Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R 100/7 ('77):Versnellingsbakprobl.?/schuren/krassen/ratelen!
#1
Reactie van bezoeker 'Frank Koch', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo beste forumlezers en lezeressen, sinds kort ben ik in het (trotse) bezit van BMW R 100/7 met sinds vorige week een behoorlijk probleem wat ik niet kan plaatsen. Bij stationair draaien (met koppeling los) zijn er sterke "schurende en krassende" geluiden hoorbaar in de "bak"regio, naar mijn idee. Ook tijdens het rijden is dat inmiddels ook het geval. Tevens schakelt de motor slecht momenteel en bovendien bij het opschakelen naar de vijfde versnelling is er sprake van een serieus, ernstige "ratel" waarbij de motor ook NIET meer in de versnelling gaat. Grijpt dus het e.e.a mis ergens. Ben ook gestopt het te proberen daar het nogal ernstig klinkt en voelt als "goed mis"!!
Zijn er mensen met identieke ervaringen en/of die mij goede tips of ide
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Dago Langen', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Frank,
Leuke fiets, R100/7. Bijgeluid bij stationair draaien (met koppeling los) is normaal, slecht schakelen niet. Is de bak recent open geweest? Slecht shimmen (met vulplaatjes de spelingen opvangen) kan oorzaak zijn van slecht schakelen. Is de bak gestraald? Stralen met alles, behalve ijs, laat vaak straalgoed achter in de bak en vernielt je lagers compleet. Begin eens met aftappen van de olie en kijk goed naar je magnetische aftapplug. Als er veel metaal aanzit, zit een revisie er aan te komen.
Hoop t niet voor je.
Succes,
Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000 km.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Frank.
Ben nu sinds een jaar in het bezit van een 1981-er R 80.
Toen ik de motor kritischer ging beluisteren, viel mij ook de bijgeluiden op uit de versnellingsbak. Omdat ik graag wil weten waarmee ik rijd, had ik mij vooraf al voorgenomen om te gaan demonteren en controleren. Omdat de bak nogal wat geluid maakte, hiermee begonnen. Toen ik de cardanas gedemonteerd had, voelde ik al aan de uitgaande as van de versnellingsbak, dat hij niet lekker liep. Leek alsof er zand tussen de lagers zat. Schakelen ging overigens prima. Heb de bak naar een BMW-monteur gebracht voor een inspectie, en bleek dat enkele lagers niet meer fris waren. Gaf mij de mogelijkheid om te kiezen voor: defecte lagers vervangen of revisie. Omdat het voor mij te lang geleden is, dat ik een auto en electro-opleiding heb gedaan, durfde ik de bak zelf niet te openen. Ben al in het voordeel door zelf te kunnen demonteren, en laat het specialistenwerk over aan.......
Je schrijft niet hoe jong je R 100/7/is, maar je kan er wel vanuit gaan, dat er af en toe wel gesleuteld moet worden.
In ieder geval zeker geen reden tot PANIEK. Demonteer en controleer, eventueel i.c.m. een werkplaatshandboek.
Voor mij ging een plezierige wereld open.
Veel Sucses en laat maar horen als je meer info wilt.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Jorg', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Frank,

Ik kom je wel helpen met het demonteren!!!

Alleen het verwijderen van de flens op de uitgaande as is een probleem. Weet iemand waar dit gereedschap (hulpplaat) te krijgen is??????
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Frank ', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Dag Frank,
Leuke fiets, R100/7. Bijgeluid bij stationair draaien (met koppeling los) is normaal, slecht schakelen niet. Is de bak recent open geweest? Slecht shimmen (met vulplaatjes de spelingen opvangen) kan oorzaak zijn van slecht schakelen. Is de bak gestraald? Stralen met alles, behalve ijs, laat vaak straalgoed achter in de bak en vernielt je lagers compleet. Begin eens met aftappen van de olie en kijk goed naar je magnetische aftapplug. Als er veel metaal aanzit, zit een revisie er aan te komen.
Hoop t niet voor je.
Succes,
Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000 km.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Dag Frank,
Leuke fiets, R100/7. Bijgeluid bij stationair draaien (met koppeling los) is normaal, slecht schakelen niet. Is de bak recent open geweest? Slecht shimmen (met vulplaatjes de spelingen opvangen) kan oorzaak zijn van slecht schakelen. Is de bak gestraald? Stralen met alles, behalve ijs, laat vaak straalgoed achter in de bak en vernielt je lagers compleet. Begin eens met aftappen van de olie en kijk goed naar je magnetische aftapplug. Als er veel metaal aanzit, zit een revisie er aan te komen.
Hoop t niet voor je.
Succes,
Dago Langen.
'81-er R100RT, >200.000 km.
[/quote

Hallo Dago,

bedankt voor de tip. Zal het inderdaad als eerste checken. Helaas weet ik niet of de bak gestraald is met het een of ander. Als ik je raad opvolg kom ik er wellicht snel achter.
Bedankt en wordt vervolgd.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hallo Frank.
Ben nu sinds een jaar in het bezit van een 1981-er R 80.
Toen ik de motor kritischer ging beluisteren, viel mij ook de bijgeluiden op uit de versnellingsbak. Omdat ik graag wil weten waarmee ik rijd, had ik mij vooraf al voorgenomen om te gaan demonteren en controleren. Omdat de bak nogal wat geluid maakte, hiermee begonnen. Toen ik de cardanas gedemonteerd had, voelde ik al aan de uitgaande as van de versnellingsbak, dat hij niet lekker liep. Leek alsof er zand tussen de lagers zat. Schakelen ging overigens prima. Heb de bak naar een BMW-monteur gebracht voor een inspectie, en bleek dat enkele lagers niet meer fris waren. Gaf mij de mogelijkheid om te kiezen voor: defecte lagers vervangen of revisie. Omdat het voor mij te lang geleden is, dat ik een auto en electro-opleiding heb gedaan, durfde ik de bak zelf niet te openen. Ben al in het voordeel door zelf te kunnen demonteren, en laat het specialistenwerk over aan.......
Je schrijft niet hoe jong je R 100/7/is, maar je kan er wel vanuit gaan, dat er af en toe wel gesleuteld moet worden.
In ieder geval zeker geen reden tot PANIEK. Demonteer en controleer, eventueel i.c.m. een werkplaatshandboek.
Voor mij ging een plezierige wereld open.
Veel Sucses en laat maar horen als je meer info wilt.
Boxergroet,
Ludo.

Hallo Ludo,

'k zal de motor hoe dan ook uit elkaar halen van voor tot achter; heb hem nog niet zo lang dus weet er nog niet veel over. Ook niet over de geschiedenis. Wel kan ik je nog vertellen dat ie uit het bouwjaar 1977 is en (ooit) geÔmporteerd is vanuit de USA. Ik weet niet of dat nog van belang is voor bepaalde zaken/onderdelen; wellicht zijn op de Amerikaanse versies van de R100/7 wat uitzonderingen van toepassing?
In ieder geval bedankt voor je informatie; als ik meer info nodig heb zal ik je zeker nog het e.e.a. voorleggen.

P.s. (zie forum) Jorg komt mij inderdaad helpen maar vraagt zich af waar je de "hulpplaat" voor het verwijderen van de flens op de uitgaande as kunt bemachtigen. Vermoed dat jij daar wel een idee over hebt?
Thanx!!

Bxr.Grt., Frank
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Jorg,

Je gaat hem helpen de bak te demonteren. Ga je hem ook weer monteren?
NB: ik heb het zelf ook eens gedaan, drie jaar geleden. Je kunt de lagers ook van SKF kopen bij een groothandel. Daar kosten ze bijna nix. Het meest lastige vond ik het aanbrengen en afstellen van de schakelvorken.

Succes. Johs
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Frank,
Idee heb ik hier wel over, en word bevestigd door het werkplaatshandboek. De hulpplaat kan zelf gemaakt worden. Heb hier geen ervaring mee, omdat ik mijn bak naar een BMW monteur heb gebracht. Als je hiermee aan de slag gaat, wil ik, als de afstand redelijk is, best wel eens komen kijken hoe zo'n bak er van binnen uit ziet.
In ieder geval Veel Sucses, en laat horen hoe het afloopt!
Boxergroet,
Ludo.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Frank', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Ludo,

Dank voor de tips. En ik weet niet waar jij woont (als je inderdaad langs wilt komen om de bak van binnen te bekijken), ikzelf woon in de regio Leeuwarden; kan je even nadenken over de afstand. Mocht het niet te doen zijn voor je; op de volgende link staat een beschrijving voor demontage en montage van de bak (special thanks to Jorg), mÈt foto's zodat je ook een idee hebt van hoe het er uit ziet.

De link: http://homepage.sunrise.ch/mysunrise/joe...earbox.htm
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)