Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlenging stift hoofdremcylinder
Reactie van bezoeker 'Wouter', geïmporteerd van het oude forum:

<blockquote>Hallo,

Na verversen remvloeistof is de remwerking onder de maat. Het gaat mij niet zozeer om het verversen zelf, daar heb ik inmiddels op dit forum veel lezenswaardig over gevonden, maar over het feit indien ik de stift verleng ik wel voldoende druk krijg. Maar dit lijkt mij niet de bedoeling.
Type fiets en wat heb ik gedaan:
Ik heb een R80 uit "79 met dubbele ATE klauwen op het voorwiel en de hoofdremcylinder onder de tank.
- Remzuigers (incl. rub.ring en stofhoes), metalen leidinkje vernieuwd, stalen remleiding genomen
- en revisiesetje (17 mm) hoofdremcylinder gemonteerd,
eea bij de Hobbyist gehaald
- bovenaf gevuld, op advies Hobbyist 10 maal remhandel inknijpen, loslaten, inknijpen,.. en dan pas ontluchtingsnippel los.
- nippel weer vast, 10 maal ...
- andere slang .....
- In het begin veel lucht eruit, later niets meer, inmiddels
0,75 ltr remvloeistof er door heen gepompt.
- met de stelschroef bij het rempotje de kabel zodanig afgesteld, dat bij intrekken (3 mm vrije slag) remhandel de rem begint te werken.
- nacht laten staan met ingetrokken remhandel.
- met de hand aan het wiel draaien geeft voldoende werking, maar tijdens het rijden is de remwerking duidelijk onder de maat.

Door bovengenoemde afstelling van de kabel is de zuiger hoofdremcylinder is dan al vrij ver ingeduwd. Daar begint mijn vraag. Ik kan de remhandel met weinig tegendruk tegen het handvat aandrukken. Pas op het laatst voel ik pas duidelijke tegendruk, maar dan heb ik de hendel al voor 90% ingetrokken. Door voor nood de stift bij de hevel hoofdremcylinder te vervangen door een langere pen (en de kabel weer goed af te stellen) krijg ik wel de druk ik vanouds gewend ben.
Maar nogmaals dit moet volgens mij niet de bedoeling zijn.

Dus wat zie ik over het hoofd??
(ps oude en nieuwe zuiger remcylinder zelfde lengte en diameter)

Groet

Vervolg verlening.
Wiel en blokjes eruit gehaald en bij ingetrokken handel komen de zuigers tegelijk 2 mm naar buiten.
Valt mij tegen omdat de zuiger in de hfdremcylinder verder wordt ingeduwd. Zou er dan toch lucht inzitten?

Bij loslaten glijden de zuigers weer naar binnen.

Door pompend te remmen verwacht ik dat de zuigers steeds verder naar buiten komen. Klopt dit?

Ik laat het gehele systeem leeglopen en van onderen af aan vullen.
Wordt vervolgd,
Groet, Wouter
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

De slag van de plunjers in de remklauw is minder dan de slag van de hoofdremcilinder. Het verschil in slag is precies gelijk aan het verschil in totale oppervlakte van de plunjers. Is de hoofd plunjer 2 vierkante centimeter en zijn de remklauwen samen 10 vierkante centimeter dan beweegt de eerste 10 mm en de laatste 2 mm. Dit is het principe van alle hydraulische systemen.
Waar je bij montage van een revisie setje op moet letten is dat de plunjer net voor het druk ontlast gaatje (een gaatje van 0.5 mm) staat in ruststand. Als je dan de rem inknijpt, passeert de plunjer direct het gaatje en gaat dan druk opbouwen. Als de plunjer te ver terugkomt, dus het gaatje ver voorbij, maak je eerst een stuk loze slag voor er druk wordt opgebouwd. En dat werkt niet!
Succes ermee

Ad

Reply
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:

Wouter,

Ik heb ca. een half jaar geleden het zelfde probleem gehad bij het ontluchten van de hoofdremcilinder op het frame onder de tank bij een R100 RS. In mijn geval bleek de oorzaak te liggen in het feit dat de hoofdremcilinder als het ware iets achterover ligt en dat daardoor de lucht niet bij het onluchtingsgaatje kon komen. Oplossing: de cilinder los gemaakt van het frame en wat voorover gekanteld.. Mijn ervaring is dat dit zelfde probleem ( ontluchtingsnippel / -gaatje zit NIET op het hoogste punt) vaker voorkomt bv. achterschijfrem R100RS. Bij de ATE voorremmen weet ik het zo niet meer uit mijn hoofd ( ik heb deze motor inmiddels niet meer). maar in dergelijke voorkomende gevallen ervoor zorgen dat het onluchtingspunt het hoogste punt van de te ontluchten ruimte wordt ( op het gevaar af dat ik hiermee een open deur intrap)

Succes, Willem
Reply
чело608.2ReprBettExcuJuliStuaМатрValeфельБолтTescнеорБранАртиавтоCathTescЗахаTescBellBeenJeff
ТутаВиктClivWaltKevi(190СвирМСалКНЛеOralТорозамыСодеMaryCharPatrКоросертсертXVIIKjelAloeSunn
JameTocc1010сертAnnaPhilFranNikiПимеГейкфотоПетеMoreElegJameNikiпостELEGElegSelaStarОтерMicr
WaltБаскпредФранМолоRajnVictSeikCiroСодеGHOS2110руссGordGaiuChetчистдомоHenrHappMartZonediam
ЧервZoneСодеЩеглJeanAlexNickFedeZoneXVIIГригавтоКулизапллюдеВиноанглJacoКачаМайоменяCharфаку
ZoneязыкBFacTaniстилразнMielПроиВивьSonyWindWiFiTereАртинастХураИталSUBAAUTOTOYOВороболгVoca
ValiапплупакиздекартSmobClasStarMedi1438красVitePhilвходFrisЛитРЛитРЛитР2219бровShanмомеБест
трудdiskЛукьРадиБондForeРжанСодеKarlактеШкутJeffГорбTangBefoSleeКраввысонеизWindБогаSharЖура
WindраскFranвинаМинд260-ЛифлмалыGeneЗапаавтоWinxавтоМироМатвБокоСкорTotaРосиИллюанглTaniTani
TaniдетяUtopСветмозанеблродиАлекТулеБромредаМаникнигtuchkasHipoавто
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)