Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Condens in km- en toerenteller
#1
Reactie van bezoeker 'EdB', geïmporteerd van het oude forum:


Ik heb een /7 uit '77. De binnenkant van de glazen van beide tellers begint te beslaan na 10 km rijden. Na 50 km wordt het zicht troebel en na 100 km zie ik eigenlijk weinig meer van het aantal km's en toeren dat ik draai. Dat blijft zo tot ik de motor wegzet. De volgende dag is de condens weer weg. Etcetera. Hij staat redelijk vochtvrij (niet verwarmde garage met ventilatieopening). Ook bij plensuien buiten blijven de tellers binnen droog, maar na 10 km rijden ... etcetera.

Ik heb de boel een paar keer uit elkaar gehaald, alle afdichtrubbers zijn goed (althans waarneembaar), en de boel sluit goed af (idem). Binnen is (nog) niets verroest.

Iemand een idee hoe dit komt en wat een oplossing zou kunnen zijn?

Bvd & groet, Ed.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Ed
Het probleem is bekend bij boxers. Ikzelf had er ook last van, maar met behulp van dit forum de oplossing gevonden en uitgevoerd en hiermee is bij mij het probleem over!
Tellerunit van de motor afhalen en demonteren, vervolgens in de twee (dubbele): "bodems" van de tellerunit gaten boren van ongeveer 5 mm zodat het binnengedeelte droog blijft, het is misschien geen elegante oplossing, maar je ziet er geen barst...ehh gat van en het werkt.
succes
maarten
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'EdB', geïmporteerd van het oude forum:

Maarten,

En vervolgens geen problemen bij regen?

Ed.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Ed
Nee ik heb hoegenaamd geen last, omdat ik de gaatjes die ik zoals ik al zei geboord hebt in de z.g. dubbele bodems en als je deze dus niet te groot boort en op verschillende plekken (zelf heb ik er ongeveer twee per klokkant geboord) kan de regen niet zover komen.
maarten
r80/7
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'EdB', geïmporteerd van het oude forum:

Hee Maarten, ook een R80/7? Welk jaar? En hoe zit jij met benzine : loodvervanger of al laten ombouwen of gewoon tanken en klepspeling in de gaten houden? Die van mij is nog niet omgebouwd, heeft pas 62.000 echte km's gelopen, tank nu 98 (want model met hoge compressie) met loodvervanger bij elke tankbeurt.

Groet, Ed.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi
Mijn r80/7 is van 1978, maar ik heb hem gebruikt gekocht, zag er heel mooi uit (gemoffeld frame, opnieuw gespoten e.d.), maar achteraf een totaal versleten blok waar alles aan versleten was, en wel zodanig dat de hobbyist hier geen "brood" meer in zag en mij een ex-politie-blok aanbood wat ze compleet hebben gereviseerd, dus koprevisie nieuwe lagers enz enz. en daar heb ik tot volle tevredenheid alweer 30.000 km mee rondgetuft.
Ik zou in jouw geval gewoon blijven rijden en ook eens proberen pas om de twee tot drie tankbeurten deze (dure)loodvervanger te gebruiken. Deze loodvervanger is een chemies spulletje waar bij mijn weten geen lood meer inzit, maar alleen gemaakt is om de motor niet meer te laten pingelen, dus het is geen bescherming voor de klepzitting zoals lood dat deed. Goed naar de klepspeling luisteren en wat meer controleren!
Ik heb in dit forum wel gelezen dat er met deze km-standen er genoeg bescherming zit op de zittingen.
Je moet eens zoeken in dit forum d.m.v. een zoekopdracht onderaan de pagina, want er is genoeg over geschreven!
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Maarten et al,

Het klepzitting probleem deed zich voornamelijk voor in de lang vervlogen tijden dat je ongestraft motor kon rijden.
Dan gebruik je meer gas en daardoor worden de kleppen en zittingen thermisch veel zwaarder belast, waarbij het loodderivaat op de zittingeen extra bescherming biedt.
Als je nu op een stille weg harder dan 150 Km/uur rijdt, dan mag je verder gaan lopen en als je het fel begeerde rijbewijs weer in ontvangst heb mogen nemen, kan je een nieuwe motor gaan aanschaffen.

Hiermee bedoel ik dat de thermische belastingen van de kleppen veel minder is geworden en die heel korte periode van "ondeuged zijn" zal volgens mij niet veel schade aanrichten.

De condens in de tellerklok komt door de hogere luchtvochtigheid bij lage temperaturen. Als je lampje in de klok brandt, zal de temperatuur oplopen door de warmte hiervan.

Gaatjes is een goedkope oplossing en werkt uitstekend, dan blijft het inwendige van de klok op een lage temperatuur.
Wel zou ik adviseren om het geboorde gaatje met een drevel te deformeren, waardoor je een zuigende werking krijgt in het gat.
Dus de drevel er in en deze naar de achterzijde van de motor buigen met beleid. Dit doet men ook in de bodem van een auto, dan ventileert de bodem.
Als je een ouder Opel ziet rijden met beslagen ruiten weet je nu wat het probleem is: Ventilatie.
Groetjes,
Marco Stubenitsky
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Maarten,
Kan je iets duidelijker zijn in: totaal versleten blok. Heb het idee dat een BMW-blok toch vrij ver en lang gereviseerd kan worden. Waren er voor jou duidelijke kenmerken die aangaven dat blok ,,op" was. Denk hierbij aan slecht starten, blauwe walm uit uitlaat, hoog olieverbruik, slechte compressie enzomeer.
Alvast bedankt voor je reactie.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Ludo
Starten deed de motor goed!
Bij het rijden met dit blok was het vooral het oliedruklampje dat bij stationair ging branden en veel blauwe rook uit de uilaat. Daardoor heb ik niet verder gereden en het blok naar de Hobbyist gebracht om te laten reviseren, en ook dus geen compressie gemeten.
De narigheid begon na inspectie door de Hobbyist:
Met het blok was het volgende aan de hand: bij navraag bij ÈÈn van de vorige eigenaars bleek dat het blok was gestraald om de buitenkant te verfraaien, en is waarschijnlijk niet voldoende afgeschermd en is straalgrit en of zand naar binnen gekomen en door de motorolie naar alle onderdelen is getransporteerd waardoor alles in erge mate in het alu carter is gaan slijten: de nokkenas die gelagerd is (naar mijn weten) in het aluminum carter, de ruimte waar de nokvolgers in draaiden en de aluminiumruimte waar de oliepomp in draait (zelfs met een nieuwe buitenrotor bleek de speling ver over het maxium) krukaslagers en bigendlagers, alsmede het materiaal van deze onderdelen die in deze genoemde lagers draaiden. Kortom: Na inspectie door Johan (van de Hobbyist) vertelde deze monteur dat ze nog nooit zoiets hadden meegemaakt en niets meer met dit blok verantwoord konden doen! Einde motorblok!@#
In de toekomst ga ik dus nooit een blok laten stralen als deze nog volledig in elkaar zit.
Het blok wordt wel mooi, maar een nadeel is m.i.dat een gestraald blok heel snel weer vervuild omdat het straatvuil prima blijft zitten in het ruwe oppervlak van een gestraald blok en vervolgens weer slecht schoon te krijgen is.
Alles is nu opgelost: er hangt nu een ander blok in dat de de Hobbyist is gereviseerd en goed en betrouwbaar draait (30.000 km na revisie)

motorgroeten
Maarten
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Maarten,
Dank voor je reactie. Denk dat vele hier lering uit kunnen trekken, alleen heel vervelend voor jou, dat het zo met het motorblok afliep. Heeft toen meer euri's gekost dan verwacht ??, maar na inmiddels 30000 km veel plezier, lijkt het me, dat je wel de juiste keuze hebt gemaakt. Heb zelf een 1981er R80 en deze motor word technisch stukje voor beetje nagekeken en indien nodig gereviseerd. Vind het wel moeilijk om te bepalen van wat er nu wel of niet aangepakt dient te worden. Motor start goed, compressie is goed, 2x 10 bar, nagenoeg geen olieverbruik. alleen de voorgeschiedenis is onbekend, en: het is toch een motor van nu 24 jaar jong, die best wel wat extra aandacht mag.
Veel plezier en Rijgenot met jou 80/7.
Boxergroet,
Ludo.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)