02-23-2005, 05:52 PM
Reactie van bezoeker 'Jos Van de Poel', geïmporteerd van het oude forum:
Als automechanieker kan ik mogelijks een beetje toelichting geven voor dit ontluchtingsprobleem.
De remblokken van de remklauw die je gaat ontluchten eerst volledig terugdrukken in hun zitting en deze daar borgen. Of je neemt er de remblokken uit, drukt de betreffende zuigers volledig in en borgt deze daar door de vrijgekomen ruimte op te vullen met gelijk wat. Bij uitvoering met "abs" tijdens deze handeling de vrijgekomen remvloeistof laten wegstromen via de ontluchtingsnippel - slangetje en potje. (bij abs nooit remvloeistof terugdrukken). Open het reservoir en zuig zoveel mogelijk oude vloeistof weg. Vul dit vervolgens met nieuwe . Bevestig nu aan de ontluchtingsnippel een slangetje en breng dit in een opvangpotje. Monteer even het deksel terug op het reservoir (vloeistof kan omhoog spuiten) - knijp de hefboom- houdt deze onder druk en open de nippel terhoogte van de remklauw. Oude vloeistof zal nu wegstromen - sluit lichtjes de nippel en laat vervolgens rustig de hefboom terugkeren naar zijn ruststand. De hoofdremcilinder vult zich met propere vloeistof - herhaal deze handeling meermaals totdat je overtuigd bent dat alle oude vloeistof er is doorgepompt - je kan dit makkelijk zien aan het kleurverschil. Ideaal is de remhefboom niet volledig tegen zijn eindaanslag te knijpen vermits daar de manchetten nooit komen en mogelijks beschadiging oplopen. Het ontluchten duurt dan wel even langer doch U speelt dan op zeker.
Ondertussen wel met regelmaat het reservoir op voldoende niveau controleren en bijtijds bijvullen. Uiteindelijk knijp je meermaals op de remhefboom en houdt deze ingeknepen en draait voor de laatste maal de nippel open. Alle vloeistof is nu ververst en de kans op luchtbellen is gering. Heb je alsnog een sponzig gevoel dan kan je de remhefboom ingeknepen borgen en alzo de motor een nachtje laten staan - de laatste restjes lucht zullen boven verzamelen en bij het eerste gebruik van de hefboom in het reservoir terechtkomen.
Let op morsen: remvloeistof tast uw lak aan - dus steeds gemorste vloeistof netjes verwijderen.
Verwijder de opvulstukken tussen de remzuigers en schijf (monteer zonodig terug de remblokken) -knijp meermaals de hefboom in totdat je de remdruk voelt opkomen - vul het reservoir op het juiste niveau en sluit het deksel.
Nog een tip: het inknijpen mag bruusk gebeuren doch het lossen van de hefboom moet rustig gebeuren om de vloeistof uit het reservoir de tijd te geven doortestromen naar de hoofdremcilinder - deze opening is erg klein vandaar je de vloeistof ook de tijd moet geven om de vrijgekomen ruimte in de hoofdremcilinder op te vullen.
Dit is ÈÈn ontluchtingsmethode en er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden die tevens een goed gevolg geven. Voor de "leek in het vak" moet het op bovenstaande manier lukken het werk tot een goed einde te brengen.
Mvg.
Josvdp@skynet.be
Als automechanieker kan ik mogelijks een beetje toelichting geven voor dit ontluchtingsprobleem.
De remblokken van de remklauw die je gaat ontluchten eerst volledig terugdrukken in hun zitting en deze daar borgen. Of je neemt er de remblokken uit, drukt de betreffende zuigers volledig in en borgt deze daar door de vrijgekomen ruimte op te vullen met gelijk wat. Bij uitvoering met "abs" tijdens deze handeling de vrijgekomen remvloeistof laten wegstromen via de ontluchtingsnippel - slangetje en potje. (bij abs nooit remvloeistof terugdrukken). Open het reservoir en zuig zoveel mogelijk oude vloeistof weg. Vul dit vervolgens met nieuwe . Bevestig nu aan de ontluchtingsnippel een slangetje en breng dit in een opvangpotje. Monteer even het deksel terug op het reservoir (vloeistof kan omhoog spuiten) - knijp de hefboom- houdt deze onder druk en open de nippel terhoogte van de remklauw. Oude vloeistof zal nu wegstromen - sluit lichtjes de nippel en laat vervolgens rustig de hefboom terugkeren naar zijn ruststand. De hoofdremcilinder vult zich met propere vloeistof - herhaal deze handeling meermaals totdat je overtuigd bent dat alle oude vloeistof er is doorgepompt - je kan dit makkelijk zien aan het kleurverschil. Ideaal is de remhefboom niet volledig tegen zijn eindaanslag te knijpen vermits daar de manchetten nooit komen en mogelijks beschadiging oplopen. Het ontluchten duurt dan wel even langer doch U speelt dan op zeker.
Ondertussen wel met regelmaat het reservoir op voldoende niveau controleren en bijtijds bijvullen. Uiteindelijk knijp je meermaals op de remhefboom en houdt deze ingeknepen en draait voor de laatste maal de nippel open. Alle vloeistof is nu ververst en de kans op luchtbellen is gering. Heb je alsnog een sponzig gevoel dan kan je de remhefboom ingeknepen borgen en alzo de motor een nachtje laten staan - de laatste restjes lucht zullen boven verzamelen en bij het eerste gebruik van de hefboom in het reservoir terechtkomen.
Let op morsen: remvloeistof tast uw lak aan - dus steeds gemorste vloeistof netjes verwijderen.
Verwijder de opvulstukken tussen de remzuigers en schijf (monteer zonodig terug de remblokken) -knijp meermaals de hefboom in totdat je de remdruk voelt opkomen - vul het reservoir op het juiste niveau en sluit het deksel.
Nog een tip: het inknijpen mag bruusk gebeuren doch het lossen van de hefboom moet rustig gebeuren om de vloeistof uit het reservoir de tijd te geven doortestromen naar de hoofdremcilinder - deze opening is erg klein vandaar je de vloeistof ook de tijd moet geven om de vrijgekomen ruimte in de hoofdremcilinder op te vullen.
Dit is ÈÈn ontluchtingsmethode en er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden die tevens een goed gevolg geven. Voor de "leek in het vak" moet het op bovenstaande manier lukken het werk tot een goed einde te brengen.
Mvg.
Josvdp@skynet.be