Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
is V-power van shell ok voor een k75 ?
Reactie van bezoeker 'jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.
Ik rij al geruime tijd op V-power (auto) en inderdaad , hij draait er heel goed op, meer vermogen en heel soepel.
Nu vraag ik me af of deze benzine ook in mijn k75 van '88 mag , waar normaal super in gaat..

Jeroen

Reply
Reactie van bezoeker 'dirk kruis', geïmporteerd van het oude forum:

is geen probleem ik tank het ook met mijn R100RT 78
loopt er zeer goed op.
Reply
Reactie van bezoeker 'Guy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:in mijn k75 van '88 mag , waar normaal super in gaat
is overkill
gewoon euro 95 blijven tanken
mvg
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Ik tank al geruime tijd V-power van shell. Naast dat de motor prima loopt en meer vermogen heeft is hij ook nog behoorlijk zuiniger gem. 10%. uiteindelijk is V-power dus voordeliger dan euro 95. (K75S 1992)
Reply
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo alemaal
Tja, ik rij vaker op V-Power met mijn naar R65 gemuteerde R45. En dan praat ik over de Duitste
(jawel) 100 octaan versie. Dit met ÈÈn specifiek doel. Namelijk het beperken van pingelen. Gezien de kompressie van een 11 - 11,5 bar heeft de verbranding het er de een hete luchtgekoelde boxer maar moeijlijk mee. De sproeierbezetting is tot in het perverse geperfectioneerd, en de afstelling is maximaal m.b.t. zuinigheid gerelateerd aan klopneigingen. Met 100 octaan kan ik op 26? vÛÛr BDP blijven rijden. Met 98 niet. Ook niet met doppelz¸ndung!!

V-power reinigt goed, en loopt inderdaad soepeler, en levert in lage toeren dus wat breder koppel. Nee, het wordt geen Hayabusa, doch het is voelbaar.

In de K75 moet normaliter 95er peut. Lager mag niet, hoger mag wel. Een technische noodzaak hiertoe is vanaf fabrieksconcept echter niet gegeven. Hij zal iets meer onderin gaan doen, daar waar de K-75 toch erg zwak is.
Wonderen moet je niet verwachten. Het mag!

Oh ja Gerard. Hij is inderdaad iets zuiniger tussen de 5 en 8% Mooi meegenomen, dus de straf voor de hogere V-powerprijs valt dus iets milder uit.

Maurice.
Reply
Reactie van bezoeker 'D-J', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo jeroen,

Regelmatig tank ik mn K75 met v-power, en bevalt prima. Naast een mooie loop, ook nog een schonere en reinigende werking.....
Extra vermogen geloof ik niet in.....

Groet,

Dirk-jan
Reply
Reactie van bezoeker 'Arent', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn K75 loopt op V-power minder. Klinkt een beetje dieselig ook alsof er een neiging naar pingelen is. Ikzelf dacht aan verbeelding, maar een tweede keer V-power tanken gaf weer dezelfde ervaring. Verder schrijft mijn instructieboekje 98 voor, wat ik dan altijd maar tank en waar mijn fietsje naar mijn gevoel toch beter op rijdt.
Reply
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Arent.

Staat er 98, dan moet je ook 98 rijden. Bij minder dan 98 RON wordt het anders geheid detoneren of high-speed knock. Dat ruineert de zuigers. Je bent alert! De mechaniek van de K75 houdt van je!

Maurice
Reply
Reactie van bezoeker 'Fred Streuper', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jeroen,

Ik denk dat ik hierop wel even een reactie kan geven.
V-Power is een "normale"brandsrof met een voorgeschreven octaangehalte. Alleen is V-Power ook een brandstof die voor onze omgeving zorgt. Er zit nl geen zwavel in, waardoor de uitlaatgassen schoner blijven, en de katalysator minder wordt belast. Verder is het zo dat de benzine meer dopes bevatten. Dopes kunnen om vele redenen toegevoegd worden. Bij V-power beweerd men dat deze zijn toegevoegd om de reactiesnelheid van het ontsteken te verbeteren en om een grotere reinigende werking te verkrijgen. In het laatste zit denk ik ook de oorzaak dat een aantal meningen zeggen dat de motor lekkerder en zuiniger gaat lopen. Je kunt je echter ook een gevaar voorstellen; als een motor al enig km's heeft gedraaid en overal in de motor al koolstof resten zijn gevormd kunnen deze door de V-Power ook langzaam afgebroken worden. Dit kan bijv. ook olie verbruik tot gevolg hebben. Met andere woorden: V-Power brengt de gebreken van je motor aan het licht. Als je dus een nieuwe motor hebt, zul je nauwelijks verschil vernemen, en bij oudere motoren kunnen de verschillen ook groter worden. Let op! KUNNEN.
Zolang als je dus het octaangehalte van je benzine minstens de voorgeschrevene laat zijn maakt het geen verschil, of jou motor moet al een variabele ontsteking en/of compressie hebben. Dit soort motoren kunnen nl wel meer capaciteit uit brandstof met een hoger octaan gehalte halen, doordat ze de ontsteking verder terug kunnen draaien tot aan het pingelen. De uitleg van Maurice is hiervan een voorbeeld.

Maar, doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor het milieu.

Zo, een hoop info. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Met vriendelijke groet.
Fred Streuper.
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Aan allen hierboven,

kijk even op www.shell.nl en ga dan naar V power hier heb je al je vragen en andwoorden. en lees dan dit stukje ook :

Is Shell V-Power geschikt voor alle voertuigen? Shell V-Power is geschikt voor alle auto's die Euro 95 of Shell Pura gebruiken. Zelfs gebruikers van Super Plus 98 kunnen in de meeste gevallen probleemloos Shell V-Power tanken. Een beperkt aantal oudere auto's heeft echter een minimale octaanbehoefte van 98. Indien uw auto een octaanbehoefte heeft van minimaal 98, adviseren wij u Super Plus 98 te blijven gebruiken. Raadpleeg in geval van twijfel uw instructieboekje of uw garage.

Richard
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)