Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kleppen R45/R65 en R80
#1
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb gehoord dat de uitlaatkleppen van een R80 (en R45 en R65) om de 60.000 km vervangen moeten worden. Deze zouden anders als gevolg van metaal moeheid kunnen afbreken. Zelf heb ik een R75/7 en overweeg een R80RT. Mijn R75 heeft 110000 gelopen. Nog steeds met originele kleppen. Heeft iemand hier ervaring in?
Om mijn R75 geschikt te maken voor loodvrij, hoeft dan alleen de uitlaatklep zitting vervangen te worden?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Jan Okken', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het inderdaad meegemaakt met een R80 van 1980. Als de klepstoter breekt ligt dus je cylinder in puin. Het probleem was bekend bij de dealer. Het schijnt echter vooral voor te komen tot bepaalde jaargangen (tot begin '80er jaren geloof ik).
Reply
#3
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb zelf een R75/5 met toen rond de 120000 km en heb destijds ook lang lopen twijfelen of ik "de boel zou open halen". Toch goed dat ik het heb gedaan want de kleppen hadden flink speling in de geleiders dus ik had inderdaad mazzel dat er geen klepschotels afgebroken waren. Het rare was dat het boeltje prima liep en het olieverbruik ondanks de speling op de geleiders erg meeviel. Conclusie, ik zou de boel checken, als de boel echt breekt ben je een hoop geld kwijt. Ik heb toen zelf de koppen door de Hobbyist laten reviseren en gelijk kleppen + zittingen voor loodvrij laten monteren. Toen rond de 600 gulden aan revisie, wat dat nu in Euro is zou je moeten nakijken (ongetwijfeld duurder...)
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Wil Jansen', geïmporteerd van het oude forum:

De klepstelen van R45/65 zijn 7mm. Van de andere types 8mm. Daardoor heb je eerder kans dat ze breken en moeten ze dus uit voorzorg bij 60.000 vervangen worden.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Ja ik heb dat ook wel eens gelezen Mijn R80/7 heeft 120.000 gelopen met dezelfde kleppen, geen probleem tot op heden.
Volgens mij moeten beide kleppen en de kepzitting vervangen worden, lastig voor de Doe-het-zelver zonder juiste kennis en gereedschap
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)