Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Theo', geïmporteerd van het oude forum:
Wie kan me helpen?
Ik heb een R100RT van 1984.
Vanaf 1981 hebben de R45, R65 R65LS cilindervoeringen van Nikasil en alle 800 cc en 1000 cc modellen hebben een cilindervoering van Galnikal.
1)Wat is nu het wezenlijke verschil tussen Nikasil en Galnikal?
2)Wat heeft die voering te maken met de levensduur van de cilinders?
3)Om de hoeveel km moeten de olieschraapveer en de zuigerveren vernieuwd worden?
4)Als je een olieschraapveer vernieuwd moet je dan ook de zuigerveren vernieuwen?
That's it.
Theo
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Theo,
1: Het is de materiaal combinatie die wordt gebruikt: Nikasil = geloof ik nikkel aluminium silicium en Galnikal zal wel gallium nikkel aluminium zijn.
2: Toepassingen sinds jaren 70 om de slijtvastheid van de cylinderwand te vergroten.
3: weet ik niet; ik denk dat als de compressie te laag wordt je iets moet doen. Volgens mij hoort het tamelijk lang te duren: de nieuwere boxers hebben al zo'n 10.000 km nodig om helemaal in te lopen en maximaal te werken...
3 + 4: ik denk als je veren vernieuwt dat je om te beginnen de cylinderwand minstens moet laten honen (kan geloof ik niet bij alle materialen) om hem weer zuiver rond te maken en dan moet je alle veren vervangen want die moeten dan ook opnieuw inslijten.
Als je pech hebt moet er een overmaat worden geboord dan heb je ook een nieuwe zuiger nodig.
Dit is wat ik er van kan zeggen, ik hoop dat er nog meer nuttige informatie loskomt.
succes
Egbert
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Nikasil, galnikal, of nigusil (Guzzi) zijn allemaal merknamen voor hetzelfde, een soort chroomlaag in een Alu cylinder.
Deze harde, poreuse laag van een paar mu dik is veel slijtvaster als de oude (giet)ijzeren bussen van voor die tijd.
Voordelen, lichter, eenvoudiger te maken, betere warmte afvoer en vormvaster.
Nadeel, geen opboren mogelijk.
Km standen van 150-200kkm zijn zomaar mogelijk voor er nieuwe (gietijzeren) veren in moeten.
Veren gaan per set, dus niet alleen de schrapers, maar ook de compressie veren vervangen.
Voor het monteren van nieuwe veren kan er even een hoon doorheen, om het oppervlak te 'breken'.
Je neemt dan geen materiaal weg, maar ruwt de boel een beetje op.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:
Theo, goedenavond,
Galnikal is de merknaam van KS
Nikasil van Mahle
Kwalitatief is er nauwelijks verschil.
Wat de overige vragen betreft, dit is volledig afhankelijk van je rijstijl en onderhoud. Mijn R100 van 1984 (Galnikal cylinders) heeft 170dkm gereden en de cylinders zijn nog als nieuw. Olieverbruik 200cc/1dkm (ook al toen hij nieuw was)
Groeten,
Frans