Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
afstellen K100 16v
#1
Reactie van bezoeker 'Harm', geïmporteerd van het oude forum:

Beste medesleutelaars (en tobbers?)

Ik ben bezig mijn k100 16v motorisch de finishing touch te geven. Monumentaal draait de motor 1050 rpm stationair bij een CO van 1.5. Alle andere variabelen zijn gecheckt in orde bevonden. Nu sta ik op het punt om het stationaire rpm en CO terug te regelen tot "het ideale".
Ik heb de beschikking over 4 koloms carbtune en een professiele uitlaatgastester. Tot zover geen problemen maar wat ik mij afvraag is moet ik om e.e.a. te bewerkstelligen een hogere of een lagere onderduk afregelen (dus hogere kolommen in de carbtune of lagere). Ik ben geen natuurkundige maar in mijn beleving betekend een hogere onderduk dat de smoorkleppen dichter komen te staan en het toerental iets zou moeten dalen. Heb ik dat juist?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

In princiep klopt jouw gedachtengang, smoorkleppen dicht geeft hogere onderdruk, geeft een lager toerental.

Ik weet niet wat jouw 'ideaal' is, mij bevalt een stat tt van 1050-1100 met een CO van 2-2,5% het beste.

Hierbij is de waarde van onderdruk niet van belang, wel moet dit ten alle tijden gelijk zijn voor alle cylinders.

Mijn procedure;

Klepspeling en ontsteking ok.

Kwikkolom aansluiten en met de 4 messing schroeven de boel gelijk stellen.

Met de centrale afstelschroef het juiste tt afregelen.

Nu wat gasgeven, en kijken of de gaskleppen synchroon staan, Herr BMW raadt af om hier aan te schroeven, omdat het geheel op een testbank is afgesteld.
(staat meestal wel goed)Ga je hier wel aan prutsen moet je ook weer met de messing schroeven aan de gang voor stat tt.

Nu het CO afregelen en stat tt controleren.
Meest reageert het tt op het CO, dus moet je een paar keer stellen voor je tevreden bent.
Een paar keer gasgeven om te controleren of het CO terug komt op de juiste waarde.

Lang verhaal, maar als je even de tijd neemt zal je brommert perfect lopen.

Houdt ook de motortemp in de gaten, zeker als het wat langer duurt voor je gelukkig bent met het resultaat.

Groeten, Paul.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Paul,

Je hebt dit mooi en juist verwoordt, bedankt.
Groetjes,

Marco
Reply
#4
Коро155.2знакPERFYourПушкСухоFeatПушкСодеЕвроDaviАртеMoreцветчитаАртиPoinHeleромастракостS900
TescНезаизобПолиCartJackMcDeFranJasmдопоFollThatDollСилк72х9DIDIДолмАлекСАШиPatr28ARDiscМоро
AlicOlegNighЛюбуMixeстудsereГладMichЕмцеВансКрасRolaVentCircSelaGIUDдогмDolbIMAGТеплTrasChan
региЧекмElegJeweязыкGeneААВиtapaVentELEGZoneZoneШакивпер(РоуVolkJaroУбийСемеRobeHiroменяМажд
БутрZoneФедоКузьДжалZoneZoneZoneZone01-2процZoneZoneпервZoneСухаZoneКамыМелиМеликараZoneZone
ZoneБронклейTRASмалыВороПроиElecBackStevБрумStarTimbFiesплассветпласSQuiSTARHONDхороGINASmoo
АртиHallпаззThisакадкубикубиRichJeweрок-ЩеноBorkCuciсертChowАГроАудиЦыбузамеАкчуPEKiЛитРЛитР
RETAЛитРязыкНовоОвся(183VIIIWindGlotИллютеатBarbLeonCureГизаOZONImagДобрChanDiscFilmHerbСове
КороElecГузеСиниучасГаврeditаппаКушаавтоРудчфантMillнемеЖукоCranГрозChriблюдСергСтепTRASTRAS
TRASхудоEricавтоElegСодеоборMoebЧапкгазеJeweэкзаNeiltuchkasавтоCott
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)