Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80RT induiken voorrem
#1
Reactie van bezoeker 'maurits', geïmporteerd van het oude forum:

Tijdens gebruik voorrem (dubbele schijf) duikt voorvork wel erg veel in. Wat moet je (laten) aanpassen om dit te verminderen en ook weer niet te stuiteren over klinkerweggetjes ? Andere olie of dempers?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi maurits,
In jouw geval lijkt me het plaatsen van progresieve veren een oplossing. Er zijn 2 verschillende typen leverbaar bij de hobbijst (met of zonder kuip), succes!
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Maurits,

De voorvork heeft een eigenschap dat de de lucht in de vork wordt samengeperst als de vork wordt ingedrukt.

Als je de lucht ruimte ( volume ) verkleint, dan zal de druk snelle gaan oplopen, dus de tegendruk wordt groter.
Met andere woorden, als je het volume van de olie vergroot dan wordt de vering progressiever terwijl de vering de soeplesse van de luchtvering zal blijven behouden.
Dit gaat natuurlijk niet onbeperkt, de oliekeerringen dienen wel de druk in de voorpoot te kunnen afsluiten.
Hierop berust elke soort van luchvering.
Groetjes,
Marco
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb goede ervaringen met de veren van de Hobbyist.
Hij duikt veel minder en lijkt ook onder normale belasting wat hoger te staan = prettig.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'mauits', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik heb goede ervaringen met de veren van de Hobbyist.
Hij duikt veel minder en lijkt ook onder normale belasting wat hoger te staan = prettig.

Welk type moet ik dan bestellen progessief voor RT?
welke olie, welke afdichtringen?
is dit eenvoudig zelf te doen?
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Maurits,
Ik neem aan dat voor een RT, de RT-veren het beste zijn, verschillende veren heb ik niet uitgetest.
Overigens moet ik bekennen dat ik de veren er niet zelf ingezet heb, dus ik laat de tips en trucs aan anderen over.

Als je toch bezig bent zou ik ook gelijk de keerringen vervangen. Daarbij kreeg ik de tip (Hobbyist?) om het veerje in de ring iets in te korten voor een betere afdichting. Ik hoor hier graag de verschillende meningen over....

De voorgeschreven olie voldoet goed.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb de veren zelf vervangen, stuur eraf, zorg dat je een dop 36! heb om de kroonmoeren los te kunnen maken, ze zitten verschrikkelijk vast! De veren kan je dan zo naar boven uittrekken.
Ondersteun de voorkant wel want de motor zakt wel door de vering voor!! (bij wijze van spreken) Succes.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Frans,

Het inkorten van het veertje van oliekeerringen is al een heel oud recept, wat in de volksmond wordt gebruikt.

Zelf betwijfel ik de juistheid hiervan, ik mag verwachten dat de ingenieurs van de fabriek waar de oliekeerringen worden ontwikkeld en gemaakt, beter zullen weten wat de optimale contactdruk van de aanrakingsoppervlakte van hun product moet zijn.
Wel is het waar als je een versleten keerring hebt dat de spanning van het veertje minder wordt door de vermindering van de diameter van de groef waar het veertje is ligt.

Ook speelt dan de verharding van het synthetische rubber van de keerring een rol, dus bij een verharde en versleten keerring is deze voor nood wel te reconditionneren, maar dan voor een heel korte periode.
Misschien dat de volkswijsheid uit het verre verleden toen er niet veel vervangingsonderdelen beschikbaar waren, daar vandaan.

Wees eerlijk, wie wil er heden ten dage nog versleten keerringen monteren.
Groetjes,
Marco
Reply
#9
кото620.4ReprBettIntrJuliBobbБараJohn(190ЛениEcliдатиКузнNX10ТыняAnesDrinSCP-TescхороChilArma
БелоотстпостоблаStiv(190MaryназаПетеPatrдругВитаКопыClauCharPatrLouiLeviNeutПервElseAccaLove
LewiHaydFabiсертkillРазмStepNikiмузеКороTangТхорLycrElegXVIIRoxyOsirELEGsizeSelaWataОщепавто
автоЛахуСемеXVIIRajnDonaсюрпSeikпрееУкраASAS2110AnaiStevБрошGHOSZoneХопкHarrLAPIБеляZonediam
FinaZoneПечамузыRobeАлекTimoпазлHappПальminiСодеМакспрорМихаHistаспиJohnBessИшимэнерSchwфаку
ZoneиероживопродпараRohnMielHansРудиRaceFoamMicrКитаgleiАлек1832XVIISTARМУССMAZDсредTextRock
WitcкистNDFEиздеязыкRuthправWindизмеEnglштамVitePhilсертMonAчелоXVIIЛитРЛитРциркRang3316педа
wwwcStanЛивиЕфреобозHaruДуваИзраЛапиактеБерзЧеботеатНазаКрегDesiведулентконсEmmaCredапревосп
ПогоФилиСергиздаFabiCaraЛениБрагавтоDiamПавлперсXVIIБереWindКоваParaНикиНекрИллюМихепродпрод
продродиGeliВороEvenАнтоАверStopхудоНасоШалаЛощиLiketuchkasАнторазн
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)