Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
startprobleem r100/7
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:

Het is wat kouder maar m'n oude boxer wil toch nog wel ok starten.
Als de accu maar vol is.
Nu lijkt het erop dat ook al is de accu vol, die toch de startmotor niet goed rondkrijgt - het klinkt dus alsof de accu leeg is, en dat terwijl ik 'm heb opgeladen aan de druppellader. De accu is dik 2 jaar oud, nieuwe bougies.

Dus wat kan dit zijn ? Toch een uitgeputte accu die te weinig stroom levert ? Of zijn de bobines beschadigd /defect ? Want als ik een flink stuk heb gereden [motor goed warm] start ie nog steeds beroerd, alsof de accu op z'n laatste benen loopt. Kan een accu zomaar opeens van het ene op het andere moment de geest geven ? En dat al na twee jaar? Het laadstroomlampje gedraagt zich normaal.

Ik verdenk mijn dealer ervan dat die de accu met zijn snellader heeft bijgeladen en daarbij niet de kabels heeft afgekoppeld. Ik heb kort geleden de zgn Bosch Blue Coils erin gezet [VWkever bobines] en die zijn dus nieuw en starten beter. Maar als die beschadigd zouden zijn, zou ik dat toch ook tijdens het rijden moeten merken ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Coen Zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Bob,

De kou speelt absoluut een rol. M'n RS draait momenteel met starten langzamer rond dan in de zomer. Tel daarbij op dat er misschien nog een paar kleine dingetjes aan je motor mankeren en je hebt, net als ik (had), een beemer die met kou slecht start.

Ik ben ook begonnen met het vervangen van de accu. Daarmee startte de motor iets beter maar het grootste voordeel was eigenlijk dat ik langer kon starten in de hoop dat 'ie het per ongeluk toch ging doen. De grootste slag heb ik gemaakt door de startmotor te reviseren. Dat was een enorm verschil. Verder heb ik nieuwe bougiekabels gemonteerd en de originele bobines ontdaan van corossie op de contacten, zowel uit-als inwendig. (zal jij geen last van hebben). Ook heb ik de massakabel vervangen. Daar was visueel niet zoveel mee mis, maar ik had zo m'n vermoeden over de toestand binnen de afschermingsmantel. Die heb ik achteraf ff opengesneden en dat zei genoeg. Verder heb ik zoveel mogelijk contacten en kabelschoentjes gereinigd. Alles bij elkaar was e.e.a wel tijdrovend maar vielen de kosten enorm mee. (ca 70 euro revisie startmotor en een paar tientjes voor de kabels). Sindsdien blijft de accu op peil met een druppelllader en start ik "onder nul" zonder enig probleem.
Groeten, Coen
R100RS 1977 > 135.000
http://members.chello.nl/c.zondervan
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Ik verdenk de startmotor als hoofdschuldige (hoewel we nog geen uitgebreide informatie hebben)
Over startmotors is pas nog veel geschreven, zie elders op dit forum.

Frans C.
Reply
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:

was ik vergeten te vertellen : de startmotor is 2 jaar geleden gereviseerd. Wat voor soort kabel is te gebruiken om een massakabel te vervangen ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Voor de massakabel van de accu kan je heel goed laskabel gebruiken (6 mm dik of meer). Ook levert Conrad dit soort draad, dus ik denk dat je zulke draad wel kunt vinden. Koop er twee passende opknijpogen bij en knijp die er met een bankschroef goed op vast.
Tips die ik bij Airhead las (die site moet je echt eens bekijken, werd bij een ander onderwerp al genoemd)
1. zet de massa aan een andere blokbout dan aan die van de snelheidsmeterkabel, want slecht idee om die vaak los te draaien
2. maak twee massakabels: 1 naar blok en 1 naar frame
3. vijl de ogen aan de kabel open of zet er direct "C" ogen op: dan hoef je de bouten maar een klein stukje los te draaien om de kabel los te nemen (nodig als je aan de electriek gaat werken bijvoorbeeld).
Succes
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Coen Zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb 4,49 euro excl btw voor een nieuwe massakabel afgerekend... kun je niet voor tobben toch?
Reply

Coen,
voor zulk geld kan je je afvragen of zelfmaak nog zin heeft, inderdaad.
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Het massapunt op de versnellingsbak is idd een kwetsbaar punt. Ik heb hem kapot gedraaid met gevolg dat water langs de tellerkabel in de versnellingsbak kan komen.
Als massapunt heb ik nu de (langere) bout in de versnellingsbak naast het oorspronkelijke punt gebruikt. Werkt prima.

Goede massa (op alle punten) is idd van levensbelang voor het starten ivm de grote grote stromen die er nodig zijn. 2 massakabels, goede tip Egbert!
Reply

De tellerkabelbout is bovendien ontluchter voor de wisselbak, moet je dus beter maar heel houden...?
Bedank mij niet, bedank die mensen die bij airhead zulke goede ideeen inbrengen.

"op de schouders van een reus kan een dwerg nog verder kijken".

Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Bob,

Het meest eenvoudige is om een (goedkope) universeelmeter aan te schaffen, waar je voor de rest van je leven veel plezier zal hebben.

Ga de spanningen meten over de diverse verbindingen, de slechte verbinding valt direct door de mand.

Overigens kan je bij een automaterialen zaak startkabel per meter kopen, dat zijn dikke kabels, de massa strippen hebben ze ook in diverse maten.

Groetjes,
Marco Stubenitsky
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)