Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Versleten vertanding koppelingsplaat-prise-as bij 60000km
#1
Reactie van bezoeker 'Arent', geïmporteerd van het oude forum:

Onlangs stil komen te staan met mijn K75. Aandrijving weg vanwege versleten vertanding tussen koppelingsplaat en ingaande as versnellingsbak. Dure grap, maar netjes gerepareerd door BMW-dealer, die mij ervan overtuigt dat de zaak weer voor vele km's betrouwbaar is. Volgens (spook)verhalen is dit mankement echter een terugkerend iets met als reden een niet precies in lengte-richting uitgelijnde bak achter de koppeling, waardoor deze overbrenging met enige verwringing ronddraait en snel slijt. De koppeling lijkt te kleven, komt niet direct vrij, wat ik met deze problematiek in verband breng, maar ik ben geen monteur. Wie heeft hier ervaring mee, en wat is waar van deze spookverhalen betreffende een snel kapot gaande vertanding koppeling en prise-as.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Sam', geïmporteerd van het oude forum:

Geen eigen ervaring, maar wel van een vriend van mij. Hij had een k100 van '86 met hetzelfde probleem, is wel weer 7 jaar geleden. Na 2 keer te hebben gerepareerd, bij 45 dkm. De eerste keer door hemzelf, 2-de x door dealer (met coulance, begreep ik), met ca. 6 dkm ertussen, bleek het probleem in de tussenflens te zitten. Inderdaad geen goede uitlijning door een iets uit het lood staande tussenflens, waardoor extra belasting en spanning op de vertanding. Hij heeft toen een 2de-hands tussenflens laten monteren en heeft vervolgens nog 60 dkm ermee gereden voordat hij 'm inruilde voor een k1100. Wat de oorzaak is van de "scheve' tussenflens kan zijn? Misschien fabricage of ongeval (schuiver?) - geen idee!
Ikzelf rij nu met een k100, gekocht met 90 dkm, zit nu op 160 dkm, maar niet dit probleem gehad (wel andere kleine).
Suc-6, Sam
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Arent,

Het probleem wat je hebt is voor mij helemaal nieuw, alleen ik ben er van overtuigd dat het geen uitlijn probleem zal zijn van de ingaande as van de versnellingsbak.
Stel dat de priseas niet uitgelijnd zou staan met uitgaande as waar de koppeling en het vliegwiel op gemonteerd is, dan is het probleem in de versnellingsbak, de priseas is op een verkeerde positie gekotterd, da helpt een tussenflens ook niet.
Als de uitgaandeas van de motor verkeerd is gekotterd, dan helpt een andere tussenflens ook niet.
Stel dat de paspennen van de tussenflens verkeerd zijn geboord, dan zou het wel kunnen helpen, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat BMW geen gaatjes op de goede plaats kan boren.
Bijna alle auto's met voorwielaandrijving hebben een soortgelijke constructie en voor zover mij bekend is er nog nooit een publicatie geweest dat juist d··r een fabricagefout in zou zitten, met alle respect voor de heren, zelfs bij Engelse auto's is het naar mijn weten nooit gepubliceerd.

Als de de vlakken van de tussenflens niet evenwijdig zouden zijn, dan vermoed ik dat het hart van de koppelingsplaat zeer snel zou schuren door de tordering.
Wat ik mij wel kan voorstellen dat er een probleem met de splines van de koppelingsplaat zou kunnen zijn.
Het is eerder te verwachten dat de precisie van dit onderdeel niet aan de juiste specificaties zou kunnen voldoen, dit is een massa product wat beslist wel op specificatie zal worden gecontroleerd, maar dan steeksproef gewijs.

Ik hoop dat er deskundigen zijn die een specifieke ervaring hebben en ons dit kunnen vertellen.
Groetjes,
Marco
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Jos Van de Poel', geïmporteerd van het oude forum:

Arent,
Omtrent de montage van koppelingsschijf op prise'as van de versnellingsbak worden uitlijnfouten opgevangen bij het eerste ontkoppelen.
De fout moet mijns inziens eerdeer gezocht worden in het niet aanbrengen van een correct smeermiddel op deze prise-as bij montage. De fabricanten zijn het er immers zelf nog niet over eens welk produkt nu wel of niet mag gebruikt worden. Ikzelf smeer steeds het geleidend gedeelte in met "molybdeendisulvide vet" ook gekend onder de naam grafietvet (zwart vet).
Kopervet of bronsvet mag "nooit" gebruikt worden !!!
Bij sommige automerken wordt nochtans in de werkplaatshandboek aangegeven dat de montage "droog" moet gebeuren.
Hetzelfde probleem durft zich stellen in het schuifstuk gedeelte van de cardan bij gebruik van foutieve produkten.
Mijn ervaring komt vooral uit de automobielsector waar ik nog dagelijks tewerkgesteld ben en daaruit kan ik enkel maar afleiden dat bij montage met grafietvet deze problemen zich niet stellen.
Mvg
Josvdp@skynet.be
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'tom', geïmporteerd van het oude forum:

Jos.
je hebt het helemaal juist ik heb dit ook eens aangegeven[zie zwaar gaan koppeling in dit forum]
niet smeren is opvreten,
niet met het goede product ook.
maar ik durf er eigelijk niet meer over te beginnen want mijn visie viel niet zo goed.
mijn ervaring met de k serie is als je de koppeling plaat droog monteerd komt hij ook slecht vrij.
ik heb dit vroeger zelf ondervonden van dat even snel doen ken je dat, klant niet blij en ik kon het over doen.

Tom
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Sam', geïmporteerd van het oude forum:

Wat betreft het smeren van de prise-as en daarmee de vertanding van de koppelingsplaat kan ik zeggen dat het gebruik van Staburags of elk ander zeer sterk klevend en smerend middel (bijv. Honda-Optimoly of Sachs - te bevragen en/of te verkrijgen bij elke goed gesorteerde automaterialenzaak voor het smeren van koppelingen ofwel prise-assen) sterk is aan te bevelen. Naast blijkbaar het behoud van de onderdelen en het voorkomen van sterke slijtage, bevordert het tevens het schakelgemak en daarmee het motorgenoegen.
Tevens wordt dit vet gebruikt voor de cardanas.
Staburags is relatief duur, maar soms is een dealert of werkplaatsmonteur wel bereid tot een kleine sponsoring bij je arbeid in de vorm van een klodder vet.
Suc-6 Sam
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum:

Dag,

op volgende link kun je wat lezen over het gebruik van "molybdeendisulvide pasta", mischien heb je er wat aan.
http://www.guarddogmoly.com/index.shtml

Groeten, Marc
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Rudy', geïmporteerd van het oude forum:

Arent,

Ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad met mijn R80R uit 1993. Plotseling geen aandrijving meer. Logisch, want de koppelingsplaat verloor natuurlijk contact met de priseas. Motor had pas 29000 km gelopen!
Na veel onderhandelen bij de dealer gerepareerd met 25% korting, toch nog bijna 1000 gulden kosten.
Ik zou ook denken dat het een productiefout is in de koppelingsplaat, misschien in combinatie met niet ingevette splines, maar dat is dan dus een fout tijdens de fabrieksmontage geweest!
Rudy
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Tom', geïmporteerd van het oude forum:

Arent

van een productie of montagefout denk ik niet aan maar verloop van tijd verdwijnt het smeermiddel
dan vormt zich eigenlijk het ergste wat je kunt overkomen n.l. oxidatie oftewel roest in poedervorm.
en dat is nu juist een schuurmiddel.
bij de kardan as splains van de k zie je dit verschijnsel ook bij gebrek aan onderhoud.
nu weet ik wel dat je niet zomaar voor de lol je bak demonteerd ,maar als je je echt verveeld verdien je wel veel geld.

tom
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Reyer', geïmporteerd van het oude forum:

Dag allemaal,

Ook ik heb eens meegemaakt dat de vertanding van de koppelings verdween. Dat was bij 70.000 km. In die maand waren er bij mijn BMW-specialist nog 2 gevallen met onverklaarde oorzaak. Het komt dus regelmatig voor, zie ook dit forum. Zelf heb ik de conclusie getrokken dat de vertanding extreem geleden had door langdurig en veelvuldig afstellen van de carburateurs, die zich gedurende enige maanden alsmaar niet lieten afstellen. Door wisslende toeren en ongelijke klappen bij nullast krijgt te vertanding voortdurend heen-en-weer opdonders. Graag hoor wat jullie van deze conclusie vinden.

Groeten,
Reyer (R80 1985)
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)