Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Vanvond de motor gestart voor een testloop, nadat ie uit elkaar geweest is( andere tussen-as gemonteerd, met 12 klinknagels)Lopen doet ie, maar klappert, na zoeken blijkt het achter de startermotor te zitten.
We hebben de motor gestart, en toen de starter motor eruit getrokken, werd het geluid al minder.
Nu hebben we het vermoeden dat de veer die achter het tandwiel( die startermoter aandrijft) dit geluid veroorzaakt.
Deze veer heb ik er nieuw ingezet, omdat ik toen bij het
loshalen van het blok de oude veer eruit gehaald heb, en deze was helemaal krom en verbogen.
Nu blijkt dat er bij de vroegere k100 wel een veer inzit en de latere modellen niet, nu ga ik er van uit dat een '84er onder de vroegere modellen valt???
Dit klapperen heeft ie met de oude veer niet gehad, en zoals die eruit zag, leek het me ook dat die geen functie meer had.Nu moet het hele spul weer uit elkaar om daar weer bij te komen.En de vraag moet die veer erin of niet?
Iemand dit al mee gemaakt???
Groet Clem
Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum:
na dit lijkt mij iets voor marco???
groetjes adri
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Adri,
Wie is Marco???
Groet Clem
Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:
Wat moet er eigenlijk allemaal uit elkaar om de tussenas te verwijderen/vervangen? Kan dit gebeuren met het blok nog in het frame?
En vanaf welk jaar zijn er degelijke (?) tussenassen geplaatst in de K modelen?
Wat betreft je vraag heb ik eerlijk gezegd geen antwoord op. Ik zat zelf met nog wat vragen over desbetreffend onderwerp.
Thanks!
Reactie van bezoeker 'AndrÈ', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Clem,
Een 84Èr is een vroeg model. Volgens mijn wpb zit er op de startmotor-vrijlooppas een veer getekend als het voor een vroeg of laat model staat het erbij. Ik denk dus dat deze veer er wel in moet. (gvr de gvr)
Reactie van bezoeker 'ChrisS', geïmporteerd van het oude forum:
Clem, het is natuurlijk simpel, als er een veer inzat, dan moet er nu weer een veer in. Jou 84 'er is uit de fabriek gekomen MET veer. Je zegt krom, maar wat bedoel je met krom ? Dat ding moet krom zijn. Ook als je hem plat legt, dan steekt de binnenste "ring" uit. Ik denk dat je de veer zo gemonteerd hebt, dat hij geen spanning op het startwiel zet, en dat deze daardoor gaat klapperen ?
VOOR ED; als ik mij niet vergis hebben de modellen tot half 89 een oud type ?
Om daarbij te komen is het zeer aan te raden om de blok eronderuit te halen, want je moet veel kracht zetten om de 4 bouten los te krijgen. Leg het blok op zijn kop, demonteer de waterpomp, het aanzuigfilter en de carterbak en ziedaar, hij zit er nog in.
Als je zonder veel demontage wilt weten of er bij jouw een oude of nieuwe in zit, dan demonteer je het dekseltje van de pick-up en het drijfstangdeksel. Je zet een 8 mm inbus in het midden van de pick-up op de krukas, draait hem linksom en schijn ondertussen met een lampje links onder in het blok en ziet de as draaien en kunt de klinknagels tellen. Het ronddraaien van de krukas hoeft niet per se, als de nagels een paar centimeter van elkaar af staan, dan is het een oude.
Weest gegroet,
ChrisS
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Heren,
Ja dat was mijn idee ook als er eentje in gezten heeft dan moet er ook eentje weer in.
Wat betreft de kromheid, hij was helemaal verbogen en ingescheurd, de nieuwe veer staat in het midden iets bol, dat hoor ook zo anders zou hij geen verende werking hebben.Ik heb heb er ook ingezet zoals in de haynes was aangegeven, en hij past eigenlijk niet op een andere manier.Ik ga hem morgen weer los sleutelen, en kijken wat we tegenkomen.
Voor Ed,
Zoals hier boven beschreven door ChrisS, en volgens mij moet
(moet ik weer ff zien) het tussenhuis voor de koppeling en de koppelings groep er ook af, want die zit weer vast op de carterbak.
Wij hebben dus alles dus losgehaald.
Cardan, versnellingsbak, tussenhuis, en toen de de motor op de kant gelegd, carterbak eraf, en dan zijn er nog 4 bouten waarmee de tussen-as vastzit, en ook de waterpomp moet eraf.
Vanaf welk bouwjaar weet ik zo niet, maar kon heel goed vanaf '89 zijn, de dealer kon dat zelfs niet nakijken.
Ik heb een gebruikte( nieuwe uitvoering uit Engeland)
voor 150 euro, een nieuwe bij de dealer kost zo rond de 400 euro.
Groet Clem
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum:
Hier nog een site waarin de tussenas montage wordt beschreven incl. foto's, misschien heb je daar wat aan.
http://home.tiscalinet.ch/aklausing/mario/index.html
Groet Clem
Reactie van bezoeker 'Guy', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Wie is Marco???
Groet Clem
Lees wat meer op dit Forum. Marco is een kennis-kei die ge niet kunt missen...
Hoewel, waar blijft-ie nu??
Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:
Thanks!
Klasse forum hiero!
Doeg....
|