Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Ruud mensink', geïmporteerd van het oude forum:
IK HEB ZELF EEN R 80 UIT 1988. BIJ DE K MODELLEN WORDT VOORGESCHREVEN DAT JE REGELMATIG DE SPIEVERTANDING VAN DE EINDAANDRIJVING MOET SMEREN.
MIJN VRAAG IS OF DIT OOK MOET GEBEUREN MET DE R 80. IK KAN HIER NIETS VAN TERUG VINDEN IN HET PETERS HANDBOEK.
Reactie van bezoeker 'Ruud Mensink', geïmporteerd van het oude forum:
Ja sorry, de caps lock is blijven hangen.
Reactie van bezoeker 'keesroozemond', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Ruud,
Bij de K-serie moet dit omdat de schuif-spievertanding niet in olie draait.
Bij de R-serie (in ieder geval de oude serie) staat er een laagje olie in de kardantunnel;
de spievertanding wordt dus continu gesmeerd.
mvg,
Kees
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:
De olie in de cardantunnel smeert de kruiskoppeling en het uitgaande lager van de versnellingsbak .
Wat betreft de spievertanding : deze heb ik onlangs na demontage van het achterwiel niet kunnen ontdekken.
De R80 mono heeft in elk geval niet de gever en meenemer van de oudere boxermodellen.
Ik houdt me aanbevolen , net als Ruud , voor het verlossende antwoord.
Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:
De kruiskoppeling, die direct achter de bak zit is voor het leven gesmeerd. Er schijnen bij revisie vetnippels in gezet te kunnen worden, dan is de definitie van levenslang waarschijnlijk anders. Hier komt volgens mij geen olie. De andere zijde van de cardan heeft wel een kleine hoeveelheid olie, die het lager daar smeert en daar zit volgens mij de spievertanding. Dus het achtereind van de cardanas.