Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Dolf,
Als je de uitlaat veranderd dan moet je ook de carburateurs aanpassen.
Richard
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:
Dat weet ik. Dat is honderd jaar goed gegaan met het wat verdraaien nan de luchtschroef, het een standje hoger hangen van de naAld enzo. Een grotere hoofdsproeter desnoods... Maar blijft het feit dat de 'Andere Merken' waar ik in de loopo der tijd mijn metrische bahco op heb gezet mindr kritisch waren dan de BMWs waar ik ervaring mee heb. Het zal gewoon een zaak van karakter zijn.
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Allemaal!
...excuses dat ik telkens vergeet namen te noemen in mijn berichten. Het voelt aan alsof we gewoon zitten te praten en dan kijk ik de persoon in kwestie altijd aan. Het is een beetje dom kijken naar zo'n beeldscherm, maar de bedoeling is goed.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Dolf,
uiteindelijk gaat het in dit Forum om de inhoud en dat is OK.
Egbert
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Allemaal,
Het fenomeen van Dolf begrijp ik, BMW heeft heel erg zijn best gedaan om optimale uitlaatsystemen te ontwikkelen, waarbij schier geen enkele verandering meer een verbetering kan betekenen.
Wat ik in de loop der jaren heb gezien met Japanse motoren is niet zozeer het technische vernuft in de uitlaat verwerken op het gebied van motoreigenschappen maar beslist op het gebied van het auditieve aspect van de uitlaat.
Veel Jappen hoor je wegfluiten of gonzen met een angst aanjagend geluid, terwijl BMW toch werkelijk tot hoge prestaties in staat is gebleken.
Enkele uitzonderingen bevstigen uiteraard de regel.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:
Marco.
Ik ben het roerend met jou eens. Meer lawaai betekent vaak een groter snelheidsgevoel. Sensatie dus.
Hoeft echter niet sneller te zijn. En ook bij de vroegere Japanse motoren werden al eens blËËrpijpen opgezet die direct enkele paarden zoekmaakte. Daar berichte MotorEmotion nog over. Het fenomeen beperkt zich dus niet tot BMW. Zelfs kan de verkeerde uitlaat ervoor zorgen, dat er bij bepaalde belastingen en toerentallen mengselwolken in de uitlaat doorschieten, zonder terug in de cilinder gedrukt te worden. Ze verbranden dan in de uitlaat en belasten de hele motor en al thermisch op excessieve wijze. Worden alleen de oliemaatschappijen en motorfabriekanten beter van. Bezitters zijn dieven van hun eigen beurs.
Toch maar eens kijken in het door mij vaker aangehaalde boek van Ludwig Von Apfelbeck. Het lezen en begrijpen van dit boek helpt menigeen uit de droom!
Echt jongens het is een aanrader. Dan weet je meteen w··r je het zoeken moet. Scheelt een hoop teleurstellingen.
Groetjes
Maurice.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Interessante vraag: in hoeverre spelen esthetische overwegingen een rol bij de vormgeving van uitlaten? Je kan natuurlijk een technisch goede uitlaat ook nog een mooi omhulseltje geven. 't Is maar een idee.
Egbert
Reactie van bezoeker 'D-J', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo fijne lieden,
Nu ik dit topic doorlees wilde ik toch even kwijt, dat ondank de gevoelige uitlaat-problemen, zo'n boxertje toch wel een erg mooi knorretje laat horen!!!!!!!!!!
Dat jullie dat niet vergeten!!!!!!
Groet,
D-J
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:
... ja, maar dat is het juist, mijn RVS dempers 'snurfelen' meer dan dat ze knorren! Heel verdacht spul, dat RVS. Had ik al lang gemerkt bij auto uitlaten ook!
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo beste mensen
Of een opener uitlaat nu schadelijk kan zijn of niet, vroeger reden alle motorrijders met opener uitlaten, het was juist de vieux voor de motorrijder, om dat gebrul van de uitlaat achter je te horen! We hebben wel eens gelachen, we waren naar de motor rai geweest, mijn kameraad en ik, we hadden allebei Marschal 4 in 1 uitlaten op onze brommers, stonden twee agenten voor de rai het verkeer te regelen, mijn kameraad reed hard weg achter die agenten langs, die met de rug naar ons toestonden, die gasten schrokken zo hard dat ze over elkaar heen rolden, om zo snel mogelijk op de stoep te komen, nou ik kon het schouwspel aanschouwen ik lag in een deuk, maar dat mocht ik niet laten blijken anders hadden ze mij aangehouden.. Zulke leuke dingen maak je tegenwoordig nooit meer mee, maar je denkt wel eens terug aan die leuke tijd van vroeger!
Groetjes Piet