Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
32-60 ah acculader
Reactie van bezoeker 'Robin', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo
Na een tijdje stilgestaan te hebben K 100 rs
Heeft mn accu niet genoeg power.
Ik heb nog een auto accu lader maar die is echter
laadstroom van 32 - 60 ah
kan dit kwaad bij mn K
Doeg Robin
Reply
Reactie van bezoeker 'Klaas', geïmporteerd van het oude forum:

Heel goed is het niet, je kan beter een druppel lader kopen als je motor lang stilstaat, dat werkt perfect, je zet em onder stroom, em laad bij, en em blijft zich zelf op peil houden, moet je nog mooier hebben. je kan je accu wel even aan de 32 Amp. zetten, als je accu 16 amp. is maar een half uur, maar het moet een ÈÈnmalige noodoplossing zijn, moet geen gewoonte worden!!

P.S. Ik knijp wel een oogje dicht..
Reply
Reactie van bezoeker 'R100', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Heel goed is het niet, je kan beter een druppel lader kopen als je motor lang stilstaat, dat werkt perfect, je zet em onder stroom, em laad bij, en em blijft zich zelf op peil houden, moet je nog mooier hebben. je kan je accu wel even aan de 32 Amp. zetten, als je accu 16 amp. is maar een half uur, maar het moet een ÈÈnmalige noodoplossing zijn, moet geen gewoonte worden!!

P.S. Ik knijp wel een oogje dicht..

Volgens mij klopt er niets van bovenstaande uitleg. De maximale laadstroom van de lader is blijkbaar 60A. Als je accu helemaal leeg is loopt er een dikke stroom, maar als ie bijna vol is nog maar heel weinig (1A ofzo). Ik weet niet precies hoe acculaders in elkaar zitten, maar als de lader voor 12V accu's is, is er niets aan de hand. Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe langer het opladen van de lege accu duurt. Ik laad zelf altijd op met een gewone netvoeding die ik op 14,5 Volt zet.
Het beste koppel je bij het opladen wel even je accu los als er gevoelige electronica in de motorfiets aanwezig is.
Reply
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

Er dreigt een spraak verwarring te onstaan:
In het bovenstaande verhaal is geen laadstroom bekend.
De lader is voor accu's met een capaciteit van 32 tot 60 Ampere/uur gemaakt.
Te groot dus voor de bedoelde accu. Hij zal met een grotere laadstroom laden dan ideaal is. In tijd van nood een redelijk redmiddel. De accu kan alleen te snel, te "vol " worden, dus op tijd uitschakelen.
Een boerenfluitjes-methode is om te stoppen met laden als er belletjes in de accu ontstaan....

Over het loskoppelen van de accu bestaat al een uitgebreide draad.
Reply
Reactie van bezoeker 'robin', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo
Ik heb toch even de noodoplossing uitgevoerd.
Ik heb de auto acculader aan gesloten.
Deze werkt met controlle lampjes rood stond voor lege accu.
Na een kwartier brande het groene lampje.
Accu vol
Motor gestart sloeg gelijk aan.
Nog bedankt allemaal Robin
Reply
Reactie van bezoeker 'Simon', geïmporteerd van het oude forum:

Een acculader van 32-60 A kan een stroom leveren van max 32-60A .De stroom wordt echter begrenst door de weerstand van het cicuit waarin hij loopt (lees inwendige weerstand van de accu) Bij een lege accu is de weerstand laag er loopt dus een hoge stroom echter bij een relatief kleine motor accu zal geen 60A lopen, naarmate de accu bijlaadt zal de weerstand stijgen en de stroom zal lager worden. Als de accu "vol" is zal er nog een kleine stroom lopen . Ben overigens geen voorstander van druppelladers.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

@ Simon: het betreft een lader voor 32-60 AMPERE/UUR (a/h) accu's, een lader voor een gemiddelde autoaccu.
Deze zal met enkele Amperes laden, ik schat maximaal 5 Ampere.
Als je een motor accu met 60 Ampere laadt, blaas je hem ongeveer op en geef ik er geen cent meer voor........

Frans C.
Reply
Reactie van bezoeker 'Simon', geïmporteerd van het oude forum:

Niet de lader bepaalt welke stroom er loopt maar de weerstand van de accu
I=U/Ri De lader kan max 60A leveren maar hoeft dit niet te doen. Je kunt het vergelijken met een hele dikke waterleiding. Hier kan 60L water per minuut door lopen maar als je de kraan maar heel weinig open draait (hoge Weerstand!) dan druppelt hij (lage stroom)
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

De topicstarter heeft het over een 32-60 ah acculader.
Dat gaat over een lader voor die accu-capaciteit.
Die lader kan zeker geen 60 A aan laadstroom leveren!
Reply
Reactie van bezoeker 'Robin', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Simon & Frans
hier de technisch gegevens van de lader
model no a5-1114ce
Input :230v-50hz
input power87W
output :12V
Current: 6A RMS / 4A DC
Aanbevolen accu capaciteit 32-60 AH

Groetjes Robin
Reply