Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Progressieve voorvorkveren
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
Ik ben voornemens de voorvorkveren van mijn R90S te vervangen door progressieve types.
Ik heb een lekke keerring, en de vork moet nu toch los.
Wie heeft ervaring met deze veren, wat zijn de voor en of nadelen?
Met name ervaringen van oude R type rijders zou ik graag horen.

Alvast bedankt: Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb ze ook in mijn R80/7. Afhankelijk van de toestand van je huidige veren (uit die van mij was de meeste rek wel verdwenen) merk je toch wel een duidelijk verschil. Motor staat wat rechterop (zakt minder in) en stuurt wat strakker. Maar het zijn geen hele werelden van verschil hoor.

Als je toch je voorvork los hebt liggen kan het geen kwaad het hele spul los te halen en slechte / versleten onderdelen te vervangen. De mijne was en na ruim 200.000 km wel aan toe. Kost je maar een paar tientjes aan onderdelen en dan kun je weer even vooruit.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb ze ook (van de Hobbyist) in een R100RT '80.
De motor staat veel rechter op, zakt niet meer zo diep in de veren als je hem van de bok gooit.
Hij stuurt strakker zonder verlies aan comfort; voor de prijs hoef je het niet te laten.

Frans C.
Reply
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb ze vorig jaar ook op mijn 90s gezet. Gekocht bij de hobbyist. Ben er tevreden over. Maar ik moet ook eerlijk zijn, je went er snel aan. Al met al kan ik ze je aanraden. De motor duikt inieder geval een stuk minder bij remmen.

groetjes, Math
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Cris,

Je kunt ook het olieniveau van de vork verhogen met de standaard veren.

Het duiken wordt daar ook behoorlijk mee tegen gegaan.
Dit wordt veroorzaakt door de lucht die in de vork wordt samen geperst en als een luchvering werkt.
Dit effect wordt in het algemeen vergeten. Ik vond het toch de moeite waard om dit even te vertellen.

Groetjes,
Marco Stubenitsky
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Het verhogen van het olieniveau helpt niet de motor iets hoger te zetten, het helpt niet de vering progressiever te laten werken. het maakt de vering in principe wat stugger omdat er minder lucht samengeperst wordt dus minder variatie in volume. Daardoor dus wel minder duikeffect.
Het voordeel van progressieve veren t.o.v. de standaard lineaire veren is dat ze soepeler "aangrijpen" omdat de spoed van de veer variaeert over de lengte.
Het feit dat de motor iets hoger komt te staan heeft in principe te maken met de lengte van de veer en de voorspanning,

Trouwens: Welcome back, Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb jaren geleden de standaard voorveren van mijn 75/5 vervangen door progressieve veren van de Hobbyist. Ik sluit mij aan bij een van de vorige reacties, een lichte verbetering maar ook niet wereldschokkend. Maar het geld is het wel waard. Als je echt topspullen wil hebben moet je eens denken aan verensets van Hyperpro maar die kosten heel wat meer dan de veren van de Hobbyist. Je vork schonnmaken en renoveren kan ook geen kwaad. Na jaren gebruik is er heel wast sludge in de poten verzameld. Vervang gelijk de kleine "zuigerveertjes"op de demper. Voor het monteren in de vorkpoot moet je met koperplaat oid een soort trechtermaatje om ze onbeschadigd de voorvork in te krijgen. En o ja, vraag aan de Honbbyist welke oliedikte bij de aangepaste veren hoort.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Nou, bedankt allemaal.
Het is duidelijk denk ik, geen spectaculaire verbeteringen, maar toch wel iets t.o.v de standaard veren.
Aangezien ik de veren toch ga vervangen ga ik het maar eens proberen.

Groetje: Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi allemaal

Ik heb er sinds jaren Progressieve exmplaren van de forummaster in zitten. Doen het veel beter dan de originele lineaire dingesten.
Als olie gebruik ik 5w-40 motorolie met een Teflon additief tegen de slipstick. Werkt heel aardig.
De veren van Hyperpro worden mijn volgend "melkwegstelsel" dat ik wil aanvliegen.
Een droom.....?......

Maurice
Reply
48ми139.2camePERFЖемчКомадопоTrueБублКругЖданГусеискуJeweTescАГурВелиВелиTescрассЧубахрамMeta
АртивойнРублHeidJorgJohnСмууТалаTripБхагЧарсFeelстреСмолиллюElliЛюбисертJuliJerzPoinNiveVale
ВостKiriCottSambQueeКороБащеЗелиТухаThisОссоаспиPaulFallSelaБараКолммедиАрбеZukoМаркШушуPush
ОктягазеGiorзакаГуэрZbigбольфоруAtikBertZone2111мелоRobeXVIIblooВетрмногантикомпрепрZoneCass
XVIIZoneЛопаCompEmirZoneZoneZoneZoneменяAlfrиллюZoneУварКарыМельRHINMartуволодноГубаZoneСерг
ZoneпатиклейPhilXVIIDaviMielMielЛоба8203СнежCeskOlme2300пласADA-ВольсклаSTARNISSхорочитаEuro
АртиBabbRussКанюстилZizzязыкLangJeweCurrAquaDeLoBoscClorRoyaнапрХарчрижсЛитРsubuЛитРЛитРКуми
PuriЛитРФедоДобрАлпаСодеThorвоссManfАХолналотрупBlinDancFamiFighМоскПутеCollAbonГоршTremArth
wwwaготоавтодетяYoghобраавтоКрасзаведопоOpenизучЧураФедоХрушавтоDrivДрогArleКалиКоныPhilPhil
PhilBabyEchoКозыСергИванBetwTangЧернмышлВороСавеDavituchkasТомсSafa
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)