Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vaper lock
Reactie van bezoeker 'Thijs de Graaf', geïmporteerd van het oude forum:

beste mensen,

Toen ik vorige zomer met mijn pas aangeschafte 84er BWM K100RS een koffie/eten stop maakte en een half uur daarna weer opstapte, stotterde en bokte mijn motor als een idioot. Na een paar kilometer stapvoets rijden was het euvel over en kon ik weer gewoon verder rijden.
Vaper Lock?? Hoe is dit probleem te verhelpen.
b.v.d.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Vapour lock wordt veroorzaakt door een dampbel (vapour) in de benzineleiding. Dit kan voorkomen worden door de benzineleiding verticaal van tank naar carburateur te leiden. Dus geen lussen of krullen. Eventuele dampbellen stijgen dan op,sterker nog, ze kunnen niet eens ontstaan

Ad
Reply
Reactie van bezoeker 'tom', geïmporteerd van het oude forum:

Thijs

je moet even onder de tank kijken of je er isolatie materiaal hebt zitten
zie je alleen lak, dan kun je bij de dealer een plakkaat isolatiemateriaal bestellen speciaal voor de k100 tank of k75rt overheid tank die plak je dan aan de onderkant.
bij flinke warmte en warme landen gaat je benzine gassen.
wat denk je wat er zomers gebeurt als een agent het verkeer regeld en zÛn motor staat een uurtje stationai te draaien radiateur vin draaid licht en zwaailicht aan dan wordt hij zo lekker heet
bij die oude boxers deden ze dat ook nou dan trok hij de tapeinden uit het blok.
En Ad Thijs heeft injectie en die leidingen zijn al zo kort.
voor die leidingen kun je ook isolatie materiaal voor krijgen

Tom

Reply
Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum:

Een K100 (K75) houd dat niet vol een uur stationair draaien bij warm weer.
Ik denk dat geen een agent het in zijn hoofd haalt om dat te doen.

Groeten Arnold
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Thijs,

Het is correct dat vapourlock ontstaat door het plaatselijk verdampen van de benzine voordat het bij de injectors of carburateur is gekomen. Zelfs de oude carburateur kan zelf gaan koken, vandaar dat men er vroeger een dikke warmte isolerende flens tussen monteerde, ook de mechanische benzinepomp was een bron van ellende, de druk kan niet meer worden opgebouwd door de pomp.
Daarom gebruikte men later een systeem dat een deel van de toegevoerde benzine die naar de carburateur werd toegevoerd, retour ging naar de tank, via een gecalibreerd bijpaskanaal in de carburateur.

Bij de K100 circuleert de benzine automatisch vanaf de commonrail waar de injectors de benzine vanaf toegevoerd krijgen, via de benzinedruk-regelklep, retour naar de tank.
Hierdoor zal deze gaan opwarmen, lekker in de winter maar desastreus in de zomer, dan ga je de benen branden.
Dit is o.a. de reden dat men bij de RS en de RT/LT diverse wijzigingen heeft toegepast, zoals de isolatie van de tank aan de onderzijde, dus een gereduceerde opwarming vanaf de radiateur, maar ook de openingen waar de voorpoten doorgaan in de kuip zijn open gemaakt met wat luchthappers om de tank extra te koelen.
Als je benzine boven c.a. 50 graden komt is het echt bingo, dan gaat zelfs bij een brandstofslang de benzine verdampen en dan is het weer weg druk van de benzine door de vapourlock.

Je kunt de benzineslangen, zowel de toevoer als de retourslangen met astbest o.i.d gaan isoleren tegen het probleem, niet in de zon zetten scheelt ook veel en een langere drinkpauze wil ook wel helpen, niet te lang want dan zou je kunnen gaan denken dat er altijd sprake is van vapourlock.
Een volle tank duurt ook veel langer voordat de benzine is opgewarmd tijdens de stop.
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

Over stationair draaien nog een mooi verhaal gehoord van een BMW dealer die politie K's in onderhoud heeft
Was een K van de politie binnengekomen die meer dan 2 uur stationair had staan te draaien tijdens groot ongeluk; hebben die misschien een betere koeling meegekregen, bv groter radiator?
Reply
Reactie van bezoeker 'Guy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:hebben die misschien een betere koeling meegekregen, bv groter radiator?
@ Jeroen
de radiateur van de K75RT is dezelfde als van de K100 serie. er zijn geen aparte radiateurs voor overheids K's.
de K75/K75C/K75S hebben een andere radiateur
evenzo: wees gegroet Wink
Guy
Reply
Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:

Goeiedag,

Ik heb van de zomer bij Parijs in de file gestaan, langer dan een uur en dan de hele tijd stapvoets rijden (ja, met de brommert in de file!). Ging gelukkig zonder problemen.
KLASSE zo'n K100RS!!
Reply
Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum:

hallo

gij de juiste zaak voor hydroliekslangen enz
verkopen ze een soort slang wat je over slangen en leiding moet doen die beschermt tegen hitte van buiten af
dit is super spul harstikke duur maar ik denk dat je
voor je motorfiets zo'n 15 euro kwijt bent
de zaak hier heet HEBU b.v
ook voor alle andere slangen enz

ik heb zelf onder de tank een stuk isolatie geplakt
dit gebruiken we voor hitte isolatie bij bv vrachtwagen
motoren.Dit is een soort wit glaswol met alluminum folie
er zit een kleefkant aan wat naderhand niet meer te
verwijderen is we gebruiken het ook voor afscherming als we doen hardsolderen het is zo goed dat het lakwerk
niets mankeert ,de leiding die we hardsolderen zit 3 cm
van de isolatie
ik zal eens kijken wat zo'n klein stukje voor de tank kost
zal zijn zo'n 10 euro weet dat een stuk van een
vierkante meter 120 euro is ( alleen te koop per meter )
dus voor de liefhebber kan er altijd wat geregeld worden
ook goed spul voor de rest b.v het leiding werk enz

m.v.g fred
(
Reply
Reactie van bezoeker 'Thijs de Graaf', geïmporteerd van het oude forum:

Beste mensen,

Hartelijk dank voor jullie adviezen
Ik zal er mijn voordeel meedoen.
Hopend op een "lange koele zomer"

Thijs
Reply