Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'R@lf', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Ik ben in het bezit van een BMW R50/2 .
6V , magneetontsteking.
De laatste tijd merk ik dat de accu niet bij wordt geladen.
Zou het kunnen zijn dat de spanningsregelaar defect is en hoe kan ik daar achter komen?
Alvast bedankt,
R@lf
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:
Ja, dat zou goed kunnen. Het kan ook de dynamo zijn (koolborstels versleten misschien)/ Kijk of de contacten van de spanningsregelaar schoon/niet gecorrodeerd zijn. Je kunt e.e.a. meten op de contacten van de spanningsregelaar met een multimeter.
groeten en succes
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:
Wat Rob zegt kan kloppen. Eerst zeker weten dat er niet geladen wordt, voltmeter op plus en min v/d accu en starten. De laadstroom heeft een voltage van ong. 7volt. Als dit zo is, zou ik het hele zaakje eerst eens proberen met een goede accu. Verder kun je bij deze hobbyist een kopie werkplaatshandboek kopen waarin stap voor stap een soort "troubleshooting" aangaande de dynamo staat, wel vrij beknopt). Duane Ausherman (sorry, even googlelen, heb de link even niet) kan je ook meer vertellen. Als je meer weet van je probleem, kunnen wij misschien ook meer vertellen..
Gr¸?e, Lei.
Reactie van bezoeker 'R@lf', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt voor de reactie's.
De koolborstels heb ik al vervangen en met een nieuwe accu heb ik het ook al geprobeert. De accu wordt niet bij geladen en is dus na een tijdje leeg.
De motor start gewoon met een lege accu en ook de verlichting werkt als ik gewoon rij. Alleen als ik stationair draai gaat de verlichting uit.
Ben dus toch aan een nieuwe spanningsreglaar toe ben ik bang.
Leuk werkje voor het voorjaar.
Groet en bedankt.