Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:
Goede avond allemaal,
Nog een lotgenoot met een k100rt 110 dkm van '86. Heb dezelfde problemen. Onder de 10 gr. komen er bij koude start harde klappen uit de tussenflens. Onder belasting, dus optrekken is het geluid direct over en na 50 m is het helemaal verdwenen. De nokkenasketting is het niet, want deze merkt niet of de motor al dan niet wordt belast. De dynamo rubbers heb ik onlangs vervangen. Bij 50 dkm had ik al dezelfde geluiden bij lage temperatuur.
Conclusie: Niets aan doen. Binnen een paar jaar worden nieuwe rubbers ook weer hard. Overigens zit de transmissiedemper bijna voor de helft in olie, welke ook een dempende werking heeft.
Mvg
Frans
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Ik heb dit kloppen ook gehad, heb afgelopen Dec. de tussen-as ( door eentje met 12 klinknagels) vervangen, tevens de kettingspanner en het glijstuk van de ketting vernieuwd, ook de demper rubbers van de dynamo vernieuwd,en het kloppen met koude motor is nu verdwenen.
Groet Clem
Reactie van bezoeker 'henk akse', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Clem
Mischien kun je een idee geven hoeveel uren je er mee bezig geweest bent?
Henk
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Ja , hoelang ben ik ermee bezig geweest, kan heb dat niet bijgouden, elke keer wat gedaan, en heeft ook een paar weken geduurd voor dat ik een andere tussen as had.En ook de de deksels van het carter en de distributie laten poedercoaten.Is natuurlijk wel een hele klus, het hele blok is eronder weg geweest, en de eerste keer is natuurlijk alles nieuw, en moet je kijken hoe alles zit.
Maar ik zou het nu inschatten op dat het in een weekend te doen is, als je alle onderdelen en materialen hebt.
Groet Clem
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:
Dat kloppen is inderdaad niets meer en niets minder dan die tussenas. De oudere types hebben 6 klinknagels waar de behuizing van de rubber demper mee vast zit, de latere modellen kregen 12 klinknagels om het euvel van kloppen (lees speling op de klinknagels) bij koude motor te verhelpen. Nu heb ik hier twee K100 tjes bollen waarvan ÈÈntje een ex politie fiets. En het is die laatste die er ook behoorlijk last van heeft. Komt door bruut op en af te belasten van het motortje. Al twee jaar ligt er een 12 klinknagel-exemplaar in het schab om die as eens te vervangen maar als je er een beetje op let om het toerental bij koudstart wat hoger te laten lopen kan er dus nog wel een aardig tijdje mee gereden worden. Echter...ga er dan niet mee racen want dan is de kans redelijk groot dat die klinknageltjes het begeven en komt je motor zonder smering te staan met alle gevolgen van dien.
Reactie van bezoeker 'Sil Steenland', geïmporteerd van het oude forum:
Goede avond iedereen die heeft gereageerd op het probleem kloppen van een oude koude k 100.
Alle reacties bedankt momenteel klopt mijn hartje een stuk rustiger nu het motortje nog.
Zelf ben ik nog niet echt bekent met de BMW techniek maar weet nu al een stuk meer het is alleen jammer dat Peters geen boeken meer levert is er iemand die nog ergens een exemplaar weet.
Graag zou ik nog willen weten hoeveel ongeveer de reparatie gaat kosten als je deze zelf uitvoert, want zoals John beschrijft kunnen de klinknagels het begeven en daar benauwt het mij,of overdrijf ik nu
Mijn motor blijkt ook een mooi overgespoten ex politie motor te zijn daar ben ik nu wel achter gekomen dus deze zal het ook zwaar voor zijn kiezen hebben gekregen maar voelt wel stabiel aan.
Groet Sil
Reactie van bezoeker 'henk akse', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Sil
Dat het een politiemotor blijkt te zijn hoeft geen probleem te wezen.
Er rijden in nederland nogal wat ex politiemotoren.
als het probleem verholpen is kun je nog jaren plezier aan je BMW beleven.
Vr gr Henk A
Reactie van bezoeker 'ChrisS', geïmporteerd van het oude forum:
Sil, hele volksstammen rijden met een dergelijke as. Hierboven wordt er steeds gesproken over de tussenas, maar de tussenas is de as die de dynamo aandrijft. Die rubbers zullen het waarschijnlijk niet zijn, je distributie zit aan de andere kant van het geluid, en dan blijft inderdaad een oud type as over. Het is de UITGAANDE as, we bedoelen met de K ollega's hetzelfde maar je zal maar een tussenas bestellen en een uitgaande as bedoelen.
De modellen tot halverwege 89 zitten met zo een oud model opgescheept. Wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar de kans is aanwezig dat de klinknagels het niet houden, speling krijgen en dan breken. Het eerste dat je zal opvallen is dat je motor het wel nog doet(met een beetje geluk) maar dat je geen aandrijving, en geen smering meer hebt, want die as drijft je koppeling aan, maar ook je oliepomp.
Dat moet niet te lang duren, want daar kunnen ze niet tegen.
Wanneer dit gebeurd is heel moeilijk te zeggen. Sommige oude assen draaien 200.000 en anderen halen de 500.000. Belangrijkste is dat je zoals hierboven ook al beschreven, het geluid probeert te vermijden. Laat hem koud niet onder de 1000 komen. Mijn oude as was(en is) nog heel, maar ik ben mijn eigen as momenteel aan het vervangen door een 12 klinknagel exemplaar, en daar gaat wel een paar dagen overheen wil je dat goed doen. Je komt altijd wel iets tegen dat je niet bevalt.
Je hebt een paar opties;
1-laat lopen wat loopt en "wacht"tot hij het begeeft, en dat kan gelukkig nog heel lang duren.
2-Zoek een (goeie) hobbyist en ga er een dag naast staan en draai samen alles uit elkaar wat nodig is, zo ken je gelijk je hele motor.
3-Best optie (als je geld genoeg hebt) ga naar de dealer.
De kosten van een gebruikte (nieuw type) as liggen rond de 200 euro. Ik meen 5-600 euro nieuw. Ze worden niet echt vaak aangeboden, maar hou Marktplaats maar eens in de gaten. Schepers in Assen had er een maand of 2 geleden ook nog eentje te koop.
Als je eens een keer zou besluiten om "het" te (laten) doen, dan mail ik je wel een paar foto's. meld je maar bij de BMW K-lub Zuid, dan vind je me wel.
Groet, ChrisS
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Sil,
Ik heb een boek van Haynes, die zien ook goed, en nog steeds te verkrijgen.
Wat de kosten betreft, ik heb voor de tweede handse tussen-as 150 euro betaald( komt uit engeland), een nieuwe koste bij de dealer +/- 400 euro.
Ja en dan komt er nog bij wat je nog wilt vernieuwen....
dus dat is een beetje aan jezelf.
Groet Clem
Reactie van bezoeker 'Sil Steenland', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Clem
Hoe heb je kunnen controleren dat de klinknagels nog vast zitten is dit visueel te doen, en het boek van Haynes is dit Nederlands of technisch Engels en waar kun je dit bestellen.
Als ik nu alles op een rij zet moet ik eerst maar eens goed luisteren waar dit geluid precies vandaan komt met een stethoscoop.
Daarna een keuze gaan maken, als ik daaruit ben de as bestellen of tweedehands kopen en daarbij alle opties ingedachte houden die je tegen kunt komen Per slot van rekening ligt de motor open en is alles toegankelijk
Maar eerst een technisch boek kopen en gaan bestuderen en dit forum blijven volgen want nogmaals hartelijk bedankt voor alle informatie
|