Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
REMBLOKJES
#1
Reactie van bezoeker 'don christiani', geïmporteerd van het oude forum:


Hallo,
Nadat ik nieuwe remblokjes had gemonteerd op mijn r75/6 blijven de blokjes piepen en een schurend geluis maken. Zelfs na 3000 km.
Schijf is in orde, geen slag ,niet overmatig ingesleten, rem werking is goed. Hoe krijg ik dat gepiep weg?

Don.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Robin', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Don
Het antwoordt zit in een klein tubetje , genaamd koperslib
Moetje blokjes er uit halen en op de achterkant wat van dat koperslib smeren.
De zij kanten van de blokjes schoonmaken .
En ook de gleuf van de klauwen waar de blokjes in zitten
Uitkrabben en reinigen dmv Mega -Brake spuitbus
Remmenreiniger.
Die pennetjes waar mee de remblokjes op hun plaats
zitten moet je ook reinigen.
Doeg Robin
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Sam', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Don,

Meestal helpt het om achter de remblokken, dus tussen achterkant en de remzuiger of -steun wat koperpasta te doen. Heb je bij de vervanging van de remblokken de remzuiger(s) volledig teruggedrukt en zijn ze goed gangbaar. Het schurend geluid is op zich niet erg, betekekent in feite dat de blokken goed tegen de schijf aanzitten - wat wel belangrijk is dat het wiel vrij kan ronddraaien, anders moet je de boel schoon en gangbaar maken.

Suc-6, Sam
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Guy', geïmporteerd van het oude forum:

@Don
schuurt je Caps Lock toets soms ook?
hoofdletters gebruiken in een forum is als schreeuwen
Guy
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum:

Don,

Piepende blokjes?
Heb je de remklauwen als eens uit elkaar gehaald,misschien zitten na jaren de zuigers iets te vast
Had dit ook op m'n K75RT.
Nieuwe dichtingskit gemonteerd en weg was piepen.
Ook het 'schuin" leggen van de kanten van de blokjes met een vijl helpt soms
Succes
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo zeg,

Heren gedraagt u zich volgens de regels die voor dit forum gelden.
Volgens mij worden hier erg kinderachtige zaken rondgebezuind.
Dit is niet correct op dit forum en het is beter een dergelijke wijze van chatten te wenden tot een daartoe meer geÎigend soort communicatiemedium.
Internet barst daar van.
Groetjes,
Marco
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Wouter R', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Don,

Ik heb een R80 uit '79, waarbij twee jaar terug nieuwe blokjes ook begonnen te piepen. Koperpasta hielp niet, orginele blokjes van de BMW dealer wel. Nadeel was wel weer, dat de remwerking veel minder was.
Deze winter het gehele remsysteem gereviseerd, want ÈÈn zuiger kwam niet mooi terug. (bleek behoorlijk verroest te zijn)
De eerste blokjes weer gemonteerd en over.

Groet, Wouter R
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Don,

Ik wil iets vertellen over het piepen van remblokken.
Je kunt zich realiseren dat er bij het remmen heel veel energie wordt omgezet.
Speciaal zeg ik omgezet, want volgens een natuurkunde wet is er altijd dezelfde hoeveelheid energie aanwezig, dit kan wel omgezet worden maar niet verdwijnen.
Als je de boorkop van een draaiend boormachientje tegenhoud, wordt het al hel snel erg warm onder de handen.
Een gedeelte van de draaiende energie wordt omgezet in warmte.
Als je met je motor 50 pk nodig hebt om een bepaalde snelheid te bereiken, dan heb je ook 50 pk nodig met het afremmen over dezelfde afstand om weer tot stilstand te komen.
Dit doen die kleine remblokjes.
Je kunt begrijpen dat hierin dan waarzinnig veel energie wordt omgezet in, hoe kan het ook anders, warmte, slijtage van de blokken en de schijf, meer is er eigenlijk niet.
Door de hoge energiedichtheid op de blokken ontstaan er ongewild ook trillingen. Dit kan je mooi zien als je een druppel water op een gloeiende plaat laat vallen of voorzichtig op deponeert, dan zal de druppel door de hoge energie die in de druppel komt van de gloeiende plaat gaan trillen, een vorm van energie.
Iets degelijks kan bij remblokken gebeuren.
Bij piepende remtrommels wordt wel een spiraal om de trommel aangebracht, die dan de trilling dempt.
Bij remblokken gaat het iets anders. Je kunt simpel al volstaan met een zacht metalen plaatje tussen de remblok en de piston te monteren, of zoals ook vaak fabrieksmatig een dun laagje remvoering op de achterzijde van het blokje aanbrengen.
Dit eist wel meer ruimte op. Er worden ook wel eens een klein gedeelte van de piston af gefraisd, zodat het blok tijdens het remmen iets scheef wordt aangedrukt en een andere asymetrische druk tegen de remtang uitoefend.
Hierdoor gaat de vibratie ook verdwijnen, er wordt energie asymetrisch onderdrukt, omgezet van trilling in druk.

Het is dan erg belangrijk dat de uitspring onder een vooraf bepaalde hoek wordt gemonteerd met een kaliber.

In plaats van een zachtere voering of schijf aan te brengen tussen piston en blok kan je ook heel simpel volstaan met een dun laagje koperpasta tegen de druk delen van e blokken aanbrengen, dit dempt ook voldoende.

Harde of verglaasde blokken geven eerder kans op vibraties, piepen, dan zachte blokken. Als bijvoorbeeld de watergroef of groeven dicht geslipt zijn dan krijg je ook een aanzet tot piepen.
Een oude truuk die helpt is een klein schuin stukje onder een hoek van 45 graden van de kant waar de schijf het eerst het blok raakt af te vijlen.
Dit gaat wel ten koste van het remoppervlak.
Meestal zullen blokken met een twee zuigers per blok minder de neiging tot piepen hebben dan een blok met 1 zuiger.

Als zuiger blijven hangen, waardoor het blok warm gaat worden, klijg je op de duur ook verglazing van het blok, daardoor komt er een veel harder laagje op de oppervlakte.
Groetjes,
Marco
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

hallo marco

leuk en laaaaaaaaaaaaaang verhaal
wat is nu het antwoord op de eerste vraag in twee
zinnen zonder je pen te laten piepen

groetjes peter
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Jack', geïmporteerd van het oude forum:

Voor degenen met beperkt concentratievermogen hier de concrete tips in Marco's wederom excellente uitleg (in helaas meer dan twee zinnen):

"Je kunt simpel al volstaan met een zacht metalen plaatje tussen de remblok en de piston te monteren, of zoals ook vaak fabrieksmatig een dun laagje remvoering op de achterzijde van het blokje aanbrengen."

"Er worden ook wel eens een klein gedeelte van de piston af gefraisd, zodat het blok tijdens het remmen iets scheef wordt aangedrukt en een andere asymetrische druk tegen de remtang uitoefend."

"In plaats van een zachtere voering of schijf aan te brengen tussen piston en blok kan je ook heel simpel volstaan met een dun laagje koperpasta tegen de druk delen van e blokken aanbrengen, dit dempt ook voldoende."

"Harde of verglaasde blokken geven eerder kans op vibraties, piepen, dan zachte blokken. Als bijvoorbeeld de watergroef of groeven dicht geslipt zijn dan krijg je ook een aanzet tot piepen."

"Een oude truuk die helpt is een klein schuin stukje onder een hoek van 45 graden van de kant waar de schijf het eerst het blok raakt af te vijlen."
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)