Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
afstellen balhoofdlager
#1
Reactie van bezoeker 'Eric Oolders', geïmporteerd van het oude forum:

betreft R100RT van 79
Na demontage van de voorvork bleek het balhoofd lager zwaar en schokkerig te draaien. Dit werd veroorzaakt door het oude vet. Na inspuiten met kruipolie draaide het balhoofd soepel. Inmiddels het balhoofd gedemonteerd en de lagers schoongewassen. De buitenste lagerschalen waren niet ingeslagen. Alles weer gemonteerd met nieuw vet.
Hoe stel je balhoofdlager goed af?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Eric,

Als je lagers hebt schoon gemaakt of je wilt nieuwe lagers monteren, dit geldt voor alle lagers die niet door olie uit de motor of de bak worden gesmeerd (deze moet je met olie inspuiten), dan moet je zeer zorgvuldig lagervet in de lagers drukken, zodat het aan de andere zijde er tussen uit komt.

Over het afstellen zijn diverse meningen, sommige mensen beweren dat er speling moet zijn, ander vertellen precies geen speling en ik beweer dat je vanuit de precies geen speling situatie, het lager moet worden gemonteerd.

Als je precies geen speling hebt, dan krijg je altijd dat er speling gaat ontstaan door weg drukken van een dikker vet laagje. Je rijdt dan met speling en dat geeft een vervelend effect.
Als je teveel voorspanning geeft, dan heb je het probleem dat je lager en speciaal als het al in een voorvork is gebruikt altijd een slijtage groefje gaat maken in de rechtuitstand.

Bij conische lagers die vaak bij wielen kunnen worden gebruikt, moet je er van uitgaan dat er ruimte moet zijn voor smering van het vet.

Een anekdote: Bij Fiat auto's moesten wij volgens fabrieksvoorschrift een bepaalde voorspanning gebruiken en met elke grote onderhoudsbeurt opnieuw vet en afstellen op draaimoment.
Het gevolg was dat de omzet vanuit mijn magazijn groot was betreffende wiellagers voor de Fiat.

Daarna ben ik gaan denken en besloot om de voorspanning op draaimoment te laten vervallen.
Het resultaat was dat ik bijna geen wiellagers meer verkocht, tot grote teverdenheid van de klanten.
FinacieÎl kon ik mij veroorloven.

Vandaar een klien beetje voorspanning bij de vork lagers, als de borg of contra moeren goed zijn aangedraaid

Groetjes,
Marco
Reply
#3
сове146.7протPERFSweaHenrпереЧернСахниллю1950МоскоднопробSophоборNX10TescTescнаро1930MadeРазм
TescЦейтКондВолоАлиеГенк1226DELUWhenСеноИспоViagискушколXVIIRossGeorSideUnitтеатTescMatiЗало
OracGeorFunkRollBabySalvDubaавтоСобоNataArthУгрюMusiElegSelaElegSergБредSortEnchФокуТуресерт
аресГусеElegstylЛившЛехоСизеNasoтекс1107ZoneZonePaliоборПовлГельRogeсамошулеантиRenzБ500футу
BarbZoneCartRossPeteZoneZoneZoneZone1263СолоСульZoneБелюславSigfменяПоночиталибечистZoneEdwa
ZoneStepкрасSennстебФедоCandKronМощаCotoGottБабиThisMilaРоссСодеMistплесSTARVOLVобраврачJazz
KleeустрFaunрельподаPokeэлемWindWindWindWinxBorkUnitChouEukaКайдЛитРавтоЛитРЛитРВербНегрColu
LukiNiggЕфимLiliоконBriaКомаразнLadyJasiЛитотеатготокиноSchtSwisНВГофаку(ВедUmbrHenrассоЛоло
МаркСолоТихоИгошJeweВаксабитCathКрутвозрРудеМихнПоляТумаЗахаавтоВороТраудядезадаКуроSennSenn
SennиздаMinsПензЛыкостихоблаHistДемиразмМихаавтоHowatuchkasЧуткMoha
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)