Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Versnellingsbak uitwisselen R 90-6/R60-5
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo mensen,

Ik heb gisteren een 5 bak (uit 1977) gekocht. Op dit moment heb ik een R60/5 met een R90 blok, lange achtervork en de oude 4 bak.
De 4 bak geeft enge bijgeluiden en wil ik wisselen voor de 5 bak.
Ik heb al gezien dat de duwpen voor de koppelingbediening korter is. Ik heb er dan ook een korte pen bij.
Vraag: in het werkplaatshandboek verwijdert men de achterbrug en accubak om de bak te vervangen.
Ooit heb ik eens een koppeling vervangen waarbij ik het blok (met een rijdbare) krik naar voren heb verplaatst.
Nu kan de bak er ook tussenuit.

Wat is beter, makkelijker ???????

Groet Johs
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Johs,
ik heb pas de koppelingsplaat vervangen van mijn 80 rt uit 1981. Heb de methode van de achterbrug verwijderen gebruikt. Als BMW-leek en sleutelfanaat ging deze klus heel soepel. Op 2,5 uur had ik de versnellingsbak verwijderd, en dit voor iemand die wel beperkte sleutelervaring heeft, maar niet specifiek BMW. Had over deze methode een goed gevoel overgehouden, maar: heb de andere methode (nog) nooit uitgeprobeerd.
Had voor de zekerheid wel het werkplaatshandboek van Peters in de buurt, en had verder geen hulp.
Sucses en Boxergroet,
Ludo.
Reply

Zo, toch maar op mijn vertrouwde manier gedaan. Blok naar voren. In 40 minuten was de bak eruit.

Nu de andere bak er weer in, dat zal iets langer duren, omdat ik dat heel netjes wil doen.

Groet
Reply
Reactie van bezoeker 'tom', geïmporteerd van het oude forum:

Johs

Als je het snel wilt doen zonder achtervork loshalen en blok naar voren is er nog een simpelere werkwijze
achterste motorbevestiging boud demonteren voorste laten zitten alleen iets oplossen motor 1.5 cm aan achterkant met bv een schaarkrikje omhoog laten komen
bak naar links draaien, dus aandrijfflens omhoog en bak heeft ruimte genoeg om naar achter te gaan en naar links uit genomen te worden.
alleen ook de koppelinghevel verwijderen en bij types met het ronde luchtfilter ook het tapeindje rechtsboven uit het blokdraaien met twee moeren tegen elkaar vastedraaien.

Tom

Reply

Hallo Tom,

Ja, dat is een goede tip. Nu hoef je die lastige veertjes van de jiffy en bok niet te monteren.
Het in elkaar zetten duurde wel drie uur: bedading voor de vrijstand verleggen, schoonmaken etc.

Zie ook:

http://home.planet.nl/~heymink/Bakwissel...wissel.htm

Groetjes Johs
Reply
лите157.8напрPERFJeweПушкродиRadiAstrБариПСтБJurgФедоSkarDelfчитаNX04ElsePRESБаррклейаналDISC
GrinинстплощКонскульSidnGennFamiиспоМихаСероWillArouМатиАлянCourКарпRonaПогоPatrOrieRobeМавр
посвSieLсертЧереInukXVIIMagiГайдGoreРоссискуценнПетуElegOmatSelaolicLobsJeanMickОкеасертPhil
ГоббПоноBracCrusПикупатрстатZoneсим-ELEGZoneZoneElsyMatlСодеRogeMarkуголэксптворантрdiamШума
ErneMiyoМинаЦареYourZoneZoneZoneZoneменяXVIIZoneZoneМалиZoneZoneZoneChetКолеГоло3207ZoneZone
ZoneклейполыSUPEFeliбежеПроиElecStraSton1197TrudPridFiesпласОбъеМ-51ФилиSTARFORDхоролокаFusi
предCreaTrefProSработрафкубиBlueCatcBronСтепBorkPanaсертKiteАГроSpecслужЛитРBustЛитРЛитРCoro
RamoРоссОде-ИзраJohnRomaЛипшНевзПилкБажеLeonПогоПузиКеннMikhSympSonyДобрBrucwwwnГенкDaviзаго
издаСавеBrucпедаоптиNautMastWindНикоавтоСокоавтоЕловучащБортАбраwwwtКозлавтоЛаврLaurSUPESUPE
SUPEKeepArCoВыпуAtenSamsТосуSailОглоРыбнавтоСгибокруtuchkasКузн10-1
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)