden ook wel eens een klein gedeelte van de piston af gefraisd, zodat het blok tijdens het remmen iets scheef wordt aangedrukt en een andere asymetrische druk tegen de remtang uitoefend."
"In plaats van een zachtere voering of schijf aan te brengen tussen piston en blok kan je ook heel simpel volstaan met een dun laagje koperpasta tegen de druk delen van e blokken aanbrengen, dit dempt ook voldoende."
"Harde of verglaasde blokken geven eerder kans op vibraties, piepen, dan zachte blokken. Als bijvoorbeeld de watergroef of groeven dicht geslipt zijn dan krijg je ook een aanzet tot piepen."
"Een oude truuk die helpt is een klein schuin stukje onder een hoek van 45 graden van de kant waar de schijf het eerst het blok raakt af te vijlen."
Dank je vriendelijk voor je reactie op mijn uitleg over de piepende remmen. Ik ben zelf niet georrienteerd op het maken van samenvattingen als ik iets uitleg, waarschijnlijk voortvloeiend uit de tijd dat ik leraar ben geweest.
Groetjes en bedankt,
Marco